Geschiedenisles : Duitsers gedist door Volvo

WouterR
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: facebook.com/volvo…
Subject:

Re: Geschiedenisles : Duitsers gedist door Volvo

· 
Posted: 11.08.2014 - 13:18  ·  #31
Quote door Volvo_V70

Nou weet ik niet hoe dat bij oude Volvo's geregeld is, maar wat ik hieruit opmaak is dat de intercooler ná de turbo komt i.p.v. ervoor

Precies!

Quote door ProVolvo
Door die 245 Turbo is bij mij de interesse voor Volvo begonnen. De schoonzoon van de buren had zo'n dikke nieuwe Turbo aangeschaft. Ineens vond ik Volvo heel interessant en de volgende wagen die ik in 1985 kocht was dus een nieuwe 245. Helaas geen Turbo Had ik met mijn 26 jaar nog niet genoeg geld voor.

Nice, mijn eerste Volvo op m'n 20e gekocht, een Volvo 142 voor 400 euro. Nog eens 400 euro aan versleuteld, apk erop en twee jaar gereden. Helaas kwamen er wat polyester stukjes los na een paar jaar... Had de vorige eigenaar mooi weggewerkt allemaal :sick: . Toen een 244 uit '88 gekocht, jaar mee gereden. Hierna de S70 gekocht, ruim drie jaar van genoten, 120000km erbij gereden, toen was ie toch wel op. Alhoewel ik zag dat er een nieuwe APK op is gegaan na inruil, dus schijnbaar rijd ie nog rond :-) . Tijdens het rijden met de S70 kwam echter wel weer de drang naar een RWD Volvo, toen stond er een USA Volvo 242 GLT Turbo te koop. Best een zeldzame auto in Nederland, zaten al wat leuke goodies op (Bilstein B6, IPD stabi's, Lesjoförs veren, overal PU bussen), maar was echt uitgeleefd qua interieur en lak, daarentegen reed ie superstrak. Ik heb nu de hele auto gedemonteerd, zitten alleen nog vier wielen onder. Tijdje geleden is ie gespoten en van het najaar ga ik langzaam aan beginnen met em weer op te bouwen.
De motor liep als een dweil, een oud K-jet systeem waarin een fijne mix van EU turbo delen en USA turbo delen gebruikt is. Dat werkte allemaal niet erg prettig met starten, stationair lopen enz. Maar als ie ging.... Tja ruim 6 sec naar de 100 is best vlot in zo'n oud karretje. Snel genoeg voor wat gefronste wenkbrauwen bij accelereren op de invoegstrook (men maakt al ruimte voor je gebakje maar 'another one bites the dust' :devil: ).
Vanwege het K-jet verhaal besloten dat er een vrij programmeerbaar management in komt. De kans maar gelijk aangegrepen een T5 (TD04-15G) turbo te monteren en een vlottere nokkenas. Icm een 2,5" uitlaatsysteem moet dat wel richting de 200pk gaan denk ik.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Geslacht: n/a
Subject:

· 
Posted: 21.08.2014 - 22:29  ·  #32
De reclames waren prachtig uit die tijd, er was er nog eentje die ik niet zag..
Volvo;s are boxy, but good.

Ook een hele sterke uit die tijd, gewoon zeggen dat het een vierkant ding is maar wel goed... prachtig gewoon...

De grootste marketen voor de 240 was altijd USA nummer 1, Zweden nummer 2.
Behalve 1981, toen was het Italie als grootste afnemer van de 240...
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 20.10.2014 - 08:48  ·  #33

TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 23.10.2014 - 17:32  ·  #34
Prachtig, ik geniet er van, wat hadden ze toen een goed reclame bureau.
Volvo, a car you swear by, not at... dat was ook zo'n briljante kreet.

Dat de USA auto industrie volledig naar de Oeps is gegaan ( if y may say so ) is volledig eigen schuld.
Slechte tot zeer slechte producten maken m.i.v. jaren 80, en de Japanners, Europeanen speelde daar zeer goed op in, en nu ook de Koreanen, die ooit trieste rotzooi maakten, gooien hoge ogen nu met veel betere wagens...

