Gescheurde cilinderbus v70r

 
 
 
 
 
wesdv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 20.06.2015 - 17:08  ·  #1
Beste leden,

Sinds een paar maanden ben ik in het bezit van een v70r uit 2005.

Ik heb bij aanschaf lang getwijfeld of ik een type n v70r of v70r classic zou kopen.
Ik was wat huiverig voor de toch wel gecompliceerdere techniek op de type n tov de classic.

Mijn vorige wagen was een c70 t5 die kort na aanschaf rijp was voor een ander blok.
Met dit in het achterhoofd heb ik dus bij aanschaf een aankoopkeuring laten doen op de v70r.

Na twee maandjes gereden te hebben met de wagen ontdekte ik dat ik af en toe wat koelvloeistof miste.
In de wagen lagen wat facturen van een koprevisie, kwam ik achter en dus eens bij dit bedrijf langs gereden voor wat achtergrond info.
Wagen had lekke koppakking gehad en dus gereviseerd.
Deze garage heeft de wagen nog eens bekeken en de kopbouten na getrokken.
Weekje prima maar toch weer licht verlies van koelvloeistof.

Vanmiddag is de kop er nogmaals van af gehaald en nu is de aap echt uit de mouw.
Een van de cilinderbussen heeft een heel klein haarscheurtje.

Mijn vraag is nu : wat nu te doen?
Kop ligt er al af dus voor die kosten zit ik sowieso in het schip.
Opties zijn volgens de garage , blok uitbouwen en laten voorzien van andere bussen.
Of compleet ander blok , maarja vind daar maar eens een knappe van.

Zijn er hier mensen die met het zelfde bijltje hebben gehakt of nog andere opties weten buiten de boven genoemde?

Als ik er zelf een klein rekensommetje op los laat dan kom ik op een fix bedrag uit.
Namelijk motor uitbouwen , motor kaal maken , op transport , revisie inclusief onderdelen en dan het hele rideltje in omgekeerde volgorde.

Maandag krijg ik te horen wat eea moet gaan kosten maar ik houd mijn hart vast.

2 keer volvo gekocht en allebei kort na aanschaf motorschade, heb tot nu toe weinig geluk :'(
marcel56
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eefde
Leeftijd: 48
Berichten: 541
Geregistreerd: 07 / 2011
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 20.06.2015 - 18:23  ·  #2
Wat vervelend. V70r blokken lijken me dun gezaaid, maar ik zou morgen (mooie dag om dat te doen) eens gaan zoeken op internet of er ergens een blok te koop is. Als je daar een prijs voor hebt en je krijgt maandag een offerte kun je die naast elkaar leggen. Voordeel van repareren is dat ze (hoop ik) gelijk alles waar ze bij kunnen preventief vervangen en je dus een goed blok hebt. Met jou pech zul je zien dat het 'nieuwe' blok ook stuk loopt
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 20.06.2015 - 18:35  ·  #3
Zeker vervelend , zou ik een beetje van de staat van de auto af laten hangen met wat je er in wil investeren .
Is het een gave mooie wagen , en zaken als ophanging, velgen , interieur , lak in een goede staat , wagen verder altijd netjes onderhouden , en verwacht je geen andere grote reparaties .
En je hebt de bedoeling er nog jaren mee te gaan rijden , dan zou ik een revisie zeker overwegen , zou ik ook meteen de koppeling meenemen of in ieder geval is goed bekijken .
Maar als je na 1 of 2 jaar weer wat anders wil kopen dan zou ik een ander blok proberen te vinden , is waarschijnlijk de goedkoopste oplossing , maar altijd een risico , maar wie weet vind je er een die nog tip top is , die kans is ook aanwezig .


Altijd zuur maar soms is het slikken repareren , succes .
wesdv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 20.06.2015 - 18:49  ·  #4
Vanmiddag al eens druk gezocht maar op dit moment kan ik zo 123 geen blok online vinden wel 78 andere v70 blokken.

Dus dun gezaaid is nog zacht uit gedrukt.
Er staat er eentje op mp maar met exact het zelfde euvel.

Auto is verder zeker nog netjes en de moeite waard om op te knappen.
Was ook niet van plan om er zo snel al weer afscheid van te nemen.
Heb er zelf nu ongeveer 6500 in gereden en aanschaf , branstof en wat klein onderhoud meegenomen zijn dat dan hele dure kilometers geweest.

Ben benieuwd of er nog andere opties zijn om de bus te repareren?

Verder is het een at dus koppeling valt af, wel neem ik in ieder geval direct het gasklephuis mee , alles ligt er toch af, en ja bij revisie ook gelijk keerringen en pakkingen etc.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Misschien

 · 
Posted: 21.06.2015 - 07:25  ·  #5
de beste optie is om er een 2.3 T5 motor in te hangen.... Zijn makkelijker te vinden en veel steviger ! De 2.5R motoren staan erom bekend dat ze scheuren, zowiezo alle 2.5 turbo blokken scheuren vaak, zelfs de 193PK modellen.

