geen compressie cilinder 2

v70 bi fuel 2002

ajagt

Subject:

geen compressie cilinder 2

· 
Posted: 30.07.2013 - 22:30  ·  #1
goedenavond,

Net voor mijn vakantie weer een trotse eigenaar van een Volvo v70 bi fuel van 2002. meteen verkocht na een heerlijke proefrit.
Helaas was dit genot voor korte duur dit omdat ik over twee dagen naar mijn vaste stekje in luxemburg ben vertrokken en eigenlijk in oberhausen een knipperend motorlampje op mijn dashboard zag(het lampje heeft altijd al gebrand eigenlijk). langzaam rijden of schakel op geeft de boardcomputer aan.

Ik ben dus langzaam naar luxemburg gereden want opschakelen ging niet meer na de vijfde versnelling, aangekomen op mijn vakantie adres heb ik geen enkele rust kunnen vinden omdat mijn Volvo goed moet zijn. de volgende dag naar een Volvo dealer gereden met de vraag in mijn beste luxemburg's of zij konden kijken wat het probleem zou kunnen zijn. kort daarna kwam de monteur al nee schuddend naar mij toe en ga mij een briefje waarop te lezen was dat cilinder 1,3,4,5 voldoende compressie heeft maar cilinden 2 niets! Balen zeg.

Van allerlei termen als nieuwe cilinderkop, scheuren in het blok kwamen voorbij. diep bedroeft vroeg ik de rekening waarbij ik de mededeling kreeg dat het onderzoek gratis was. mmm toch nog een meevaller ondanks het slechte bericht.

Direct teruggekomen achter google gedoken om informatie op te halen waar ik geen wijs uit geworden ben. het enigste wat ik kon doen was het blok van binnen reinigen, bougies vervangen en bobine's controleren door de stekkers eraf te halen en te horen wat de motor hierop doet.

De volgende dag bij de dealer orginele bi fuel bougies gehaald en gereedschap om ze te kunnen verwisselen, terugkomend met nog hoop dat het zou goedkomen alle bougies verwisseld en zie idd dat bougie 2 enorm dicht gekoekt is. starten en....... geen verschil.

Bobine 1 en 2 verwisseld en...... geen verschil.

Direct heb ik motorreiniger gekocht in de hoop dat door vervuiling het probleem ontstaan is maar, helaas kon ik na het schoonmaken en nieuwe olie en filter de conclusie trekken dat het probleem niet over is. De garage gaf wel aan dat een drukproeftest wellicht helderheid kon geven.

Zo gezegd zo gedaan, test wijst uit dat bij druk op cilinder 2 er bij cilinder 1 uit het bougie gat lucht komt?
koppakking? dan zou er toch in cilinder 1 compressie verlies gemeten worden?
scheur in de kop? kleppen stellen? de cilinderkop is 100.000 kilometer geleden gereviseerd.

Het koelvloeistof niveau blijft op peil. geeft zelfs bij een warme motor geen druk bij het losdraaien van de dop.
Bij het verwijderen van de olie peilstok met lopende motor en mijn vinger erop te houden voel ik geen vacuum of druk. Ook als ik de olie bijvuldop loshaal voel ik geen druk.

Inmiddels heel rustig naar nederland gereden en goed thuis aangekomen ben ik her en der gaan vragen wat de en montage van cilindekop kost en ben behoorlijk geschrokken van wat dit allemaal kost. 1150 euro komt hier gemiddeld uit jammer genoeg.
Dit bedrag bovenop de aankoop van mijn mooie Volvo brengt mij enorm in twijfel wat nu te doen, Ik heb alle facturen en onderhoud historie bekeken wat mij bij de aankoop een gerust gevoel gaf!

hebben jullie tips voor mij wat nu te doen? Is het eventueel mogelijk dat het alleen kleppen stellen is? of zou de cilinderwand/ kop gescheurd zijn?

ik hoor heel erg graag van jullie,

alvast bedankt,

met vriendelijke groet
arjen jagtenberg
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

