Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

Thats the question

Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

· 
Posted: 27.04.2015 - 10:46  ·  #16
Zoals ik op de IPD site zie moet ik het setje verdelen over twee punten. Folke heeft er in totaal 4 verdeeld over twee punten vandaar dat ik er niet uit kwam.
Kennelijk is er een modificatie geweest bij Powerflex en kan je volstaan met 1 per kant, an de onderzijde.

Aan de onderzijde is ook gewoon ruimte om deze busjes er in te plaatsen.

Plaatje bij het praatje ... De rubbers van IPD en de plaatsing van IPD, POwerflex is ondoorzichtig paars.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 27.04.2015 - 12:33  ·  #17
Plaatje van de situatie bij mij, na montage. Nadat de PU bussen weerszijdig in de triangels zijn in geperst, wordt er een stalen bus door heen geperst en met montageschotels afgedekt. De boutlengte en de buslengte staat dit toe. Op deze wijze verkrijg je m.i. volledige isolatie van trilling.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 27.04.2015 - 15:23  ·  #18
Dat lijkt mij ook, alleen had ik maar twee rubbertjes.

Het zit er in, aan iedere kant onder de triangel een paars rondje, het originele rubber/bus blijft zitten.

En ik heb het antwoord op mijn eigen vraag gevonden. Hoe krijg je het bovenste rubber uit de motorsteun? Snijden! Daarna kan je rest er uit kantelen.

Na een proefrit merk ik aan weggedrag helemaal niets, bij stationair ligt de motor nu mooi stil. De bovenste moest echt vervangen worden, die rammelde aan alle kanten los in de steun.
ChrisMe
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 27.04.2015 - 16:16  ·  #19
@Lupo : wat *( en waar) heb je nu aangeschaft? en is dat met of zonder montage schotels?
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 28.04.2015 - 10:55  ·  #20
Bij Biesheuvel autosport in Nieuwendijk heb ik van Powerflex de bovenste motorsteun gekocht, vierkant en de draagbalk rubbers met montagering.

Ik heb een Diesel, dus de plaatjes horen daar bij.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Kwartel
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 18.05.2015 - 16:31  ·  #21
Ik heb bij stationair toerental redelijk wat gebrom in de auto, iemand ervaring dat dit gekoppeld kan zijn aan een versleten motorsteun? De bovenste heb ik vorig jaar al vervangen omdat de rubbers versleten waren, de onderste en torsiestang heb ik nog niets aan gedaan evenals de twee rubberen steunen in het subframe.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.05.2015 - 16:43  ·  #22
Quote door Lupo Roffel

Bij Biesheuvel autosport in Nieuwendijk heb ik van Powerflex de bovenste motorsteun gekocht, vierkant en de draagbalk rubbers met montagering.

Ik heb een Diesel, dus de plaatjes horen daar bij.

Volvo rommelt blijkbaar (of misschien de vorige eigenaar) een beetje met de steunen, want in mijn benzine auto zit ook het vierkante blok.
ikke
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 01.08.2015 - 09:47  ·  #23
Quote door Kwartel

Ik heb bij stationair toerental redelijk wat gebrom in de auto, iemand ervaring dat dit gekoppeld kan zijn aan een versleten motorsteun? De bovenste heb ik vorig jaar al vervangen omdat de rubbers versleten waren, de onderste en torsiestang heb ik nog niets aan gedaan evenals de twee rubberen steunen in het subframe.

Ervaring (nog) niet, maar het klinkt niet onmogelijk.
Ik vond echter elders op het forum ook een opmerking over brommen van de motor in combi met een defecte temp-opnemer (en diens invloed via de computer): topic.php?t=8514

Just my two cents.....
Sjizzl

Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 15:32  ·  #24
Ook ik heb een vraag over bovenste motorsteun, en heb er foto's bij. Is het vierkante rubber blok bij mij versleten of niet?
Ik meen ooit iets gelezen te hebben over dit rubber maar kan het niet meer terugvinden 🇳🇴
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 16:24  ·  #25
Quote door Sjizzl

Ook ik heb een vraag over bovenste motorsteun, en heb er foto's bij. Is het vierkante rubber blok bij mij versleten of niet?
Ik meen ooit iets gelezen te hebben over dit rubber maar kan het niet meer terugvinden 🇳🇴

Het lijkt me moeilijk om aan de hand van foto's te bepalen of iets versleten is. Heb je een kantelend motorblok of als je de steun heen en weer beweegt, is er dan (ontoelaatbare) beweging tussen motor en steun? Zo ja, dan kun je overwegen het rubber te vervangen.
De hele discussie over dit blok en meer, staat in dit topic vermeld.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 16:34  ·  #26
Loshalen en dan bekijken is een vrij eenvoudige klus en geeft de meeste duidelijkheid.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 17:50  ·  #27
Het rubber deel hangt er anders wel flink buiten, ziet er niet echt fris uit.
Maar dit zal niet direct veroorzaakt worden door (alleen) een versleten bovenste motorsteun.
Ik denk eerder aan een behoorlijk versleten motorsteun rechtsonder, onder de onderste poelie (krukaspoelie) van de motor.
Deze steun is bereikbaar als je het rechter voorwiel weg haalt, dan is de steun goed te zien.

Zekerheid kun je alleen krijgen door goed te kijken en te gaan onderzoeken.

Even nog iets, schiet me te binnen: zit de moer wel goed vast?
De bout/moer door het rubber blok heen moet volgens mij met 80Nm vast gezet worden (please, correct me if I'm wrong!). Zonder momentsleutel komt het er op neer: het moet behoorlijk stevig vast zitten.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 18:02  ·  #28
Quote door PepijnZ

Het rubber deel hangt er anders wel flink buiten, ziet er niet echt fris uit.
Maar dit zal niet direct veroorzaakt worden door (alleen) een versleten bovenste motorsteun.
Ik denk eerder aan een behoorlijk versleten motorsteun rechtsonder, onder de onderste poelie (krukaspoelie) van de motor.

Die indruk krijg ik ook.
En als je dan toch bezig bent, controleer dan ook de torsiesteun (van de bak naar het subframe).
Sjizzl

Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 18:18  ·  #29
Pfoeh, binnenkort de brug maar weer even op dus... Weet niet zeker of ik een erg kantelend blok heb. Merk alleen wel dat als ik de motor afzet, ik een korte na-rammel hoor. Wat lijkt op klapperen van een motorsteun. Vandaar dat ik even ging kijken maar kon het ook niet direct zien. Zal hem aan de bovenkant iig ff loshalen.
PepijnZ
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 21.10.2015 - 20:36  ·  #30
Het kantelen van het blok van voor naar achter zul je merken bij gas geven of gas loslaten.
Gezien hoe het rubber er bij jouw bovenste motorsteun bij staat, lijkt het alsof je motor aan de bijrijderskant naar beneden is gezakt (dus kantelen maar dan in lengterichting van het blok, ofwel overdwars in de auto).

Laat even weten als meer bekend is, ben wel erg benieuwd naar de bevindingen.

Selected quotes for multi-quoting:   0