Quote door Widebody
Quote door WouterR
Turbodrukken bij een benzinemotor zijn zoiezo lager. Maar de ene 1,3 bar is de andere 1,3 bar niet. Wat laat torque zien? 1,3bara of 1,3barg. Hier is een verschil van 1 bar namelijk.
Bara is barabsoluut, dat is de druk die de turbo levert tov 0 bar (vacuum dus). Barg is de druk tov de buitenluchtdruk (1013mbar gemiddeld).
Dus 1,3 barg is 2,3bara. Ik vermoed dat torque 1,3barg laat zien. De benzinemotoren draaien 1,3bara of 0,3barg. Dat scheelt 1 bar dus. Als een benzinemotor 1,3barg haalt dan is ie wel flink doorgetuned hoor. Wellicht dat de modernere TFSI motortjes e.d. dit soort drukken draaien. Die hebben ook een hoog specifiek vermogen met dubbele turbo's (groot en klein) om het koppel over de hele toerenrange hoog te houden. Een dieseltje maakt niet veel toeren, bij mijn 2.0d voel je duidelijk dat de turbo begint te stikken rond de 4000 toeren en gaat het koppel bergafwaarts. Door de kleine toerenrange kunnen ze dit wel met één turbo doen.
0,1bar per 10pk? Is dat voor de D5? Is natuurlijk niet 1 op 1 naar iedere motor over te hevelen.
Subaru impreza en voordien ook de legacy draaien standaard op 0,8 overdruk. EN afhankelijk van het type blok(open, semi- of closed deck) kunnen de drukken variëren van 1,2 tot 1,8bar overdruk. Er zijn zelfs Evo's die op 2,1bar overdruk draaien, en heel blijven. Dus dat benzine op lage druk draait is niet helemaal correct.
Die regel van drukverhoging=pk's klopt bij benzien uitvoeringen wel. Hoe dat met diesels gaat, geen idee. Neem aan dat er niet veel verschil in zal zitten.
Obbe, kom er eens in!!
Dat is appels met peren vergelijken natuurlijk. Een Impreza/Lancer EVO met een Volvo vergelijken... Die blokken zijn voor een heel ander doeleinde gebouwd (zo'n blok levert ook fabrieksaf 280 pk, een (niet R) geblazen Volvo blok rond de 200 ofzo, dat zijn bewust lage druk turbo's zoals eerder genoemd). En dan ga je er bewust getunede blokken bij opnoemen Er rijden ook 940's rond met 1,5 bar overdruk