Geluid linksvoor, alternator?

Nathalie
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 46
Homepage: petitbazaar.be
Subject:

Geluid linksvoor, alternator?

· 
Posted: 15.02.2015 - 21:19  ·  #1
Dag leden,

heb me zonet al even kort voorgesteld, maar doe het hier nog eens.
Ik ben Nathalie, 36j, moeder van 3, zelfstandig en Volvorijdster.
V70 D3 R-design, 12/2012 bj ,demowagen gekocht in mei 2013 met 3000km op de teller.
Nu 39000 op de teller.

Een week of zes terug merkte ik plots een 'raar' geluid van de motor op. Het was niet simpel te beschrijven, een beetje gierend, soms wat meer ijzerachtig. Alleszinds het geluid merkte ik op, het was er ervoor niet... maar je moest echt goed luisteren, soms hoorde je niks, dan weer even wel.
Ik belde onze dealer en die gaf aan 'kom maar langs dan laten we een mecanieker meerijden met je'. Mijn man ging ermee en rara NIKS nada te horen :p , zeer idioot, op de autostrade, flink gas, goed in toeren, remmen op de moter, ... niks te horen. Tja, wij vonden dit zeer ambetant want wij hoorden het wel, niet continue maar met regelmaat kwam het op en af, geen verband met de koppeling, airco, hogere of lagere toeren, alleen dat rara geluid.
De wagen moest op klein onderhoud ( eigenlijk op 40000) teller stond op 35000, en ik dacht ' bwah misschien nadat onderhoud komt dat wel goed, misschien een of andere filter ofzo' .
MAAR dat geluid bleef en versterkte eigenlijk.
De laatste week is het verschrikkelijk, nu is het zo luid dat ik het zelf stationair hoor.
Als we rijden is het precies of we rijden 50 in eerste versnelling, de motor maakt echt van zijn oren, het geluid gaat van gierend/huilend naar tik/ijzerachtig. Het komt van linksvoor ( als je ervoor staat) en lijkt van de alternator te komen.
Vorige week stond ik terug in de garage maar hadden ze geen tijd.
Morgen ga ik terug.

Wat het ook is, ik vind dit eigenlijk echt redelijk geschift, dit klinkt niet goed en een wagen met net geen 40000 km, die wij nog geen 2j in ons bezit hebben, die al 2 keer op klein onderhoud geweest is.... wat is dat nu voor iets. Een alternator, een riem, een vliegwiel, een koppeling, ... dat kan toch niet dat dat nu al naar de vaantjes is? Dat zou toch niet mogen voor een wagen van die kwaliteit en prijsklasse. Met zo'n beetje kmters erop ...

Maar het moet natuurlijk asap gefixt worden.

Klinkt dit herkenbaar voor iemand? Gaat er een lampje branden bij iemand?
En wat vinden jullie? Dit zou toch niet mogen? In principe is deze auto gewoon nog in garantie.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

Re: Geluid linksvoor, alternator?

· 
Posted: 15.02.2015 - 21:26  ·  #2
geen geluid als je stilstaat, wel als je rijdt en dan meegaand met de snelheid?
Of ook bij stilstand en afhankelijk van het toerental van de motor?
Nathalie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2015 - 21:49  ·  #3
Net toen we het opmerkten was het niet stilstaand en had ik het idee dat het enkel in lage toeren was en vermeerderde bij gas lossen, maar dat was giswerk.
Ondertussen is het behoorlijk hoorbaar gewoon stilstaand en echt gierend bij het rijden, het lijkt continue of je in de verkeerde versnelling ligt en dat je airco vollenbak blaast.
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2015 - 22:06  ·  #4
Nou het is in ieder geval niet normaal en niet te verwachten. Ook slecht van een garage om geen tijd te hebben. mogelijk wordt door dit wachten het probleem steeds groter. Morgen er op staan dat ze er in ieder geval naar kijken. ben benieuwd.
1-wiel
Standkachel en koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 50
Subject:

· 
Posted: 15.02.2015 - 22:31  ·  #5
Kun je geen filmfragment maken van het geluid. Maakt diagnose stellen makkelijker.
Als je in de buurt van Antwerpen woont, wil ik wel komen luisteren, Zit vlakbij Antwerpen vanwege mijn wwwerk.
Nathalie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.02.2015 - 23:56  ·  #6
Grunn, nja idd misschien ben ik wel wat veeleisend maar ik had ook wel verwacht dat na de melding van dat rare lawaai ( dat ze dan zelf niet hoorden) en dan erna het onderhoud dat ze daar dan toch efkes naar gaan screenen. Ze hebben hem wel volledig uitgelezen enzo. Want ja het kan gewoon niet gezond zijn :p

