Gek geluid

Tim Post
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Gek geluid

· 
Posted: 31.10.2024 - 18:53  ·  #16
Quote door FlorianBos

Bij een benzine 2.4 zijn de motorsteunen helaas niet op vacuüm, alleen de diesels geloof ik. Kan het niet de VVT zijn?

Weet je dit zeker? Als ik ga kijken bij de onderdelen voor deze auto krijg ik een hydrolager met vacuüm aansluiting
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 09:48  ·  #17
waar kijk je voor de onderdelen op een site? dat zegt niet alles. van wanneer is ie?
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 11:33  ·  #18
Quote door GRUNNS60

waar kijk je voor de onderdelen op een site? dat zegt niet alles. van wanneer is ie?

Nog maar eens gekeken, ik bestel 9 van de 10x bij winparts. Wat leek op een vacuüm aansluiting is dat niet. Wel jammer, zou het geluid precies verklaren. Toch maar eens de krik eronder en proberen te lokaliseren. Het komt sowieso van onder weg. Zijn er ook tekeningen hier op het forum van alle onderdelen onder de motorkap?
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 13:06  ·  #19
Met een rook test kun je lekkages in je vacuüm systeem opsporen.
Op YT staat hoe je zelf voor een appel en een ei iets kunt creëren om je systeem mee te testen.

Als ik je filmpje beluister gaat mijn gedachten ook naar een lek uitlaatspruitstuk oid.

Plaatjes van wat er zich onder de kap bevindt zijn er zeker te vinden.
Er zijn alleen vele uitvoeringen met ieder hun kleine verschillen.
Wanneer ik bijvoorbeeld online naar onderdelen voor mijn auto zoek, moet ik meestal een bj hoger invullen.
Anders kom ik verkeerd uit.

Een goed begin is een Haynes manual of/en een laptop met Vida en een Dice.
In Vida kun je op je chassisnummer vinden welke onderdelen er à fabriek onder de auto horen.
In beide vindt je werkplaats handleidingen en electrische schema's.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 18:42  ·  #20
Dat met het hogere bouwjaar komt omdat Volvo al halverwege het jaar het typenummer met 1 jaar ophoogt. dus 2e helft 2002 is MY2002. Vida bevat wekplaatshandboek en alle onderdelen met plaatjes en nummers. Ik stuur je wel PM
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 19:04  ·  #21
Wat ik alleen niet begrijp is dat het bij iets verhoogd toerental weer weg is. Dat strookt niet met een lekke uitlaat. Daarnaast is ie net goed gekeurd, met dit geluid. Das het gekke….

Quote door Maartjinski

Met een rook test kun je lekkages in je vacuüm systeem opsporen.
Op YT staat hoe je zelf voor een appel en een ei iets kunt creëren om je systeem mee te testen.

Als ik je filmpje beluister gaat mijn gedachten ook naar een lek uitlaatspruitstuk oid.

Plaatjes van wat er zich onder de kap bevindt zijn er zeker te vinden.
Er zijn alleen vele uitvoeringen met ieder hun kleine verschillen.
Wanneer ik bijvoorbeeld online naar onderdelen voor mijn auto zoek, moet ik meestal een bj hoger invullen.
Anders kom ik verkeerd uit.

Een goed begin is een Haynes manual of/en een laptop met Vida en een Dice.
In Vida kun je op je chassisnummer vinden welke onderdelen er à fabriek onder de auto horen.
In beide vindt je werkplaats handleidingen en electrische schema's.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 19:06  ·  #22
Quote door GRUNNS60

Dat met het hogere bouwjaar komt omdat Volvo al halverwege het jaar het typenummer met 1 jaar ophoogt. dus 2e helft 2002 is MY2002. Vida bevat wekplaatshandboek en alle onderdelen met plaatjes en nummers. Ik stuur je wel PM

Ontvangen!
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 19:12  ·  #23
Met een rubber/plastic slang met enige diameter (zeg 1cm ofzo) kan je veel gerichter luisteren, beetje als een stethoscoop. 1 uiteinde 'in' je oor en met het andere uiteinde gericht op zoek in de motorruimte, wellicht kan je zo de exacte oorsprong van het geluid achterhalen.
Maartjinski
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 44
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 21:05  ·  #24
Quote door Tim Post

Wat ik alleen niet begrijp is dat het bij iets verhoogd toerental weer weg is. Dat strookt niet met een lekke uitlaat. Daarnaast is ie net goed gekeurd, met dit geluid. Das het gekke….

Het blijft natuurlijk gokwerk om een geluid te beoordelen aan de hand van een filmpje.
Naast de auto kan het al lastig genoeg zijn met alle soorten bijgeluiden.

Mijn uitlaat lekte halverwege en dat was ook alleen stationair hoorbaar.

Zelfs de machtige apk-keurmeester is niet bovenmenselijk en kan dingen over het hoofd zien. 😉
Of misschien viel het binnen de marges.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 01.11.2024 - 21:21  ·  #25
Ik ga maandag eens naar Kager toe, kreeg ik als tip. Zit ook vlakbij, misschien weten die wat…

Bedankt voor het meedenken in ieder geval

Quote door Maartjinski

Quote door Tim Post

Het blijft natuurlijk gokwerk om een geluid te beoordelen aan de hand van een filmpje.
Naast de auto kan het al lastig genoeg zijn met alle soorten bijgeluiden.

Mijn uitlaat lekte halverwege en dat was ook alleen stationair hoorbaar.

Zelfs de machtige apk-keurmeester is niet bovenmenselijk en kan dingen over het hoofd zien. 😉
Of misschien viel het binnen de marges.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 03.11.2024 - 15:06  ·  #26
Ik ben weer een stapje verder. Ik kon het niet uitstaan dat ik het geluid niet herleiden kon. Het komt dus RV bij het wiel vandaan. Onder de motorkap gekeken, niks echt kunnen zien. Behalve dat de evap leiding die vanaf de klep naar links (bestuurderskant) wegloopt heel veel ruimte heeft. Toen ik daar mee bewoog klonk kort het geluid anders en de motor ook. Mijn gok is dat er in die hard kunstof leiding een lek zit. Verklaart ook waarom het alleen bij warme motor te horen is omdat dan pas die evap klep open gaat…. Nu komt de hamvraag: heeft iemand een tekening van die leiding? Hoe dat ie loopt precies? Morgenochtend ga ik onder de auto, zou prettig zijn om te weten hoe het hoort te lopen….ik krijg helaas vida niet aan de gang ivm verouderde laptop
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.11.2024 - 23:36  ·  #27
zoiets:
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.11.2024 - 10:12  ·  #28
Probleem opgelost!

En wat was het nou….inderdaad de Evap leiding. Bij het rechtervoorwiel zit er een overgang met een rubber vacuüm buisje. Die zat los/poreus. Nu vervangen en zien wat er gebeurt. Edit: wat voor kabaal er uit een plastic pijpje kan komen van nog geen 5mm doorsnede….echt bizar. Bedankt voor het meedenken!
trabbit
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.11.2024 - 10:30  ·  #29
Je zou hier niet aan denken. Mooi gevonden.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 04.11.2024 - 10:42  ·  #30
Quote door trabbit

Je zou hier niet aan denken. Mooi gevonden.

Het was ook oprecht een zoektocht, maar kon dankzij de tekening precies zien waar het pijpje liep. Waarom dat nou niet in 1 geheel is gemaakt, dat snap ik niet zo goed
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).

Selected quotes for multi-quoting:   0