Geen oliedruk melding

Best schrikken!

Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

Geen oliedruk melding

· 
Posted: 17.02.2013 - 19:27  ·  #1
vanmiddag aan het cruisen, en ik voegde in op de snelweg, met stevig gas geven tot 5500 ongeveer (hij was goed warm), reed ik 130, en kwam er de melding 'geen oliedruk, motor z.s.m. stoppen.

Da's best schrikken kan ik je vertellen. Daarna rustig verder gereden en verderop gestopt,motor liep normaal, geen afwijkende geluiden, onder de motorkap niet bijzonders te zien, olie op peil.
vervolgens weer gestart, toen kwam heel kort weer de melding, en daarna weer gestart, en verder probleemloos gereden. uiteraard niet weer geprobeerd wat er gebeurde met volgas geven.

Ik las elders dat het evt het oliefilter kan zijn wat niet genoeg doorlaat bij hoge toeren, dus ik zal binnenkort deze maar eens vervangen, maar ben er nog niet helemaal gerust op.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

Re: Geen oliedruk melding

· 
Posted: 17.02.2013 - 22:33  ·  #2
Kan ook gewoon de oliedruksensor zijn , bedrading of ding zelf , dan dus niets aan de hand met oliedruk .
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 17.02.2013 - 23:34  ·  #3
Waar vind ik de oliedruksensor?
remco s

Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 12:40  ·  #4
Mocht je oliefilter verstopt zitten, dan heeft het smeersysteem altijd nog een bypass zodat je oliedruk niet in gevaar komt. Ik denk ook eerder aan een druksensor of bedrading daarvan.
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: volvoservice.eu
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 18:33  ·  #5
Auto niet meer gebruiken!!!

is een 2.4 kwaal die ik oplossen kan

als je doorrijdt kun je aan nieuwe drijfslanglagers of bij pech een ander blok!!
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 19:29  ·  #6
Quote door dennis850estate

Auto niet meer gebruiken!!!

is een 2.4 kwaal die ik oplossen kan

als je doorrijdt kun je aan nieuwe drijfslanglagers of bij pech een ander blok!!

Kun je dit eens toelichten ?
dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 21:24  ·  #7
er zitten in het carter een aantal o-ringen die uitdrogen. De o-ring van de olieaanzuigbuis droogt uit en er zitten ook nog o-ringen in de leidingen die naar het oliekoelertje lopen die achterop het carter zit. Het retourkanaal van de olie die van boven terug het carter in loopt kan ook nog verstopt zitten.

Het is 1 van deze problemen of een combi. Je hebt niet in de gaten dat je al een tijdje met lage druk rond rijd en je kunt dus al beginnende lagerschade hebben zonder dat je het weet.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 21:33  ·  #8
Bedankt voor de uitleg.
Wel degelijk iets om serieus te nemen.
Je waarschuwing was dus duidelijk geen overbodige luxe.
...

Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 21:45  ·  #9
@Dennis

Is dit iets wat eigenlijk bij alle Volvo's vanaf 2000 zich voordoet? Als ik het goed interpreteer kan dit een van de oorzaken zijn dat ik wel eens een Volvo tegen kom waar de drijfstang / krukaslagers versleten zijn met als diagnose "tik in het blok".
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 21:48  ·  #10
Als dit zo is, dan komt er bij mij een vraag op;
Hoe kun je zoiets voorblijven ?
...

Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 22:00  ·  #11
Ik maak me niet voor niets zorgen over inwendige vervuiling van het blok. Om die reden heb ik ook reeds besloten de oliewissel intervallen te verkleinen naar 10000 km.

Ik dacht dat FransV70 recentelijk nog een linkje had geplaatst met afbeeldingen van z'n oliecarter. Ik kan me voorstellen dat verstopping i.c.m. uitdroging van ringetjes voor problemen kan zorgen met redelijk verstrekkende gevolgen.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 22:21  ·  #12
De link van Frans had ik ook gezien.
Ook laat ik de olie vaker wisselen als dat voorgeschreven staat.
Ik vraag me alleen af hoe je erachter kunt komen hoe de staat van o.a. de ringen is, zodat je dit kunt voorblijven.
...

Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 22:48  ·  #13
Ik snap je vraag over de uitgedroogde keerringen. Misschien dat goed onderhoud al een hoop kan brengen. Maar ik vrees dat dit iets is wat je niet kunt zien van buitenaf / merken.

Misschien dat motortemperatuur nog een rol speelt. Mijn gevoel zegt, carterpan demonteren, boel schoonmaken, betreffende ringetjes vernieuwen, oliepomp inspecteren, pakking & keerring bij oliepomp vernieuwen en gelijk de carterventilatie vernieuwen / reinigen. Doe dit alles als je voorlopig nog vele km's met de Volvo wilt rijden en de auto reeds meer dan 250.000 km's achter de rug heeft.

Mogelijk dat dit soort plaatjes een indicatie kunnen zijn dat je toch moet denken aan verdere inspectie : (is gelukkig niet mijn auto dit plaatje).

dennis850estate
Forumsponsor
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.02.2013 - 22:58  ·  #14
Quote door EnnoE34

@Dennis

Is dit iets wat eigenlijk bij alle Volvo's vanaf 2000 zich voordoet? Als ik het goed interpreteer kan dit een van de oorzaken zijn dat ik wel eens een Volvo tegen kom waar de drijfstang / krukaslagers versleten zijn met als diagnose "tik in het blok".

klopt helemaal. Ik denk dat het komt door uitgesteld onderhoud in combinatie met minder goede olie en korte ritjes. de o-ringen worden hard en dichten niet meer af, De pomp zuigt dan lucht aan

Preventief vervangen is eigenlijk een goed idee omdat je niet weet of je druk laag is. Meten van de druk kan overigens natuurlijk ook nog voordat je begint te slopen.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.02.2013 - 11:06  ·  #15
Ik ben het er niet helemaal mee eens .
Kijk eens hoeveel er rond rijden zonder problemen met betrekking tot dit vervuilen ik durf geen percentage te schatten maar het zijn op zich staande gevallen als je het mij vraagt .
Maar vervuiling speelt een rol , en mensen besparen op onderhoud , dat met b.v een interval van 30000km (bij mijn 2006 d5 ) korte stukjes met niet goed warm worden(gelukig een standkachel ) , dan kom je inderdaad in een probleem gebied , zeker als er dan ook nog een olie wordt gebruikt van slechte kwaliteit .
Ik geloof dat ook in elk manual staat dat bij verzwaarde omstandigheden de interval verkort moet worden , dus meteen ingedekt .

Maar ik denk dat de juiste olie wel de nr1 is om dit probleem te voorkomen .

Uiteindelijk is er maar een manier om zijn klachten te onderzoeken en dat is dingen een voor een uitsluiten , dat begint met controleren of er een sensor probleem is en het meten van de werkelijke oliedruk .
Als dit een probleem blijkt met de druk dan maar eens motor flushen en nieuwe olie en filters plaatsen , dan weer meten .
En als er daadwerkelijk problemen zijn dan de boel uit elkaar .

Dat flushen wordt volgens mij door de dealer ook ondernomen tegenwoordig , weet niet of het een standaard iets is inmiddels maar de dealer hier heeft het spul op de balie staan , dat geeft wel aan dat de interval van olie verversen wel aan zijn grens zit .
Of dat ze er wat extra aan kunnen verdienen , ik doe het wel voor elke olie wissel gaat er een busje forte motor flush in boel warm draaien en olie verversen .

Selected quotes for multi-quoting:   0