Geen oliedruk melding

Best schrikken!

...

Subject:

Re: Geen oliedruk melding

· 
Posted: 21.02.2013 - 11:47  ·  #16
Ja deze klacht is gewoon een bekend probleem. Komt vaker voor. Maar niet bij iedereen in die mate dat er sprake is van meldingen over te lage oliedruk.

Volgens mij spreekt Dennis ook specifiek over de 2.4 motoren. Die trouwens ook bekend staan om hun vermogen om snel en heftig te vervuilen van binnen.

Ik denk dat je eigenlijk al (bijna) te laat bent als je te maken krijgt met de meldingen van te lage oliedruk. Helpt flushen dan nog? Wordt een kwestie van de boel loshalen en alles reinigen / ontdoen van drab / aangekoekte sludge om dan maar te hopen dat als alles weer in elkaar zit dat de motor weer werkt zoals ie zou moeten werken.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.02.2013 - 12:04  ·  #17
Ik heb er goede ervaring mee .
Dominique B
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 32
Homepage: facebook.com/Br.Do…
Subject:

· 
Posted: 21.02.2013 - 14:01  ·  #18
Hey beste mensen ;)

lang geleden maar ben terug :)

Ik heb helaas gisteren ook gemerkt dat ik in een bocht af en toe de melding krijg "geen oliedruk, stop de auto z.a.m."
even schrikken..
Auto gaat volgende maand op grote beurt.. kan ik best vragen om alles eens na te kijken.
Hoop dat het geen al te groot probleem is :s
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.02.2013 - 14:46  ·  #19
zou ik eerst maar eens kijken of je olie niveau correct is !!!
...

Subject:

· 
Posted: 21.02.2013 - 15:05  ·  #20
http://www.matthewsvolvosite.c…b&start=14

Voor meer gedetailleerde informatie.

Ik kan niet anders concluderen dan dat als je dit overkomt, je eigenlijk al te laat bent. Ik zou dus ook niet wachten tot de eerst volgende grote beurt. Mogelijk dat vervanging van diverse o-ringetjes zoals dennis aangeeft nog een oplossing kan bieden. Maar of het de echte oplossing is?

Eenmaal "uitgelopen" krukaslagers / drijfstanglagers en je oliedruk komt altijd in de problemen. En dan maar hopen dat de krukas niet beschadigd is.

http://www.volvoxc.com/forums/…sure-light

Nog meer info.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 21.02.2013 - 21:02  ·  #21
ik heb met de auto zo'n 1000km gereden sinds aanschaf, er is 1 keer deze melding geweest en alleen toen ik extreem optrok. motor loopt mooi rond, olie op peil. ik weet hoe een rot big-end lager klinkt, heb dit met meerdere motorfietsen mee mogen maken :(
ik heb met een zaklamp in het olievul gat gekeken en er zit wel wat goudbruine aanslag in de motor, maar dat ziet er mij niet verontrustend uit. ik ga binnenkort met dennis aan de slag om eea weer netjes te maken. keep you posted!
Niekos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 12:07  ·  #22
Komt dit probleem bij een D5 ook voor?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 13:55  ·  #23
Ja, dit kan ook bij een D5 voorkomen.
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 15:19  ·  #24
Quote door EnnoE34

Ik kan niet anders concluderen dan dat als je dit overkomt, je eigenlijk al te laat bent. Ik zou dus ook niet wachten tot de eerst volgende grote beurt. Mogelijk dat vervanging van diverse o-ringetjes zoals dennis aangeeft nog een oplossing kan bieden. Maar of het de echte oplossing is?

Ook ik heb dit onlangs 'aan den lijve' mogen ondervinden. Met name bij warme motor ging het lampje (kort) aan. Gas los en lampje ging weer uit. Even stoppen langs de weg en na 10 minuten weer verder; rustig aan naar huis gereden.
Het lag niet aan de sensor, deze heb ik vervangen (dus ik heb nog een goede gebruikte liggen voor de liefhebber). Hij zit aan de voorzijde, ongeveer achter de ETM, dus bij mijn T6 is dit lekker sleutelen. Maar dit loste het probleem niet op.
Vervolgens heb ik de carterpan eronder uit gehaald (Heeft iemand dit wel eens bij een 6-cilinder gedaan? Dat is ook genieten...) en toen was het euvel snel gevonden: het zeefje onderaan de aanzuigbuis van de oliepomp zat totaal verstopt. Het leek wel een soort korrels, maar tussen de vingers werd het poeder. Ik heb alles schoongemaakt en ook die 0-ringen vervangen, hoewel dit niet echt nodig leek. Na montage was het leed geleden, nou ja bijna dan: ik heb me voorgenomen om bij de volgende oliewissel eerst de Forté motorflush-truuk toe te passen. Want aan de onderzijde was dan alles wel schoon, maar je weet niet hoe het met de oliekanalen in de cilinderkop en dergelijke zit.
Deze auto heeft vanaf nieuw volgens het boekje bij de dealer steeds keurig alle beurten gehad. Volgens deskundigen is de vervuiling het gevolg van onze fijne moderne benzine. Er blijft een residu op de cilinderwanden achter, dat vervolgens in het carter terecht komt. Dit residu hecht overal aan. Je kunt het zien aan de onderkant van de olievuldop. Eerst zie je een goudgele aanslag. Maar deze wordt steeds dikker (en zwarter).
Na de schoonmaakactie loopt de motor weer perfect. Geen olieverbruik en prima oliedruk.
...

Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 16:11  ·  #25
@Maurits

Mooi dat je het probleem hebt kunnen oplossen. Het lijkt er dus op dat vervuiling onze motoren de nek om kan doen als ik jouw verhaal zo lees.

Ik ga steeds meer overwegen de carterpan preventief te verwijderen en schoon te maken. Al of niet in combinatie met carterventilatie. Een ander topic over inwendige vervuiling heb ik destijds gestart omdat het mij niet lekker zit hoe vies het blok is van mijn wagen. Dat kan nooit goed zijn was mijn gevoel. Positief is wat dat betreft dat de olie in mijn wagen na bijna 2000 km nog steeds niet donkerbruin is. Maar vermoedens over extreme vervuiling blijf ik houden en de truuk van niet al te lange wisselintervallen lijkt wat mij betreft te helpen op dit moment. Olieverbruik is in ieder geval niet aan het toenemen. Over een maand kan ik daar meer over zeggen. Dan heb ik weer 5000 km achter de rug met mijn huidige olie.

Ik weet dat je bij dieselmotoren speciale olie moet hebben die de roetdeeltjes zwevend houdt. Ik weet dat voor de moderne Volvo motoren vanaf 2000 eigenlijk hetzelfde geldt. Het liefst wil je zo veel als mogelijk alles wat vervuiling is mee getransporteerd hebben naar het oliefilter om daar terecht te laten blijven totdat het oliefilter wordt verwisseld. Te lang doorrijden met olie zou volgens mij ook kunnen zorgen voor het niet "zwevend" houden van deeltjes, hetgeen het proces van inwendige vervuiling zou kunnen doen verergeren.
Herby
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 16:53  ·  #26
@ Niekos

Bij de dieselmotoren komt vervuiling zeker voor, maar de 185 pk D5 (D5244T4) motor lijkt er het meest gevoelig voor.

Het kan bij niet tijdig verhelpen zelfs lijden tot het compleet in elkaar lopen van de motor. :sick:

Een feit is dat dit het meeste voorkomt bij rijders die kleine stukjes en of erg rustig rijden.

Dus vooral veel lange stukken hardrijden is aan te raden!! :police:
maurits
In nagedachtenis
Geslacht:
Leeftijd: 66
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 17:07  ·  #27
@ Enno: Je kunt ook overwegen om eerst eens preventief Forté motorflush te gebruiken. Je ziet dan snel genoeg, aan de onderkant van de vuldop, in hoeverre dat het gewerkt heeft. Zodra het weer wat beter wordt ga ik het ook doen. Als het goed bevalt willen we het ook in de webshop gaan aanbieden. Forté is in NL niet te koop voor particulieren, alleen voor professionele garages.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 20:01  ·  #28
bedankt Maurits, dat geeft de burger weer moed.
mijn V70 is altijd dealer onderhouden, op tijd shell olie er in, en alleen de laatste beurt is geweest bij svenska in Grave. deze olie zit er nu 3000km in en ziet er keurig goudbruin uit. viel me wel op dat er aan de achterkant van de carterpan een plat blok zit met een paar leidingen (misschien smering vd turbo?) deze is wel vettig van de olie, maar ik heb geen plekken op straat van het druppen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 20:46  ·  #29
Kijk eens naar post 6 van Dennis.
Zo te lezen treft de beschrijving.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 22.02.2013 - 21:25  ·  #30
dit is wel iets wat ik op zeer korte termijn ga oppakken.
maar wat ik zo her en der lees (ook het verhaal van Maurits) dat het nu automatisch definitief einde motorblok is.
ik had al het idee om de carterpan er een keer onderuit te trekken, maar dat wordt dus zeer binnenkort.
wat ik met voorgaande post wilde zeggen is dat er in mijn geval een heldere historie is, en ook dan kan dit probleem zich voordoen. dus volledig dealer onderhoud is geen garantie. en met mijn auto gemiddeld 26000 km per jaar gereden, en dat lukt niet met alleen korte stukjes.

ik las ook een verhaal van een man die ook de melding geen oliedruk kreeg, alles gecontroleerd/vervangen, een oliedrukmeter gemonteerd, druk bleek goed, en toch soms de melding.
hij rijdt er nu al een jaar mee rond en alles blijft goed werken......

Selected quotes for multi-quoting:   0