geen probleem maar automaat vraag

hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

geen probleem maar automaat vraag

· 
Posted: 07.08.2024 - 23:17  ·  #1
Ik rij al 2 jaar probleemloos met de xc60 met een automaat GT.
In die 2 jaar heb ik nu in totaal 2 keer een melding gehad versnellingsbak service vereist.

beide keren was tijdens het rijden met een sleurhut

En beide keer was ook als ik slordig was geweest met terug schakelen.

Oftewel.
IK rij bergop en vergeet gewoon van 5 naar 4 te schakelen.
Niet bij een klein NL bergje maar de wat grotere in het buitenland.
Bij de nog steilere bergen ga ik gewoon naar de 3 terug.

als de melding komt schakelt hij zelf terug, melding blijft wel staan maar als ik ergens gestopt ben dan is de melding foetsie.

IK maak hieruit op dat de automaat olie dan te warm geworden is en door het hogere toerental koelde hij weer af.

Uiteraard zal een monteur de verdwenen melding met Vida wel terug vinden. ( Poika vond hem de eerste keer ook )

Wel vraag ik me af of een extra oliekoeler zinvol kan zijn, geen idee of deze bestaat.

Let ik wel op met terug schakelen kan ik naar Spanje door rijden zonder 1 melding.
Het gebeurde dus enkel bij rijden met caravan van 1700 KG, bergop en te laat terug schakelen.
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: geen probleem maar automaat vraag

· 
Posted: 08.08.2024 - 10:17  ·  #2
Ik zou me er niet te druk over maken, aangezien je duidelijk weet waar het aan lag. Misschien een post-it op je dashboard plakken, of een dongel in je OBD2 poort en met de app CarScanner een dashboardje installeren voor de temperaturen van je motorolie, versnellingsbakolie, kvs etc. Dat heb ik zelf en gebruik ik enkel bij heel lange ritten en/of zware belasting, dat zorgt er wel voor dat je er beter op let.
Voor die 2x per jaar een extra oliekoeler installeren (die er bij minder belasting wellicht voor zorgt dat je olie niet de optimale temperatuur bereikt?) lijkt mij nogal veel gevraagd. Anderszijds is het ook wel weer zo dat de koeling typisch niet overbemeten is bij onze auto's, je hoort wel vaker dat ze de grens bereikt wordt bij zwaardere belasting - al is dat ook niet zo gek, een fabrikant gaat niet alles overbemeten om rekening te houden met een totaal niet aerodynamische blokkendoos van 1700kg achter de auto. Als je daar nou permanent mee reed zou ik zeker aan exta koeling denken, maar als het om 2x per jaar gaat, terwijl je het ook nog zelf kan voorkomen, zou ik niet aan beginnen...
Wel zou ik de versnellingsbakolie iets vaker dan normaal (zeg elke 50K) laten vervangen/flushen, dan weet je zeker dat hij niet te ver verbrandt en voor afzettingen gaat zorgen.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 08.08.2024 - 21:18  ·  #3
De V70R met geartronic heeft die extra koeler, ik heb er nog 1 van liggen incl thermostaat en de 2 benodigde slangen, geen idee of deze enigsinds eenvoudig passend is bij de XC60, het subframe en dergelijke is vrij gelijk qua ontwerp nog in die generatie vermoed ik?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Subject:

· 
Posted: 19.08.2024 - 22:37  ·  #4

De V70R met geartronic heeft die extra koeler, ik heb er nog 1 van liggen incl thermostaat en de 2 benodigde slangen, geen idee of deze enigsinds eenvoudig passend is bij de XC60, het subframe en dergelijke is vrij gelijk qua ontwerp nog in die generatie vermoed ik?
V70N T5, Saff

Dat betwist ik want die van mij had die koeler echt niet. Ik heb 2 jaar geleden bij MMTS een extra koelertje erin laten bouwen. Uit eindelijk wordt alles echt wel goed warm bij het rijden met een hut erachter. Schakelen en niet met een te hoge snelheid omhoog willen rijden is nog altijd het beste.
Ik heb in elk geval gelukkig nog nooit een melding over de transmissie gehad. Maar dat 't ding niet goed gekoeld wordt is gewoon een feit.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 20:40  ·  #5
melding was trouwens niet service vereist maar versnellingsbak beperkte werking.
gelijktijdig gaat het toerental 500 toeren omhoog.

melding gaat trouwens vanzelf weg als je een poosje met iets hogere toeren kachelt.

het is simpel.
Hut van 2000 kg erachter.
hoger in toeren rijden en er is geen enkel probleem.

dat zegt mij dat de melding enkel komt als de automaat te warm is geworden.

Ik ga toch komend jaar eens kijken of ik er ergens een extra koeler tussen kan laten drukken.
Zal allicht helpen.
hermanusb
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 20:51  ·  #6
MTE
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 21:07  ·  #7
🤔 hebben en eigenlijk alleen automaten behoefte aan koeling ? Hoor hier nooit iets over bij handbakken.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 20.08.2024 - 21:08  ·  #8
Komt vanwege de manier van koppelen/koppelomvormer.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 21.08.2024 - 08:46  ·  #9
Quote door hermanusb

als ik even snel een zoekopdracht doe kom ik uit bij onderstaande site.

https://fullcartuning.nl/motor…eFjEpjX0zh

voor dit soort prijzen hoef je het toch niet te laten?

Interessante link, daar ga ik eens neuzen.
Je kunt ook eens bij deze heren kijken.

Selected quotes for multi-quoting:   0