Re: geen compressie cilinder 2

· 
Posted: 30.07.2013 - 22:52  ·  #2
Arjen,

Wat is de kilometerstand van deze motor ?
ajagt

Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 10:46  ·  #3
bedankt voor de reactie

hij staat nu op 318.799
in de service Boekjes staat dat hij bij 200.794 een revisie cilinderkop gehad heeft.

erg vreemd allemaal.

gr arjen
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 11:20  ·  #4
Duidelijk.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Dennis.
Dit is een erg kundige Volvo monteur, maar bovendien ook betaalbaar.
Als er iemand is, die dit probleem blijvend kan oplossen en ook nog eens betaalbaar is, dan is hij het wel.
Succes.
Volvo-V70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:13  ·  #5
Vreemd verhaal. Dit hoor je niet vaak. Bovendien is het wellicht interessant voor het genoemde bedrag in de OP om een ruilblok te overwegen?
Volvo-V70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:14  ·  #6
Verder heb ik er ook geen verstand van, maar klinkt dit niet als een versleten/verrotte zuigerveer?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:16  ·  #7
Zou inderdaad kunnen, vandaar de verwijzing naar Dennis.
Weet je in iedergeval zeker dat de kosten niet uit de hand gaan lopen. ;-)
...

Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:17  ·  #8
Dat is waar maar dit is niet iets om vrolijk van te worden. Ik ben benieuwd wat hier uit gaat komen! ;)
Volvo-V70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:20  ·  #9
Of hopen op een brakke injector? Dan kan het ook nog meevallen.

Maar kan me niet voorstellen dat ze dat over het hoofd hebben gezien. Wat is trouwens de procedure als je nog tijdelijk moet doorrijden als één van je cilinder eruit ligt? Neem aan dat er dan geen benzine meer hoeft ingespoten te worden ^_^
...

Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:24  ·  #10
Een brakke injector lijkt me dit echt niet te zijn! :(
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 21:29  ·  #11
Als de injector brak is, dan heb je nog wel compressie.
...

Subject:

· 
Posted: 31.07.2013 - 22:07  ·  #12
Precies Hans. Dat is wat ik ook bedoel. ;)
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 01.08.2013 - 01:05  ·  #13
Hoe heb je het afblazen via cilinder 1 geconstateerd? Als dat met stilstaande motor is gebeurd, dan is, naast de pakking, eigenlijk alleen de klep/klepveer verdacht. Maar dan zou dat bij een andere stand van de motor niet mogen voorkomen (of dan via een andere cilinder). Heb je de waardes nog van de Luxemburgse test?

Een brakke zuigerveer, daarentegen, kun je meestal met een droog/natte compressietest aantonen; na de drukmeting op "droog" ronddraaien, kun je wat olie via het bougiegat in de cilinder spuiten en weer testen. Als dan de compressie hoger is, zijn het vrijwel zeker je zuigerveren.

Succes met het uitvogelen en de boodschap van dit bericht is: vergeet de kleppen niet te checken!
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

· 
Posted: 06.08.2013 - 07:45  ·  #14
Quote door Bigdog

Duidelijk.
Je zou eens contact op kunnen nemen met Dennis.
Dit is een erg kundige Volvo monteur, maar bovendien ook betaalbaar.
Als er iemand is, die dit probleem blijvend kan oplossen en ook nog eens betaalbaar is, dan is hij het wel.
Succes.

ik wil er best naar kijken want is wel opvallend dat er bij druktest vanuit de 2e cilinder druk naar de eerste gaat terwijl de compressie op 2 weg zou zijn.
Lektest zou verbrande klep kunnen uitwijzen
yes996
VolvoV70forum core member
Subject:

Koppakking?

· 
Posted: 08.08.2013 - 16:19  ·  #15
Balen, net in het bezit van je Volvo en nu dit. Ik krijg het idee dat je koppakking er uit ligt.
Wanneer de druk van de ene cilinder naar de andere loopt, dan kan naar mijn mening alleen de pakking tussen de 2 cilinders eruit geblazen zijn. Ik heb dit zelf ook eerder gehad. Balen, want dit is weer een hoop werk. Succes.

Selected quotes for multi-quoting:   0