30 december 2009 | Tekst: Nic de Boer | Bron: Autoweek.nl
Als Volvo onder de vleugels van Geely valt, komen de Chinezen ‘nauwelijks met een vinger’ aan het merk. Dat belooft Geely-baas Li Shufu.
Als de plannen doorgaan, wordt Volvo in het tweede kwartaal van 2010 eigendom van Geely. In Zweden is men over het algemeen niet erg gerust op de nieuwe Chinese eigenaar. Geely-oprichter Li Shufu spreekt echter geruststellende woorden. “De productie- en ontwikkelingsafdelingen, afspraken met vakbonden en het dealernetwerk zullen niet veranderen. Als de deal doorgaat, verandert er niets bij Volvo. Alleen de baas wordt iemand anders. Volvo en Geely blijven onafhankelijk van elkaar.” Als die woorden kloppen, mag Volvo dus de oude blijven.
Geely koopt Volvo naar verluidt voor 1,8 miljard dollar. Dat is flink minder dan de 6,45 miljard die Ford in 1999 voor het merk betaalde. Volgens Geely waren de onderhandelingen over het gebruik van de intellectuele eigendommen een stuk ingewikkelder dan de gesprekken over het bedrag dat voor het merk moest worden betaald.
Li Shufu hoopt dat de aankoop van Volvo Geely kan helpen om auto’s met een alternatieve aandrijflijn te ontwikkelen. “Die hebben de toekomst in de auto-industrie.” Verder wil hij Volvo groter maken in China. Dat is inmiddels de belangrijkste automarkt. Dit jaar worden daar voor het eerst meer auto’s verkocht dan in de VS.
Als Volvo onder de vleugels van Geely valt, komen de Chinezen ‘nauwelijks met een vinger’ aan het merk. Dat belooft Geely-baas Li Shufu.
Als de plannen doorgaan, wordt Volvo in het tweede kwartaal van 2010 eigendom van Geely. In Zweden is men over het algemeen niet erg gerust op de nieuwe Chinese eigenaar. Geely-oprichter Li Shufu spreekt echter geruststellende woorden. “De productie- en ontwikkelingsafdelingen, afspraken met vakbonden en het dealernetwerk zullen niet veranderen. Als de deal doorgaat, verandert er niets bij Volvo. Alleen de baas wordt iemand anders. Volvo en Geely blijven onafhankelijk van elkaar.” Als die woorden kloppen, mag Volvo dus de oude blijven.
Geely koopt Volvo naar verluidt voor 1,8 miljard dollar. Dat is flink minder dan de 6,45 miljard die Ford in 1999 voor het merk betaalde. Volgens Geely waren de onderhandelingen over het gebruik van de intellectuele eigendommen een stuk ingewikkelder dan de gesprekken over het bedrag dat voor het merk moest worden betaald.
Li Shufu hoopt dat de aankoop van Volvo Geely kan helpen om auto’s met een alternatieve aandrijflijn te ontwikkelen. “Die hebben de toekomst in de auto-industrie.” Verder wil hij Volvo groter maken in China. Dat is inmiddels de belangrijkste automarkt. Dit jaar worden daar voor het eerst meer auto’s verkocht dan in de VS.