Als je nu toch geld moet uitgeven, dan beter een 2003/2004 S60 T5 motor kopen (kaal blok) en je eigen spruitstukken / turbo en randapparatuur er weer op.

Daarna de ECU laten aanpassen en je krijgt een snellere en betere auto er voor terug.

Seen it, done it, etc.... several times :)
wesdv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 21.06.2015 - 18:39  ·  #6
Bedankt voor de tip dirk.

Enig nadeel is , de wagen staat op dit moment bij een garagebedrijf.
Ik heb dus niet heel veel opties denk ik.

Ik heb zelf geen ruimte om een motor over te bouwen en ook ben ik met dit model nog niet vertrouwd genoeg om zo een klusje te doen.
Heb in het verleden wel een engine swap gedaan maar dat was in een mercedes en veel minder gecompliceerd als deze wagen.

Zoalsgezegd ligt de kop er al af.
Ik moet nu dus verder. Morgen krijg ik een begroting wat eea moet gaan kosten.
Alsme dit te kostbaar word dan denk ik dat ik de kop terug laat monteren en dan eens ga beraadslagen wat verder te doen.

Dan rijd de wagen tenminste weer en vooralsnog is de scheur zo miniem dat ik slechts af en toe wat koelvloeistof verlies.
Ik heb nog geen witte pluimen ofzo en de wagen loopt verder prima.

Een t5 motor is altijd een optie maar wat is daar precies allemaal anders aan?
Of kan ik gewoon zonder problemen op een kaal blok mijn randdelen bevestigen?
Heeft dit blok bijv ook alle sensors en aansluitingen hetzelfde of zijn hier toch verschillen in?

En wat moet een knap t5 blok kosten? En waarom specifiek 2003/2004 s60t5? En niet van v70 uit 2004?
En wat moet er aan de ecu aangepast worden?
En verlies ik dan geen vermogen als ik een t5 monteer?
Widebody
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Down, way down south limburg
Berichten: 445
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 21.06.2015 - 19:14  ·  #7
Dirkie weet precies waar hij het over heeft. Meerdere "operaties" uitgevoerd. Ik denk zelfs dat je blok meer paardjes zal opleveren als de swap goed is gedaan.

Kan je de auto niet zo weghalen bij de garage, na betaling van geleverde diensten natuurlijk. Ik denk dat Dirk je wel verder helpen kan.

Succes.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 21.06.2015 - 19:16  ·  #8
Zoals een ieder weet is het 2.3 blok het beste.
Als Dirk zegt dat een bepaalde versie en modeljaar zullen passen is het geen onzin, de man weet waar hij over praat.
Nu bij de garage? wat is het probleem dan? , betaal ze voor het werk, gooi de kop in een doos, zet de wagen op een oprijwagen of ambulance en rij hem naar Dirk.
Hij zorgt voor de rest.
helemaal geen slecht idee, ik zou zelf juist exact dat doen zoals hij vertelde.
Als je goed las kon je ook lezen dat je zelfs een sneller blok krijgt dan de 2,5
en die AWD zooi moet je er meteen afslopen, gebruikt 10% extra brandstof en kost vermogen...
Zowel de 2.5 motoren als de 2,3 zijn wel te vinden, ik zou geen 2,5 meer willen na dit verhaal.
Trouwens, op het 850 forum zijn de nodige mensen die soortgelijke perikelen hebben mogen ervaren met de 850 en andere modellen met de 193pk varianten, zoals Dirk ook al zei, die scheurden ook op de bussen.
wesdv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 21.06.2015 - 20:40  ·  #9
Heren uiteraard is het een optie om de wagen op een ambulance weg te halen.
Ik kan de garage betalen voor gedane arbeid , namelijk het verwijderen van de kop.

Ik weet natuurlijk niet of dirk mij WIL helpen het is immers bijna vakantietijd.
En ik woon aan de andere kant van het land.

Mocht dirk dit zelf lezen en hij heeft tijd/zin/ruimte en wat al niet meer om mij uit de brand te helpen dan verneem ik dat uiteraard zeer graag.

Ik zie namelijk de offerte die ik morgen krijg met angstzweet tegemoet.

Even ter vergelijking ,een soortgelijk akkefietje met mijn c70 kostte mij een aantal jaar terug ruim 4000 euro en 4 maanden gezeik. Dat was zelfs bij een volvo specialist.
Kromme drijfstangen en uiteindelijk motorswap.
Dat was eigenlijk alleen maar motortje overtakelen , waar het nu daarnaast ook een complete revisie moet worden.

