Gedrag motor bij gebruik airco

 
 
 
 
 
Vee70
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 75
Geregistreerd: 11 / 2023
Subject:

Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 09:32  ·  #1
Dag allemaal,

Het is mij opgevallen dat wanneer ik de airco ingeschakeld heb, de motor zich anders lijkt te gedragen.

Dit is mij met name op gaan vallen wanneer ik met Cruise Control rijd maar ook met voetmatig vermogen regelen merk ik verschil dan wanneer ik geen airco ingeschakeld heb.

De meest opvallende gedragingen bij inschakeling van de airco zijn;

- De auto rijdt een constante snelheid
- De auto behoudt een stabiel toerental
- De auto / motor geeft het gevoel lichtelijk te schakelen (automaat) in versnellingen, oftewel ik voel een kleine afremming gevolgd met een kleine versnelling. De auto schakelt niet maar het momentum wat normaal te voelen is bij het schakelen wordt gecreëerd op het moment dat de airco aan is.
- Dit gedrag van de auto / motor volgt zich continue op met een interval van tussen de 5 a 10 seconden.
- Bij uitschakeling van de airco stoppen de "klachten".

- De auto heeft een gloednieuwe aircopomp
- De pomp is gevuld met nieuwe vloeistof
- De vorige aircopomp gaf dezelfde "klachten"

Graag hoor ik of een van jullie een diagnose kan stellen of een verklaring kan geven aan de hand van mijn beschrijvingen waarom ik dit voel bij het inschakelen van de airco.

Hartelijke groet,

René Spies
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 10:08  ·  #2
Als de compressor wordt ingeschakelt voel je natuurlijk wel even een hikje, bedoel je dat?
Onze Volvo's hebben geen regelbare compressor maar eentje die aan of uit is, en dat kan 3-4 keer per minuut zo gaan als je echt kou vraagt.

In jouw geval misschien de magneetkoppeling, speling daarvan? Je hoort het niet heel duidelijk te voelen maar als je er op let weet je wel wanneer hij in- en uitschakelt.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3823
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 10:35  ·  #3
Klopt ja, het aircosysteem van Volvo (modellen zoals besproken op het forum dan) is weinig subtiel.. redelijk normaal gedrag.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1512
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 10:49  ·  #4
Ik heb hetzelfde euvel. Ik merk een zwaardere motorloop / meer trillingen wanneer de aircopomp ingeschakeld wordt. Duurt een seconde op 8 a 10 en dan is het weer weg. Merk het vooral wanneer de motor stationair draait, dus voor een verkeerslicht oid. Tijdens het rijden voel je soms een hikje, maar verder geen andere motorloop. Dan draaide motor natuurlijk ook veel meer toeren.

Ik dacht dat dat kon komen doordat de aircopomp mogelijk aan het verslijten was, maar als ik lees dat jij ditzelfde hebt met een nieuwe pomp laat ik deze nog maar even zitten. Gaat in mijn geval wel om een D5.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 11:14  ·  #5
Is inderdaad gebruikelijk, airco kost ong 10% motorvemogen, wat eventuee gecompenseerd wordt met meer gas geven en dus zwaardere motorloop. Het wordt wel voelbaarder als de speling van de koppeling van de aircopomp toeneemt. uiteindelijk wordt die speling te groot en zal de airco niet of maar kort(onvoldoende) inschakelen.
Dennis__78
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wezep
Leeftijd: 46
Berichten: 188
Geregistreerd: 11 / 2017
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 11:16  ·  #6
Hier hetzelfde, betreft een 2.4t met 425k op de klok.
MacToob
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Stedum
Leeftijd: 38
Berichten: 56
Geregistreerd: 08 / 2022
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 16:32  ·  #7
Hier ook hetzelfde! Ik rij daarom zo min mogelijk met de airco aan, hij voelt echt alsof 'ie tegengehouden wordt als de airco aanslaat.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Veendam
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Berichten: 3340
Geregistreerd: 09 / 2009
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 15.07.2024 - 18:08  ·  #8
Ik moet zeggen dat ik bij mijn D5 en 2.5t dat gevoel niet had en heb, ook niet in de S40 2.4 (die is sowieso al niet heel snel) en ook de V70 2.5t vind ik het niet hinderlijk. Mijn eigen auto, de S60 2.5t trekt er niet minder van. Met de automaat op de koppelomvormer merk je er niets van, in lock-up natuurlijk wel.
En was het ook niet zo dat bij vol gas de airco tijdelijk uit gaat? Heb zoiets wel eens gelezen.
ik dacht altijd dat zo'n compressor rond de 4-5 pk vraagt van de motor, best wel een serieus vermogen eigenlijk voor zo'n klein pompje.
Asterix
Supporting Member
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 701
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 16.07.2024 - 13:17  ·  #9
Heb dat nog nooit gemerkt bij een Volvo.
Tenminste, ik heb het extreem wél gemerkt toen de ventilator niet meedeed met de airco van mijn 240. Dan voel je heel duidelijk dat de airco werkt (is niet goed als de ventilator niet meedoet).

10% van het vermogen voor de airco lijkt me vrij veel. Een paar pk lijkt me wel logisch. Er moet immer druk opgebouwd worden van het gas. En afhankelijk van het gewicht en vermogen van je Volvo zou je dat vermogen dat wordt gebruikt, wel kunnen voelen. Het lijkt me dus niet iets om je zorgen om te maken.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 53
Berichten: 1677
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 16.07.2024 - 13:22  ·  #10
Bij m’n s60 2.4i 2009 & de v70 2.0T ‘07 merk je in beide gevallen het inschakelen/ de hinder van een airco ( ook bij nagelnieuwe en correct afgestelde pompen)

De s80 2.0T 4c uit 2010 had die feature niet…
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 16.07.2024 - 14:54  ·  #11
Ik merk het met alledrie mijn Volvo's. Iemand die ECU's testte voor de S/V40 en Mitsubishi heeft me eens uitgelegd dat de ECU er wel rekening mee houdt, bij het inschakelen van de airco wordt dan iets meer gas gegeven. Bij auto's zonder elektronisch gaspedaal kan dat alleen bij stationair, in de S70 merk ik het goed als de airco aan- en uit gaat, zeker op cruise control omdat die ook niet elektronisch is. In de V70 die throttle by wire is merk ik het veel minder (maar wel iets). Moet er wel bij zeggen dat condensor en compressor in de V70 al eens zijn vervangen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 16.07.2024 - 16:24  ·  #12
haha 10 procent zou bij een r bv 30+ pk zijn. percentage mbt vermogen is natuuurlijk geheel afhankelijk van het totale vermogen.
ik heb nog even gezocht en vond het voolgende hetgeen me plausibel lijkt:

Airco 's gebruiken extra brandstof (3 tot 10 procent) en kosten motorvermogen (5 tot 10 pk), afhankelijk van de omstandigheden.
dbs1
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Berichten: 795
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 16.07.2024 - 18:56  ·  #13
Bij mijn vorige V70, een classic R, voelde ik een klein tikje bij inschakelen. Bij de V70 2.5FT merk ik niets van de airco.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 62
Berichten: 5933
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 16.07.2024 - 19:14  ·  #14
De P3 modellen zijn veel minder te voelen is tot nu toe mijn ervaring. gaat ook minder koelmiddel in..
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2281
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Gedrag motor bij gebruik airco

 · 
Posted: 17.07.2024 - 09:14  ·  #15
In de P3 van mij wel, maar die is poverty spec met een 2.0 zonder turbo, dus heeft relatief gezien meer moeite met het inschakelen van de compressor.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0