Geen turbodruk net na het starten

brunoe34
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 52
Subject:

Geen turbodruk net na het starten

· 
Posted: 20.11.2016 - 20:34  ·  #1
Ik heb de laatste dagen al enkele keren een vreemd probleem met mijn D5 (2004 - aangepast door Obbe).

Af en toe krijg ik geen turbodruk als ik wegrijd net na het starten. De motor klimt tergend traag in de toeren en heeft helemaal geen punch (echt niemand thuis onder de motorkap). Gas inhouden en daarna opnieuw induwen heeft geen effect. Pas als hij tot boven de 3000 tpm raakt, komt de power plots terug. Daarna is het probleem helemaal verdwenen en gaat de V70 opnieuw als een kanon. Er zijn geen meldingen van de BC en/of waarschuwingslampjes.

Het probleem doet zich alleen voor bij het wegrijden na het starten. Het gebeurde voor het eerst een 2-tal weken geleden. Omdat het bij 1 keer bleef, heb ik er niet veel aandacht aan besteed, maar vandaag deed hij het plots 2 keer kort na elkaar toen ik boodschappen deed. Voor de rest zijn er geen problemen (start normaal, houdt voor de rest nooit in, ...)

Ik denk dat ik hem morgen eens laat uitlezen in de garage.

Heeft iemand dit ook ooit gehad ?
Fer
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Geen turbodruk net na het starten

· 
Posted: 20.11.2016 - 21:06  ·  #2
Hij komt er op een zeker moment wel weer in, dus de turbo is niet helemaal stuk. Zou het iets met de lagers van de turbo kunnen zijn? Klinkt hij anders dan anders, heb je bijgeluiden?
brunoe34
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2016 - 21:28  ·  #3
Neen, ik hoor geen bijgeluiden of andere vreemde dingen. Ook tijdens het inhouden hoor je niets speciaal. Alles gaat alleen in slow motion :'(

Ik zit eerder te denken aan een electronische storing. Een of andere sensor die begint gek te doen ?
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 20.11.2016 - 21:35  ·  #4
Misschien eens laten uitlezen ?
brunoe34
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 20.11.2016 - 21:45  ·  #5
Ben ik van plan. Ik probeer morgenavond eens langs te gaan bij de garage. Ik wil vermijden dat hij plots helemaal de geest geeft ...
JJM
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 20.11.2016 - 22:38  ·  #6
Uitlezen zou ik sowieso doen. Verder even checken of de slangen goed zijn?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.11.2016 - 08:35  ·  #7
Is een variabele turbo die geregeld wordt door een actuator (of hoe dat ding ook mag heten), misschien is die naar z'n grootje (of zit vast) en komt de turbodruk er pas op als de toeren matchen met de actuele stand van de turboschoepen.
Als het een slang of lager zou zijn zou ik denken dat het een meer gradueel probleem zou zijn.
blastaway
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 47
Subject:

· 
Posted: 21.11.2016 - 18:25  ·  #8
Zelfde gahd met de xc. Was sensor van de lambda die verkeerde waardes gaf. Nieuwe erin en klaar
brunoe34
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.12.2016 - 18:06  ·  #9
Even een korte update ... om te zeggen dat er geen nieuws is. Ik heb de V70 laten uitlezen en er werd niets abnormaals vastgesteld. Het probleem heeft zich voorlopig ook niet meer voorgedaan. Afwachten dus.

Selected quotes for multi-quoting:   0