1-wiel erg bedankt voor je aanbod! Antwerpen is wel niet direct in de buurt :). Een geluidsfragment stilstaand? Rijdend? Of beide? Zal dat eens proberen morgenvm
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 10:02  ·  #7
De vrijloop van de alternator misschien? Loop anders even binnen bij een universeelgarage voor een diagnose. Die jongens hebben altijd meerdere merken en zijn over het algemeen vrij goed in het vinden van rare dingen, is mijn ervaring.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 10:02  ·  #8
De vrijloop van de alternator misschien? Loop anders even binnen bij een universeelgarage voor een diagnose. Die jongens hebben altijd meerdere merken en zijn over het algemeen vrij goed in het vinden van rare dingen, is mijn ervaring.
Nathalie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 13:38  ·  #9
https://www.youtube.com/watch?…-craDf1PfQ stationair

https://www.youtube.com/watch?v=AfnDatKc95M&index=1&list=UU9NPtVw1S5r43-craDf1PfQ rijdend, sorry voor de luide pinker en andere bijgeluiden :p

Terug van de garage, of de alternator of de compressor of de aircopomp. Een van die poelie's, maar om het zeker te weten moesten ze de boel demonteren en dat kon nu niet in de planning.
Hun advies was om niet te veel verder te rijden, om fratsen te voorkomen als de riem zou breken.

En dan begint het garantieverhaal, hij is voor het eerst ingeschreven op 6/5/2013 echter v d band gerold 18/11/2012. Op ons onderhoudsboekje staat de datum 6/5/2013, ik hoor het die dealer nog zo zeggen 'garantie gaat nu in' ... Geestig.
De dealer gebeld waar we hem gekocht hebben, die moet dat opzoeken. Geen tijd in de planning ook dichtbij.
De garage waar we nu geweest zijn, kan hij deze week ook niet in de planning. Die raadde me aan op Volvo assistance beroep te doen , maarja dat is ook maar een vervangwagen voor 3 dagen.
Grommel ....
Franky B
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 40
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 14:15  ·  #10
Video's zijn privé?

Zou inderdaad ook even voorzichtig zijn met meer kilometers maken. Heb ook een keer een gebroken multiriem gehad, het is bij mij gelukkig goed gegaan maar voor hetzelfde geld heb je hem tussen je distributie zitten. Vervelend dat het dan niet even snel opgelost kan worden...
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 14:17  ·  #11
Welkom Nathalie.
In de autowereld is links en rechts aan de rijrichting gekoppeld, dus is dit rechtsvoor ;)
en ik ben heel benieuwd naar het geluidje, maar de video's zijn privé, dus mag ik ze niet bekijken?
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 17:30  ·  #12
inderdaad zsm vaststellen. er zijn meerder gevallen geweest waarbij door kapotte poelie multiriem brak. die in distributie sloeg en hele blok kapot liet lopen. controleren zou eenvoudig moeten zijn. multieriem eraf en verschillende poelies checken. Beetje garage kan dat in een paar minuten. Je loopt nu een erg groot risico. mogelijk zelfs garage bellen en vragen wie er verantwoordelijk is als er zoiets gebeurd? Hoewel het antwoord vast zal zijn dat het jouw verantwoording zal zijn. Ik zou zeggen zsm checken en vervangen. Garage aanspreken op verantwoordelijkheid?
Nathalie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 17:47  ·  #13
Oei lomp van me, had het niet door dat ze prive stonden, nu niet meer...
Ondertussen is de discussie wel of niet garantie van de hand, is binnen garantie! Al één ding goed.
Ik overleg morgen wanneer hij binnen kan en bel dan Volvo assistance, ze kunnen hem komen ophalen dan en dan heb ik ondertussen een vervangwagen.
Hopelijk kan ik volg week terecht...
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.02.2015 - 18:04  ·  #14
Mooi binnen garantie terecht en mooi verder nog geen brokken.
Nathalie
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 19.02.2015 - 16:20  ·  #15
Joepie! Straks de V gaan ophalen! Buiten verwachting in hebben ze er hem tussen kunnen nemen. Probleem was de alternator, een nieuwe er in, geen schade aan de riem.
Ben er helemaal blij van :lol: , terug dat V40tje inruilen, spinternieuw bakje, leuk wagentje maar heb toch liever mijn eigen V70 ^_^

Selected quotes for multi-quoting:   0