Quote door Volvo_V70
Nou weet ik niet hoe dat bij oude Volvo's geregeld is, maar wat ik hieruit opmaak is dat de intercooler ná de turbo komt i.p.v. ervoor
Precies!
Quote door ProVolvo
Door die 245 Turbo is bij mij de interesse voor Volvo begonnen. De schoonzoon van de buren had zo'n dikke nieuwe Turbo aangeschaft. Ineens vond ik Volvo heel interessant en de volgende wagen die ik in 1985 kocht was dus een nieuwe 245. Helaas geen Turbo Had ik met mijn 26 jaar nog niet genoeg geld voor.
Nice, mijn eerste Volvo op m'n 20e gekocht, een Volvo 142 voor 400 euro. Nog eens 400 euro aan versleuteld, apk erop en twee jaar gereden. Helaas kwamen er wat polyester stukjes los na een paar jaar... Had de vorige eigenaar mooi weggewerkt allemaal . Toen een 244 uit '88 gekocht, jaar mee gereden. Hierna de S70 gekocht, ruim drie jaar van genoten, 120000km erbij gereden, toen was ie toch wel op. Alhoewel ik zag dat er een nieuwe APK op is gegaan na inruil, dus schijnbaar rijd ie nog rond . Tijdens het rijden met de S70 kwam echter wel weer de drang naar een RWD Volvo, toen stond er een USA Volvo 242 GLT Turbo te koop. Best een zeldzame auto in Nederland, zaten al wat leuke goodies op (Bilstein B6, IPD stabi's, Lesjoförs veren, overal PU bussen), maar was echt uitgeleefd qua interieur en lak, daarentegen reed ie superstrak. Ik heb nu de hele auto gedemonteerd, zitten alleen nog vier wielen onder. Tijdje geleden is ie gespoten en van het najaar ga ik langzaam aan beginnen met em weer op te bouwen.
De motor liep als een dweil, een oud K-jet systeem waarin een fijne mix van EU turbo delen en USA turbo delen gebruikt is. Dat werkte allemaal niet erg prettig met starten, stationair lopen enz. Maar als ie ging.... Tja ruim 6 sec naar de 100 is best vlot in zo'n oud karretje. Snel genoeg voor wat gefronste wenkbrauwen bij accelereren op de invoegstrook (men maakt al ruimte voor je gebakje maar 'another one bites the dust' ).
Vanwege het K-jet verhaal besloten dat er een vrij programmeerbaar management in komt. De kans maar gelijk aangegrepen een T5 (TD04-15G) turbo te monteren en een vlottere nokkenas. Icm een 2,5" uitlaatsysteem moet dat wel richting de 200pk gaan denk ik.