Gek geluid

Tim Post
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Gek geluid

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:23  ·  #1
Beste allemaal,

Ik weet dat het maar gokken is omdat geluiden lastig te beoordelen zijn, maar doe toch een poging:)

Mijn V70 maakt een vreemd plok-plok-plok geluid bij stationair, ook niet altijd en sowieso bij warme motor. Het klinkt een beetje als zo een 1 cilinder 12v noodpomp die je wel eens krijgt bij een wielreparatie set. Motor loopt goed (na het opnieuw inleren van het gasklephuis na het loshebben van de accu) wie herkent het? En beter nog…wat is de oplossing?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Gek geluid

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:26  ·  #2
toch even een filmpje plaatsen? bv via YT
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:32  ·  #3
Quote door GRUNNS60

toch even een filmpje plaatsen? bv via YT

Haha, ja maar even zien hoe dat moet met deze digibeet
Jan Berendsen

Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:38  ·  #4
Quote door Tim Post

Beste allemaal,

Ik weet dat het maar gokken is omdat geluiden lastig te beoordelen zijn, maar doe toch een poging:)

Mijn V70 maakt een vreemd plok-plok-plok geluid bij stationair, ook niet altijd en sowieso bij warme motor. Het klinkt een beetje als zo een 1 cilinder 12v noodpomp die je wel eens krijgt bij een wielreparatie set. Motor loopt goed (na het opnieuw inleren van het gasklephuis na het loshebben van de accu) wie herkent het? En beter nog…wat is de oplossing?

Laatst mijn accu ook los gehad en inderdaad ander gedrag dan ervoor.
Automaat schakelt later op en motor loopt bij gas los laten hoger in toeren.
Maar na 100 km loopt de boel weer als voorheen. Dat inleren gaat automatisch en na een paar ritten loopt de boel weer als vanouds.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:56  ·  #5
Quote door Jan Berendsen

Quote door Tim Post

Beste allemaal,

Laatst mijn accu ook los gehad en inderdaad ander gedrag dan ervoor.
Automaat schakelt later op en motor loopt bij gas los laten hoger in toeren.
Maar na 100 km loopt de boel weer als voorheen. Dat inleren gaat automatisch en na een paar ritten loopt de boel weer als vanouds.

Ja, dat heb ik ook! Gelukkig nu alles weer ok. Op dat gekke geluid na, deed ie al vanaf aanschaf (maandje geleden)…
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 13:58  ·  #6
Jan Berendsen

Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 14:28  ·  #7
Dit klinkt alsof je ergens een lek hebt in je uitlaat.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 14:31  ·  #8
Quote door Jan Berendsen

Dit klinkt alsof je ergens een lek hebt in je uitlaat.

Zo klinkt het…maar: motor koud/ beetje warm, geen geluid. Beetje verhoogd stationair: ook geen geluid. Dan zal het geen lekke uitlaat zijn. ( midden en eind deel zijn in 2021 / 60.000 km terug vervangen)
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 14:43  ·  #9
Dus als ik het goed begrijp: met koude/beetje warme motor geen geluid, maar met warme motor wel? Dan moet je misschien eens kijken (als je achter/onder de motor kan komen) of je niet een lek hebt bij het uitlaatspruitstuk, of een scheurtje daarin. Dat komt wel eens voor bij bepaalde motortypes. Dat kan veranderen doordat een lekje kleiner of groter wordt naarmate het metaal krimpt/uitzet of vervormt door temperatuursverschillen (van de motor, niet zozeer de omgevingstemperatuur). En het flexibele deel, als je dat hebt bij jouw motor, is ook wel een relatief zwak punt?