Die USA merken zijn uiteindelijk maar gaan produceren in o.a. Mexico, vaak nog slechtere kwaliteit.. en niet te vergeten ook maar in Korea ( kleinere Chevrolet modellen door Deawoo )

De Amerikanen maakte ooi zeer goede wagen, die een leven of 4 mee konden gaan.
Je ziet vaker een wagen uit 50-70 dan eentje uit de jaren 80.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 23.10.2014 - 18:46  ·  #35
In die tijd van een stage uit Amerika meegenomen.Heeft uiteindelijk 600.000 miles (lees 1 milj. km's) met me meegereden. De motor loopt nog steeds in een vletje in de haven van Drimmelen.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 23.10.2014 - 19:17  ·  #36
in 1983 ingevoerd dus, de 760 kwam in 1982, welk jaar is deze?
Toch stonden die B27 blokken bekend als dramablokken, pas de latere B28 zou beter zijn ....
Het kon dus wel...
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2014 - 19:22  ·  #37
Bjr. was 1980. Maar voor de US markt werd gebruik gemaakt van een 3.5 ltr. MAN blok. De wagen was ook ruim 150 kg zwaarder dan de vergelijkbare EU 2.8ltr uitvoering. Ging niet hard, leek qua rijden meer op een lichte truck, maar dat had dan ook zijn charme, wat mijn vriendin ook erg waardeerde, het geluid, als ik wegreed en soms ook als ik weer thuiskwam.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 23.10.2014 - 20:06  ·  #38
jemig, nooit geweten...
Volvo wist zelf dat ze niet lekker waren in hun topmodel, ik heb weleens gelezen dat de Volvo ingenieurs gruwelden van de Peugeot en Renault techniek. ( de befaamde PRV motor 2,7 V6 )
De laatste 2 hebben dat bijna 40 jaar verder, gewoon doorgezet dus.

Wat voor MAN blok was dat dan?
folke3
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.10.2014 - 21:11  ·  #39
Het MAN-blok dat o.a. door VW gebruikt werd voor de LT serie en bekend was als LT28, LT35 e. n ik meen LT42. Het blok van de LT35 zat in mijn Volvo 264GLE. De wagen was zo zwaar, omdat, daar waar voor de EU-markt gebruik van aluminium accenten gebruik gemaakt werd voor de US markt roestvast staal gebruikt werd. Additionele geluidsisolatie, centrale vergrendeling, cruise-control etc. waren allemaal in de GLE (4 versn. + el.overdrive) uitvoering toegepast, maar erg ambachtelijk en dus loodzwaar uitgevoerd.
Als ik de auto voor een 10.0000 km beurt naar de garage bracht, meldde de dealer dit aan een technische school in de omgeving, konden de leerlingen eens onder de kap van een echte auto komen kijken en sleutelen.
Hard rijden was er niet bij, met 135 km/h was het wel op, dus voldoende voor US gebruik ruim voldoende. De auto heeft me probleemloos eens een autoambulance met een Citroen DS met 2 reservemotoren, 4 extra deuren en nog wat losse meuk met een totaalgewicht van >2000kg vanuit Zd.Frankrijk gebracht zonder echt aan snelheid in te moeten boeten of anderszins dienst te verzaken, zoals warm lopen of i.d.
Dat wil dan zo'n nieuwe Volvo-diesel met een 1.6 motor nog wel een keer zien doen!
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Haul ****

· 
Posted: 24.10.2014 - 23:03  ·  #40
"If you thought the only time a station wagon could haul was when it had something in the back" :P
Jodelaar
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 05.11.2014 - 11:50  ·  #41
Geweldig die oude posters. Wat een manier om reclame te maken haha. Deze blijft ook erg leuk:
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 01.02.2015 - 10:49  ·  #42
Heb er weer één !

GerardF
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 62
Subject:

· 
Posted: 03.02.2015 - 08:23  ·  #43
even eentje van de concurentie om te plagen....

en nog wat oude advertenties:

Martijn
Veteraan
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 21:26  ·  #44
Een officiële reclame mag het dan niet zijn, deze hoort hier wel thuis.
626Ronin
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 26.02.2015 - 21:49  ·  #45
is it cute, or is it sad, that it's indistructible?

Selected quotes for multi-quoting:   0