28 maart 2010 | Tekst: Alexander Inia | Bron: Autoweek.nl
Het is definitief: het Chinese Geely heeft Volvo binnen. Tijdens een persconferentie in Göteborg hebben Volvo en Geely dit bekendgemaakt.
Geely betaalt 1,8 miljard dollar voor Volvo. Op dit moment is Ford nog de eigenaar van Volvo. Ford en Geely hebben sinds oktober gepraat over de details van de overname. Er is sinds die tijd flink onderhandeld over intellectuele eigendomsrechten, de levering van onderdelen en de toekomstige ontwikkeling van technologie.
Geely wil met Volvo scoren in het premiumsegment. Voor de Chinese merk is het zelf bijzonder lastig om daar (met een eventueel eigen luxemerk) voet aan de grond te krijgen. Bovendien is Geely zeer geïnteresseerd in de milieutechnologieën van Volvo. China moet de tweede markt voor Volvo worden.
Zelfstandig
Volvo wordt niet geïntegreerd met Geely Automotive. De Volvo Car Company zal vallen onder de Zhejinag Geely Holding Group, de moedermaatschappij van Geely Automotive. Het Zweedse merk blijft ‘stand alone’ opereren met leiding vanuit Zweden. “De overname verandert niets voor Volvo – alleen moet de baas nu afspraken maken met mij’, aldus Li Shufu, CEO Geely. ‘Volvo en Geely blijven twee onafhankelijk geleide merken.”
Ford zal met weinig plezier terugdenken aan het Volvo-avontuur. Het Amerikaanse concern kocht in 1999 Volvo Cars voor 6,5 miljard dollar. Ford voegde het Zweedse merk toe aan de portefeuille van de Premier Automotive Group. Deze bestond verder uit Aston Martin, Jaguar en Land Rover. Een decennium later is deze Premier Automotive Group alweer volledig ontmanteld. Aston Martin is verkocht aan Prodrive en Arabische investeerders en Jaguar en Land Rover zijn nu onderdeel van het Indiase Tata.
Geely kleiner
Net als bij de Spyker-Saab deal is deze overname van een Zweedse autofabrikant eentje waarbij een kleine fabrikant een grotere opslokt. Volvo’s omzet is zes keer zo groot als die van Geely en het Zweedse merk heeft twee keer zoveel mensen in dienst.
Het is definitief: het Chinese Geely heeft Volvo binnen. Tijdens een persconferentie in Göteborg hebben Volvo en Geely dit bekendgemaakt.
Geely betaalt 1,8 miljard dollar voor Volvo. Op dit moment is Ford nog de eigenaar van Volvo. Ford en Geely hebben sinds oktober gepraat over de details van de overname. Er is sinds die tijd flink onderhandeld over intellectuele eigendomsrechten, de levering van onderdelen en de toekomstige ontwikkeling van technologie.
Geely wil met Volvo scoren in het premiumsegment. Voor de Chinese merk is het zelf bijzonder lastig om daar (met een eventueel eigen luxemerk) voet aan de grond te krijgen. Bovendien is Geely zeer geïnteresseerd in de milieutechnologieën van Volvo. China moet de tweede markt voor Volvo worden.
Zelfstandig
Volvo wordt niet geïntegreerd met Geely Automotive. De Volvo Car Company zal vallen onder de Zhejinag Geely Holding Group, de moedermaatschappij van Geely Automotive. Het Zweedse merk blijft ‘stand alone’ opereren met leiding vanuit Zweden. “De overname verandert niets voor Volvo – alleen moet de baas nu afspraken maken met mij’, aldus Li Shufu, CEO Geely. ‘Volvo en Geely blijven twee onafhankelijk geleide merken.”
Ford zal met weinig plezier terugdenken aan het Volvo-avontuur. Het Amerikaanse concern kocht in 1999 Volvo Cars voor 6,5 miljard dollar. Ford voegde het Zweedse merk toe aan de portefeuille van de Premier Automotive Group. Deze bestond verder uit Aston Martin, Jaguar en Land Rover. Een decennium later is deze Premier Automotive Group alweer volledig ontmanteld. Aston Martin is verkocht aan Prodrive en Arabische investeerders en Jaguar en Land Rover zijn nu onderdeel van het Indiase Tata.
Geely kleiner
Net als bij de Spyker-Saab deal is deze overname van een Zweedse autofabrikant eentje waarbij een kleine fabrikant een grotere opslokt. Volvo’s omzet is zes keer zo groot als die van Geely en het Zweedse merk heeft twee keer zoveel mensen in dienst.