31 maart 2010 | Tekst: Nic de Boer | Foto's: ANP/AFP | Bron: Autoweek.nl
De deal tussen Geely en Volvo is rond. In het derde kwartaal wordt de zaak beklonken. Ondertussen zetten ze een zak geld klaar voor het Zweedse merk.
Geely koopt voor 1,8 miljard dollar Volvo van Ford. Daarmee is bij de Amerikanen de ‘Premier Automotive Group’, dat ooit bestond uit Land Rover, Jaguar, Aston Martin en Volvo, definitief ontmanteld. Als Volvo in het derde kwartaal wordt ingelijfd, gaan de Chinezen 900 miljoen dollar kapitaal in Volvo pompen. De plannen om vlug een grote Volvo-fabriek in Peking neer te zetten zijn volgens Geely-baas Li Shufu voorlopig even op de lange baan geschoven.
Het is niet de bedoeling dat Volvo wordt geïntegreerd in het Geely concern. “Volvo is een Noord-Europees merk en zal niet uit zijn geboortegrond worden getrokken. De toekomstige relatie tussen Geely en Volvo wordt er een als tussen twee broers en dus niet als vader en zoon,” vertelt Li.
Geely heeft slechts zestien procent van de omzet van Volvo en ongeveer de helft van het aantal mensen in dienst. Geely is in China vooral bekend als maker van kleine, goedkope auto’s. Door de overname van Volvo wil het aansluiting krijgen in de topklasse. Concurrenten van Geely werken op dat gebied bijvoorbeeld al samen met General Motors of Volkswagen. Bovendien moet Geely gaan profiteren van de kennis van milieuvriendelijke technieken bij Volvo.
Li Shufu meldt verder dat Volvo ook op de lange termijn in Europa auto’s zal blijven bouwen en zijn identiteit moet behouden. De vakbonden bij Volvo waren aanvankelijk tegen een deal met Geely en klaagden over het gebrek aan informatie dat Geely gaf. Intussen geven ze aan achter de overname te staan.
De deal tussen Geely en Volvo is rond. In het derde kwartaal wordt de zaak beklonken. Ondertussen zetten ze een zak geld klaar voor het Zweedse merk.
Geely koopt voor 1,8 miljard dollar Volvo van Ford. Daarmee is bij de Amerikanen de ‘Premier Automotive Group’, dat ooit bestond uit Land Rover, Jaguar, Aston Martin en Volvo, definitief ontmanteld. Als Volvo in het derde kwartaal wordt ingelijfd, gaan de Chinezen 900 miljoen dollar kapitaal in Volvo pompen. De plannen om vlug een grote Volvo-fabriek in Peking neer te zetten zijn volgens Geely-baas Li Shufu voorlopig even op de lange baan geschoven.
Het is niet de bedoeling dat Volvo wordt geïntegreerd in het Geely concern. “Volvo is een Noord-Europees merk en zal niet uit zijn geboortegrond worden getrokken. De toekomstige relatie tussen Geely en Volvo wordt er een als tussen twee broers en dus niet als vader en zoon,” vertelt Li.
Geely heeft slechts zestien procent van de omzet van Volvo en ongeveer de helft van het aantal mensen in dienst. Geely is in China vooral bekend als maker van kleine, goedkope auto’s. Door de overname van Volvo wil het aansluiting krijgen in de topklasse. Concurrenten van Geely werken op dat gebied bijvoorbeeld al samen met General Motors of Volkswagen. Bovendien moet Geely gaan profiteren van de kennis van milieuvriendelijke technieken bij Volvo.
Li Shufu meldt verder dat Volvo ook op de lange termijn in Europa auto’s zal blijven bouwen en zijn identiteit moet behouden. De vakbonden bij Volvo waren aanvankelijk tegen een deal met Geely en klaagden over het gebrek aan informatie dat Geely gaf. Intussen geven ze aan achter de overname te staan.