11 november 2009 | Tekst: Nic de Boer | Bron: Autoweek.nl
Geely is nog steeds de grootste kanshebber om Volvo over te nemen van Ford. Zij willen de verkopen van het Zweedse merk in de komende jaren gaan verdubbelen.
Geely heeft de beste kaarten om Volvo over te nemen van Ford. Volgens The Wall Street Journal wil het Chinese bedrijf in vier of vijf jaar na de overname een miljoen auto’s per jaar bouwen. Dat is een ruime verdubbeling van de productie van 400.000 stuks die Volvo nu ongeveer scoort.
Om de groei te bewerkstelligen wil Geely een Volvo-fabriek in China neerzetten. In China ziet men voor Volvo een marktpotentieel van 200.000 auto’s per jaar. De totale capaciteit van de nieuwe Volvo-vestiging is 300.000 stuks per jaar. Vorig jaar zijn in China 12.600 Volvo’s verkocht.
Geely plant verder twee of drie grote Volvo-modellen die in de komende drie of vier jaar het levenslicht moeten gaan zien. Daarmee moeten de wereldwijde verkopen worden gestimuleerd.
Voorlopig is Geely nog aan het onderhandelen met Ford over Volvo, dat twee miljard dollar moet kosten. Er wordt nog gesteggeld over de intellectuele rechten. Het is nog niet duidelijk hoe Geely en Ford Volvo-technologie gaan uitwisselen.
Geely is nog steeds de grootste kanshebber om Volvo over te nemen van Ford. Zij willen de verkopen van het Zweedse merk in de komende jaren gaan verdubbelen.
Geely heeft de beste kaarten om Volvo over te nemen van Ford. Volgens The Wall Street Journal wil het Chinese bedrijf in vier of vijf jaar na de overname een miljoen auto’s per jaar bouwen. Dat is een ruime verdubbeling van de productie van 400.000 stuks die Volvo nu ongeveer scoort.
Om de groei te bewerkstelligen wil Geely een Volvo-fabriek in China neerzetten. In China ziet men voor Volvo een marktpotentieel van 200.000 auto’s per jaar. De totale capaciteit van de nieuwe Volvo-vestiging is 300.000 stuks per jaar. Vorig jaar zijn in China 12.600 Volvo’s verkocht.
Geely plant verder twee of drie grote Volvo-modellen die in de komende drie of vier jaar het levenslicht moeten gaan zien. Daarmee moeten de wereldwijde verkopen worden gestimuleerd.
Voorlopig is Geely nog aan het onderhandelen met Ford over Volvo, dat twee miljard dollar moet kosten. Er wordt nog gesteggeld over de intellectuele rechten. Het is nog niet duidelijk hoe Geely en Ford Volvo-technologie gaan uitwisselen.