Misschien moet je ook eens de befaamde 'handschoentest' doen, dat is om het vacuum van de carterventilatie te checken. Olievuldop losdraaien bij draaiende motor, en het gat afdichten met een latex handschoen oid. Goed vasthouden! De handschoen moet iets naar binnen gezogen worden bij een 'gezond' vacuum in het blok. Wordt de handschoen opgeblazen dan is er overdruk in het blok doordat de cartergassen niet goed worden afgezogen vanweg een verstopte carterventilatie. Dit komt regelmatig voor bij de benzineblokken en kan de motor killen op den duur, bijv. doordat de overdruk een oliekeerring (typisch van de nokkenassen) eruit drukt waardoor je oliedruk wegvalt en dan ben je gauw het haasje.
Slechte carterventilatie kan ook voor bijgeluiden zorgen, maar voor zover mij bekend geen ploppend geluid, tenzij het een diesel is met een vacuumlek, maar dat is bij jou niet het geval.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 14:48  ·  #10
Quote door Bolbo

Dus als ik het goed begrijp: met koude/beetje warme motor geen geluid, maar met warme motor wel? Dan moet je misschien eens kijken (als je achter/onder de motor kan komen) of je niet een lek hebt bij het uitlaatspruitstuk, of een scheurtje daarin. Dat komt wel eens voor bij bepaalde motortypes. Dat kan veranderen doordat een lekje kleiner of groter wordt naarmate het metaal krimpt/uitzet of vervormt door temperatuursverschillen (van de motor, niet zozeer de omgevingstemperatuur). En het flexibele deel, als je dat hebt bij jouw motor, is ook wel een relatief zwak punt?

Misschien moet je ook eens de befaamde 'handschoentest' doen, dat is om het vacuum van de carterventilatie te checken. Olievuldop losdraaien bij draaiende motor, en het gat afdichten met een latex handschoen oid. Goed vasthouden! De handschoen moet iets naar binnen gezogen worden bij een 'gezond' vacuum in het blok. Wordt de handschoen opgeblazen dan is er overdruk in het blok doordat de cartergassen niet goed worden afgezogen vanweg een verstopte carterventilatie. Dit komt regelmatig voor bij de benzineblokken en kan de motor killen op den duur, bijv. doordat de overdruk een oliekeerring (typisch van de nokkenassen) eruit drukt waardoor je oliedruk wegvalt en dan ben je gauw het haasje.
Slechte carterventilatie kan ook voor bijgeluiden zorgen, maar voor zover mij bekend geen ploppend geluid, tenzij het een diesel is met een vacuumlek, maar dat is bij jou niet het geval.

De carterventilatie heb ik gechecked bij aankoop, met de befaamde handschoenen methode. Die is goed:)

Het klopt wat je zegt; bij koude/ iets warme motor. Lekje zou kunnen vanzelf, dan is dat met de apk gemist, kreeg m met een nieuwe apk, toen maakte hij het geluid al. Het geluid is weg moment dat er versneld stationair toerental is, wordt ook niet harder als je wat gas geeft. Dat zou dan toch wel moeten als er een lekje is?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 15:28  ·  #11
veranderd het geluid ook als je je koppeling intrapt? (er van uitgaande dat het een handgeschakelde is) verander het geluid ook bij ander toerental, of is het meteen weg bij iets hoger toerental.
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 15:37  ·  #12
Quote door GRUNNS60

veranderd het geluid ook als je je koppeling intrapt? (er van uitgaande dat het een handgeschakelde is) verander het geluid ook bij ander toerental, of is het meteen weg bij iets hoger toerental.

Nee, veranderd niet bij intrappen koppeling (is vorig jaar vervangen) het geluid veranderd niet bij hoger toerental. Het is er bij motor op bedrijfstemperatuur en stationair draaien. Bij verhoogd toerental is het weg. Laat je het gas los dan is het niet direct terug maar na een seconde komt het weer terug. Net nog een keer geluisterd; het komt niet van boven of voor de motor. Eerder achterkant
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 18:07  ·  #13
Ik denk dat ik al weet wat het is: een motorsteun. Die gaan op vacuüm toch? Ik heb nu meerdere posts doorgelezen en er worden geluiden beschreven die ik wel herken. Nu brgrijp ik dat je m kan afdoppen? Is er een manier om te checken of mijn vermoeden klopt? Ik heb geen ervaring met dit soort motorsteunen
FlorianBos
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 18:39  ·  #14
Bij een benzine 2.4 zijn de motorsteunen helaas niet op vacuüm, alleen de diesels geloof ik. Kan het niet de VVT zijn?
Tim Post
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2024 - 18:51  ·  #15
Hmz….dan houdt dat op. Nee, het komt niet daar vandaan

Selected quotes for multi-quoting:   0