Beste medeforummers,
Graag jullie expertise. Wij hebben een Volvo S60 2.4 uit 2001. Sinds een paar weken is er een tikkend geluid te horen bij volledig insturen. Volledig rechts ingestuurd tikt het links en vice versa. Bij de APK vorig jaar juli is de ashoes vervangen, dus mijn eerste vermoeden was de homokineet.
Vandaag is de auto op de lift geweest bij mn lasleraar en heb ik rond kunnen snuffelen. Als ik de wielen met de hand van links naar rechts beweeg, gaat dat soepel, zonder geluid of schokjes. Als ik de as vastpak en met de andere hand het wiel probeer te roteren, lijkt er geen grote speling op te zitten.
Het toeval wil dat er een 3e jaars automonteur in opleiding bezig was met lassen. Die heb ik gevraagd hoe hij zou controleren of de homokineet ok was. Hij liep even mee en controleerde het wiel op speling van links naar rechts en van boven naar beneden. Volgens hem was er geen overmatige speling en hij verdacht de homokineet niet. Hij zou het zoeken bij de binnenste stuurkogels.
Nu weet ik niet hoe het stuurhuis precies in elkaar zit, maar ik zou vermoeden dat als het de stuurkogels waren dat er alleen geluid te horen zou moeten zijn bij het daadwerkelijk sturen, en niet als je al volledig ingestuurd rond blijft rijden. Dus heb ik vanavond nogmaals rondjes gereden op een parkeerplaats. Wat blijkt het geluid hoor ik volledig ingestuurd ook. Het is een onregelmatig klunk geluid.
Wat denken jullie? binnenste stuurkogels vervangen, of hebben jullie andere vermoedens bij mijn beschrijving?
Graag jullie expertise. Wij hebben een Volvo S60 2.4 uit 2001. Sinds een paar weken is er een tikkend geluid te horen bij volledig insturen. Volledig rechts ingestuurd tikt het links en vice versa. Bij de APK vorig jaar juli is de ashoes vervangen, dus mijn eerste vermoeden was de homokineet.
Vandaag is de auto op de lift geweest bij mn lasleraar en heb ik rond kunnen snuffelen. Als ik de wielen met de hand van links naar rechts beweeg, gaat dat soepel, zonder geluid of schokjes. Als ik de as vastpak en met de andere hand het wiel probeer te roteren, lijkt er geen grote speling op te zitten.
Het toeval wil dat er een 3e jaars automonteur in opleiding bezig was met lassen. Die heb ik gevraagd hoe hij zou controleren of de homokineet ok was. Hij liep even mee en controleerde het wiel op speling van links naar rechts en van boven naar beneden. Volgens hem was er geen overmatige speling en hij verdacht de homokineet niet. Hij zou het zoeken bij de binnenste stuurkogels.
Nu weet ik niet hoe het stuurhuis precies in elkaar zit, maar ik zou vermoeden dat als het de stuurkogels waren dat er alleen geluid te horen zou moeten zijn bij het daadwerkelijk sturen, en niet als je al volledig ingestuurd rond blijft rijden. Dus heb ik vanavond nogmaals rondjes gereden op een parkeerplaats. Wat blijkt het geluid hoor ik volledig ingestuurd ook. Het is een onregelmatig klunk geluid.
Wat denken jullie? binnenste stuurkogels vervangen, of hebben jullie andere vermoedens bij mijn beschrijving?