Gedrag motor bij gebruik airco

 
 
 
 
 
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1689
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 17.07.2024 - 10:51  ·  #16
Quote door brinkie

In de P3 van mij wel, maar die is poverty spec met een 2.0 zonder turbo, dus heeft relatief gezien meer moeite met het inschakelen van de compressor.


Mwah, vraag me af of het echt zo speciaal in de motor zit en het vermogen daarvan.

Heb nog nooit gemerkt bij een auto dat de airco insloeg .

Xantiaatje 1.8 met 100 pk, 0,0 last van inslaande airco.

Het zal echt de Volvo constructie zijn.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3829
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 17.07.2024 - 16:26  ·  #17
Bij onze 2e auto, een Suzuki Swift 1.5 met de volle 105pk merk je het ook niet.
Het is dus echt een Volvo "producteigenschap" zoals ze dat zo mooi zeggen :P
Blackfox
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Leeftijd: 57
Berichten: 413
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 17.07.2024 - 18:59  ·  #18
Nog nooit iets van gemerkt hier zowel bij de S60 2.4
als bij de XC90 3.2 .
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 18.07.2024 - 00:19  ·  #19
Bedankt allemaal voor de antwoorden.

Ik heb een V70 2.4T met bijna 292.000 km.

Bij het inschakelen van de airco voel ik vrijwel geen verschil, het is meer tijdens het rijden dat ik de compressor voel aan en afslaan. Zo te lezen is dat dus een bekend fenomeen voor sommigen. Het zal het type auto wel zijn dan. Mijn V60 T3 rijdt heel soepel met airco aan.

Ik vroeg mij nog wel af of het ook iets te maken kan hebben met de automaat? Ik heb deze onlangs laten flushen maar merk toch dat in sommige gevallen de motor een dreun geeft bij het gas geven (met name bij filerijden in een lage versnelling / lage snelheid).
Nox95
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Bedum
Leeftijd: 29
Berichten: 132
Geregistreerd: 10 / 2021
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 18.07.2024 - 10:13  ·  #20
De compressor kost een paar PK om aan te drijven. Het zijn behoorlijk grote jongens omdat er op een hete dag ontzettend veel hitte de auto in komt die allemaal afgevoerd moet worden. Ze zijn meestal groot genoeg om je huis mee te kunnen koelen. Die is immers veel beter geisoleerd. De auto compenseert voor die PK's door de gasklep ietsje verder open te zetten. Stationair willen ze ook nog wel eens iets hoger in de toeren lopen wanneer de airco aan staat. Of ze gaan iets meer brommen/trillen omdat de motor bij stationair meer vermogen moet leveren.

In principe merk je dus niet zo gek veel van dat je airco aan staat. Maar tussen het moment dat de airco aan gaat en het motormanagement gecompenseerd heeft, zit een fractie van een seconde. Helemaal fabrieksnieuw is alles niet meer, dus dat schokje zal nu wellicht beter merkbaar zijn dan 20 jaar geleden.
isaacvanasselt
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veldhoven
Berichten: 30
Geregistreerd: 04 / 2023
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 30.07.2024 - 12:18  ·  #21
Voor mensen die het later nog lezen: Ik had vanaf begin op een 2001 V70 een duidelijk 'hik' bij het in/uit schakelen van de airco. Dat was me ook verkocht als 'product feature', dus ik dacht, jammer ontwerp, maar niets aan te doen. Ik merkte dat het ik de airco om die reden minder ging gebruiken, want je voelt het gewoon in de motor als je rijdt.

Toen een extra probleem, stopte de airco na 10 minuten bij heel heet weer. Gelukkig gebeurde dit voor de vakantie :-). Dus de magneetkoppeling speling moeten aanpakken, ik heb de methode met tie-wraps toegepast.
En ik heb nu duidelijk minder hik!. Als je oplet is het er nog wel maar echt veel beter en eigenlijk niet meer irritant.
Voor mijn actie was de speling ~1mm, daarna 0.2mm. Kom net uit Italie :-), airco heeft goed gewerkt ook bij 37degC buiten. En dus ook minder hik wat ik een goede bonus vind.

Dus mijn advies, controleer de speling van de magneetkoppeling ook even als je last hebt van een hik. Het moet minder dan 0.3mm zijn volgens spec.
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 61
Berichten: 4788
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 30.07.2024 - 16:29  ·  #22
Klopt.

Hoe groter de lipspleet des te harder de klap van het inschakelen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5939
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 30.07.2024 - 16:40  ·  #23
Dat van die minder dan 0,3 mm klopt niet. volgens vida:
De speling moet 0,3-0,5 mm zijn. 0,3 mm speling geldt voor de hele omtrek.
0,6 mm speling mag nergens aanwezig zijn.

bij minder dan 0,3 mm loop je de kans dat ie steeds aanloopt en dus extra opwarmt. De ruimte is niet altijd overal gelijk
Dit zal meestal wel loslopen (of afsllijten:-) )
 
Selected quotes for multi-quoting:   0