goedenavond,
Net voor mijn vakantie weer een trotse eigenaar van een Volvo v70 bi fuel van 2002. meteen verkocht na een heerlijke proefrit.
Helaas was dit genot voor korte duur dit omdat ik over twee dagen naar mijn vaste stekje in luxemburg ben vertrokken en eigenlijk in oberhausen een knipperend motorlampje op mijn dashboard zag(het lampje heeft altijd al gebrand eigenlijk). langzaam rijden of schakel op geeft de boardcomputer aan.
Ik ben dus langzaam naar luxemburg gereden want opschakelen ging niet meer na de vijfde versnelling, aangekomen op mijn vakantie adres heb ik geen enkele rust kunnen vinden omdat mijn Volvo goed moet zijn. de volgende dag naar een Volvo dealer gereden met de vraag in mijn beste luxemburg's of zij konden kijken wat het probleem zou kunnen zijn. kort daarna kwam de monteur al nee schuddend naar mij toe en ga mij een briefje waarop te lezen was dat cilinder 1,3,4,5 voldoende compressie heeft maar cilinden 2 niets! Balen zeg.
Van allerlei termen als nieuwe cilinderkop, scheuren in het blok kwamen voorbij. diep bedroeft vroeg ik de rekening waarbij ik de mededeling kreeg dat het onderzoek gratis was. mmm toch nog een meevaller ondanks het slechte bericht.
Direct teruggekomen achter google gedoken om informatie op te halen waar ik geen wijs uit geworden ben. het enigste wat ik kon doen was het blok van binnen reinigen, bougies vervangen en bobine's controleren door de stekkers eraf te halen en te horen wat de motor hierop doet.
De volgende dag bij de dealer orginele bi fuel bougies gehaald en gereedschap om ze te kunnen verwisselen, terugkomend met nog hoop dat het zou goedkomen alle bougies verwisseld en zie idd dat bougie 2 enorm dicht gekoekt is. starten en....... geen verschil.
Bobine 1 en 2 verwisseld en...... geen verschil.
Direct heb ik motorreiniger gekocht in de hoop dat door vervuiling het probleem ontstaan is maar, helaas kon ik na het schoonmaken en nieuwe olie en filter de conclusie trekken dat het probleem niet over is. De garage gaf wel aan dat een drukproeftest wellicht helderheid kon geven.
Zo gezegd zo gedaan, test wijst uit dat bij druk op cilinder 2 er bij cilinder 1 uit het bougie gat lucht komt?
koppakking? dan zou er toch in cilinder 1 compressie verlies gemeten worden?
scheur in de kop? kleppen stellen? de cilinderkop is 100.000 kilometer geleden gereviseerd.
Het koelvloeistof niveau blijft op peil. geeft zelfs bij een warme motor geen druk bij het losdraaien van de dop.
Bij het verwijderen van de olie peilstok met lopende motor en mijn vinger erop te houden voel ik geen vacuum of druk. Ook als ik de olie bijvuldop loshaal voel ik geen druk.
Inmiddels heel rustig naar nederland gereden en goed thuis aangekomen ben ik her en der gaan vragen wat de en montage van cilindekop kost en ben behoorlijk geschrokken van wat dit allemaal kost. 1150 euro komt hier gemiddeld uit jammer genoeg.
Dit bedrag bovenop de aankoop van mijn mooie Volvo brengt mij enorm in twijfel wat nu te doen, Ik heb alle facturen en onderhoud historie bekeken wat mij bij de aankoop een gerust gevoel gaf!
hebben jullie tips voor mij wat nu te doen? Is het eventueel mogelijk dat het alleen kleppen stellen is? of zou de cilinderwand/ kop gescheurd zijn?
ik hoor heel erg graag van jullie,
alvast bedankt,
met vriendelijke groet
arjen jagtenberg
Net voor mijn vakantie weer een trotse eigenaar van een Volvo v70 bi fuel van 2002. meteen verkocht na een heerlijke proefrit.
Helaas was dit genot voor korte duur dit omdat ik over twee dagen naar mijn vaste stekje in luxemburg ben vertrokken en eigenlijk in oberhausen een knipperend motorlampje op mijn dashboard zag(het lampje heeft altijd al gebrand eigenlijk). langzaam rijden of schakel op geeft de boardcomputer aan.
Ik ben dus langzaam naar luxemburg gereden want opschakelen ging niet meer na de vijfde versnelling, aangekomen op mijn vakantie adres heb ik geen enkele rust kunnen vinden omdat mijn Volvo goed moet zijn. de volgende dag naar een Volvo dealer gereden met de vraag in mijn beste luxemburg's of zij konden kijken wat het probleem zou kunnen zijn. kort daarna kwam de monteur al nee schuddend naar mij toe en ga mij een briefje waarop te lezen was dat cilinder 1,3,4,5 voldoende compressie heeft maar cilinden 2 niets! Balen zeg.
Van allerlei termen als nieuwe cilinderkop, scheuren in het blok kwamen voorbij. diep bedroeft vroeg ik de rekening waarbij ik de mededeling kreeg dat het onderzoek gratis was. mmm toch nog een meevaller ondanks het slechte bericht.
Direct teruggekomen achter google gedoken om informatie op te halen waar ik geen wijs uit geworden ben. het enigste wat ik kon doen was het blok van binnen reinigen, bougies vervangen en bobine's controleren door de stekkers eraf te halen en te horen wat de motor hierop doet.
De volgende dag bij de dealer orginele bi fuel bougies gehaald en gereedschap om ze te kunnen verwisselen, terugkomend met nog hoop dat het zou goedkomen alle bougies verwisseld en zie idd dat bougie 2 enorm dicht gekoekt is. starten en....... geen verschil.
Bobine 1 en 2 verwisseld en...... geen verschil.
Direct heb ik motorreiniger gekocht in de hoop dat door vervuiling het probleem ontstaan is maar, helaas kon ik na het schoonmaken en nieuwe olie en filter de conclusie trekken dat het probleem niet over is. De garage gaf wel aan dat een drukproeftest wellicht helderheid kon geven.
Zo gezegd zo gedaan, test wijst uit dat bij druk op cilinder 2 er bij cilinder 1 uit het bougie gat lucht komt?
koppakking? dan zou er toch in cilinder 1 compressie verlies gemeten worden?
scheur in de kop? kleppen stellen? de cilinderkop is 100.000 kilometer geleden gereviseerd.
Het koelvloeistof niveau blijft op peil. geeft zelfs bij een warme motor geen druk bij het losdraaien van de dop.
Bij het verwijderen van de olie peilstok met lopende motor en mijn vinger erop te houden voel ik geen vacuum of druk. Ook als ik de olie bijvuldop loshaal voel ik geen druk.
Inmiddels heel rustig naar nederland gereden en goed thuis aangekomen ben ik her en der gaan vragen wat de en montage van cilindekop kost en ben behoorlijk geschrokken van wat dit allemaal kost. 1150 euro komt hier gemiddeld uit jammer genoeg.
Dit bedrag bovenop de aankoop van mijn mooie Volvo brengt mij enorm in twijfel wat nu te doen, Ik heb alle facturen en onderhoud historie bekeken wat mij bij de aankoop een gerust gevoel gaf!
hebben jullie tips voor mij wat nu te doen? Is het eventueel mogelijk dat het alleen kleppen stellen is? of zou de cilinderwand/ kop gescheurd zijn?
ik hoor heel erg graag van jullie,
alvast bedankt,
met vriendelijke groet
arjen jagtenberg