Morgen weet ik meer en moet dan ook wat gaan beslissen , dus tijd dringt wel enigszins.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 28.06.2015 - 09:40  ·  #10
wat is nu het besluit?
wesdv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 28.06.2015 - 15:41  ·  #11
Aangezien ik zelf niet in de gelegenheid ben om een motorswap uit te voeren , zal ik het dus moeten laten doen.
Een ander blok zou ik dan toch ook uit elkaar willen hebben om een zelfde drama te voorkomen.
De keuze is nu geworden om dit blok compleet te reviseren.
De bussen worden verwijderd , het aluminium anderblok opgeruimd en dan komen er versterkte bussen in.
Deze bussen hebben van boven een versterkte rand.
Verder worden alle lagers pakkingen zuigerveren etc vervangen zodat het onderblok compleet gereviseerd is.
De kop is al eens gereviseerd en ook de turbo is nieuw.
Ook de gasklep word vervangen en alle andere slijtdelen , zoals slangetjes etc worden geinspecteerd en bij twijfel vervangen.
Ook alle delen die nu los zijn worden bekeken zoals motorsteunen , subframe rubbers etc.

Het blok is vrijdag kaal bij westra in alkmaar afgeleverd.
Als ie zo tegen het einde van komende week weer helemaal af is dan is die motorisch gezien net zo goed als een nieuwe.

Kost het een en ander maar ik weet dan zeker wat ik heb.

Heb getwijfeld om de wagen desnoods met scheur en al te dumpen , je merkte er weinig van en waarschijnlijk had ie met scheurtje ook nog wel een hele tijd goed gelopen , maar dan koop je weer wat anders en weet je ook niet wat je hebt.
Verder lever je er bij verkoop ook weer flink op in , dus geld ging het sowieso kosten.

Nu weet ik 100% wat er allemaal aan gedaan is.

Dus hoop van de week weer te sturen
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 28.06.2015 - 16:10  ·  #12
Dadelijk weer een mooi fris lopende motor erin , kun je weer jaren voort .

Ik zou die keuze ook gemaakt hebben als ik er nog een behoorlijk aantal jaren mee voort wil , en de auto verder in een goede staat is , nu weet je precies wat je hebt .

En later voor een eventuele koper is het vaak ook wat waard dat het allemaal nog origineel is .
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Succes

 · 
Posted: 29.06.2015 - 07:31  ·  #13
in ieder geval met de reparatie !
wesdv
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 47
Berichten: 36
Geregistreerd: 03 / 2015
Subject:

Auto klaar maar........

 · 
Posted: 15.07.2015 - 17:51  ·  #14
Heren even de afwikkeling van dit topic.

Auto is sinds vandaag terug in mijn bezit.
De cilinderbussen zijn verwijderd , nieuwe erin geperst , blok gevlakt , alle lagers vervangen , nieuwe zuigerveren , alle pakkingen en keeringen vervangen ook die naar de bak en tussenbak nieuwe distributie etc.

Kop was al eens gereviseerd en ook de turbo is toen vervangen.
Dus kortom eigenlijk nu een praktisch nieuw blok.

Ik heb complete foto reportage van diverse werkzaamheden en alles is zeer netjes gedaan.

Op mijn verzoek is vanwege het af en toe stotteren , hikken en bokken de gasklep vervangen , dus ook daar zit een gereviseerde van ac tronics op.

En nu komt het op de terug rit liep de wagen werkelijk als een nieuwe, zeer soepel , stukje pitteger kortom als nieuw.
MAAR ........ Na ongeveer kwartiertje (30km) toch helaas weer een paar hikjes 🇳🇴 :'(
Treed op als ik met name op de snelweg langere tijd zo rond de 120 rijd.
Ook bij thuis komst , stoppen en in achteruit zetten , hikte de wagen even.
Toerental dipt even , loopt wat op en dan weer normaal zo in 2a3 sec.

Op de snelweg lijkt het even alsof er of zeer kortstondig de brandstof toevoer of de ontsteking weg valt.

Morgen terug naar de garage , maar ik baal als een stekker heeft genoeg gekost per slot van rekening.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Gescheurde cilinderbus v70r

 · 
Posted: 15.07.2015 - 18:18  ·  #15
ha ik herken dit wel, treedt net vaak genoeg op om irritant te zijn. bij mij vooral bij constante snelheid. en nee het is niet mn aircopomp. =) ben heel voorzichtig ook op zoek. ga binnenkort maar eens met vida en dice aan onderweg wat zaken meten oa de gasklep. hou je op de hoogte en ben benieuwd naar suggesties. is overigens wel balen nu alles zo mooi nieuw is, maar ja dat hoef ik niet verder in te wrijven.. :thumb:
 
Selected quotes for multi-quoting:   0