Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

Thats the question

 
 
 
 
 
ChrisMe
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Rotterdam
Leeftijd: 67
Berichten: 654
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 22.03.2015 - 16:59  ·  #1
Heren,

Op advies van mijn transmissie expert wil ik mijn motersteunen laten vervangen. De vraag is echter wil ik alleen de rubbers laten vervangen of de hele motersteun (onder en boven)? en maakt het dan nog uit of ik een standaard motersteun rubber laat monteren of een PU versie?

Alvast bedankt
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 22.03.2015 - 17:43  ·  #2
Eerst vaststellen of je motorsteunen of kantel /torquesteunen wilt vernieuwen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 22.03.2015 - 21:03  ·  #3
zo te horen de kantelsteunen, boven en onderaan bak. ervaringen zijn verschillend zo te lezen. pu geeft meet trillingen door en gaat langer mee (verschil vele jaren/vele vele jaren). Tja ik heb "gewone" er opgezet, hoe minder trillingen heo beter. Maar ieder zn keus. Wie gaat voor PU en waarom? :o
nikom
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Berichten: 326
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 22.03.2015 - 21:05  ·  #4
prijsverschil is niet zodanig om alleen rubbers te vervangen en plus nog tijd die je spendeert voor het vervangen van deze rubbers (rot klus vind ik).
Ik heb ze allebei in een keer gedaan. Allebei bij de dealer opgehaald.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3872
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 23.03.2015 - 22:03  ·  #5
Ik heb de steunen compleet vervangen. Zoals aangegeven, prijsverschil is niet heel groot, plus de hele steun vervangen kost een stuk minder tijd.
(Ik heb van mijn oude 940 de draagarmrubbers los vervangen, sindsdien heb ik een hekel aan rubbers vervangen :devil: Ik koop de boel nu liever compleet, de tijd, moeite en ergernis die het je bespaart is het meer dan waard)
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 23.03.2015 - 22:25  ·  #6
Ik heb de kantelsteunen bovenaan vervangen door PU en de baksteun met PU compleet.
Vergeet niet, dat de brug waaraan de kantelsteun is opgehangen zelf ook in rubber is gevat, dat vernieuwd dient te worden. Op de 1e foto de paarse PU-bussen.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6006
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 23.03.2015 - 22:52  ·  #7
het kleurt iig wel mooi. maar hoe bevalt t? :ninja: genoeg trilling? te veel te weinig etc :o :-) :thumb: :D
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 23.03.2015 - 23:23  ·  #8
Het idee is, dat de trillingen die de motor voortbrengt, worden afgeleid naar het frame van de auto en gelijktijdig worden geëlimineerd. Rubber heeft de neiging meer trilling op te nemen, dan PU. Pu daarentegen heeft een extreem lange standtijd en zal haar functie gedurende haar leven op hetzelfde niveau blijven vervullen, waar rubber vanaf de eerste dag in functie zal verminderen. Deze vermindering gaat gelijkmatig, maar concreet vermindert haar functie, veelal zonder dat het merkbaar is, terwijl gelijktijdig de onderliggende motorsteunen daardoor wel steeds zwaarder worden belast; immers de beweging van het motorblok moet daar worden gesteund en opgevangen.
Kortom, ik accepteer iets meer vibratie, maar krijg er duurzame constructie voor terug. Je kunt het ook response noemen, wat je maar wilt. Feit is, na deze modificatie, een directer oppakken van de motorkrachten naar de wielen. En dat telt voor mij zwaarder dan de vibratie tijdens stationaire loop, want tijdens rijden merk je niets.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 09:50  ·  #9
Net wat je wenst, bij een 850 en S70 kon het bovenste motorsteunrubber zo enorm voor resonanties in het dashboard zorgen dat mensen er helemaal gek van werden...
De een vond het ok, de ander niet...
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 10:07  ·  #10
Bij de 850 en S70 is de plaats van aanhechting van de kantelsteun erg ongelukkig. Het scheidingsschot tegen het dashbord werkt als versterker van trillingen. Volvo heeft niet voor niets bij de ontwikkeling van de nieuwere types gezocht naar een oplossing en die gevonden in de steeds gebruikte brug over het motorblok naar de bovenzijde van de wielkasten. Over ontwikkeling en leren van fouten in design en constructie hoef je engineers geen verwijten te maken.
rubenverhaaf
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Deventer
Berichten: 81
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 19:22  ·  #11
Dan de hamvraag ^_^

waar heb je die pu bussen besteld en kwanta kosta :'(
erger resoneren als dat het nu doet zal het wel niet worden =)
Hubster
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: ROTTERDAM
Leeftijd: 53
Berichten: 62
Geregistreerd: 01 / 2014
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 19:35  ·  #12
Folke,

Jij hebt zowel aan de boven- als onderzijde van de brug PU-rubbers aangebracht.
Voor zover ik weet zijn ze eigenlijk alleen voor de onderzijde bestemd maar dan heeft deze brug nog altijd wat beweging. Zijn die PU-bussen bovenop net als aan de onderzijde gewoon zonder aanpassingen binnen enkele minuten aan te brengen?



Quote door folke3

Ik heb de kantelsteunen bovenaan vervangen door PU en de baksteun met PU compleet.
Vergeet niet, dat de brug waaraan de kantelsteun is opgehangen zelf ook in rubber is gevat, dat vernieuwd dient te worden. Op de 1e foto de paarse PU-bussen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
folke3
Veteraan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Oosterhout
Leeftijd: 76
Berichten: 3661
Geregistreerd: 04 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 24.03.2015 - 20:43  ·  #13
De supports op deze exploded view item nr. 2 en 3 spreken we over. De rubber inlages zijn uitgeperst met een passende dop van de doppenset in de bankschroef. De PU bussen zijn voorzien van een stalen bus voor de boutopname en worden op dezelfde wijze ingeperst.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Dongen
Leeftijd: 57
Berichten: 802
Geregistreerd: 03 / 2013
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 26.04.2015 - 17:40  ·  #14
Van Biesheuvel heb ik het goede setje gekregen, volgens de tekening. Daain zitten twee ronde rubbers en twee slotplaten (sluitringen). Geen stalen bussen, ook niet 2x2 rubbers.

Dus ik denk dat er iets anders mee moet. Aan de onderkant 1 ringrubber? Met de metalen slotplaat en daar de moer op?

Vraag 2: Hoe komt het oude rubber uit de bovenste motorsteun? Geweld? Trucje?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
M@rcel
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 200
Geregistreerd: 03 / 2009
Subject:

Re: Gehele motersteun of alleen rubbers vervangen

 · 
Posted: 27.04.2015 - 09:53  ·  #15
 
Selected quotes for multi-quoting:   0