eergisteren naar volvotune in elst geweest voor een ecotune en het wegschrijven van de EGR-klep. Na een kleine -up werd de computer gedemonteerd en mee naar Obbe's werkruimte genomen waar hij ermee aan de slag ging.
Na een klein half uurtje was Obbe klaar met programmeren en werd ik voorzien van tekst en uitleg over wat er nu precies aangepast werd.
Hoewel ik niet erg technisch onderlegd ben wist Obbe door zijn duidelijke uitleg de boodschap toch wel over te brengen. Dit mbv enkele 3d grafieken waarin je precies het verschil kon zien tussen de situatie voor en na tuning. Met veel enthousiasme liet Obbe me precies zien waar hij in de software veranderingen heeft aangebracht en wat het effect daarvan is. Ook zei hij dat geen enkele tuning hetzelfde is. Aan de hand van het type auto en bestuurder maakt hij een perfecte tuning op maat. Met recht een vakman.
Ok, dan de praktijk...computer er weer in en een stukje proefrijden.
Nu kan dat natuurlijk niet optimaal op een stuk industrieterrein maar toch heb ik even flink gas kunnen geven op een recht stuk (heuvelop). En ja hoor, daar kwam die grijns op mijn gezicht. Mijn s60 ging als een raket, wat een power.
En ook nu weet ik wat jullie allemaal bedoelen met die "roffel". Voor het eerst hoorde ik hem ook, en hoe. Vergeleken met ervoor leek het net of de motor nu pas lucht kreeg. Dat ie voor de tijd werd gesmoord, afgeknepen.
Hoewel ie zonder tuning ook gewoon goed en vlot liep is dit toch wel een wereld van verschil.
Snel teruggereden naar volvotune, betaald en terug gereden naar huis, even kijken wat ie op de snelweg doet.
Hier was de s60 helemaal in zijn element. Als een speer op snelheid komen, zeer vlot accellereren, in elke versnelling genoeg power, kortom ik reed met een compleet andere volvo terug.
Ook in de 6e versnelling met relatief lage snelheid (90-100) trekt ie nog zeer vlot op als je het gas intrapt. Je merkt dat hij vlotter reageert bij gebruik van de cruise-control. Het vermogen komt snel en soepel vrij zonder schokken.
En het verbruik....daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Tot nu toe is mijn gem.verbruik op de bc 5.8 (werkelijk 6.5), gemeten over ongeveer 7000km.
Ik denk wel dat je auto er zuiniger door wordt, maar blijft je rijstijl ook hetzelfde? Ik denk het niet
Maar ook daar heeft Obbe een heel goedkope oplossing voor :whisper: een blokje hout van slechts €1
Na een klein half uurtje was Obbe klaar met programmeren en werd ik voorzien van tekst en uitleg over wat er nu precies aangepast werd.
Hoewel ik niet erg technisch onderlegd ben wist Obbe door zijn duidelijke uitleg de boodschap toch wel over te brengen. Dit mbv enkele 3d grafieken waarin je precies het verschil kon zien tussen de situatie voor en na tuning. Met veel enthousiasme liet Obbe me precies zien waar hij in de software veranderingen heeft aangebracht en wat het effect daarvan is. Ook zei hij dat geen enkele tuning hetzelfde is. Aan de hand van het type auto en bestuurder maakt hij een perfecte tuning op maat. Met recht een vakman.
Ok, dan de praktijk...computer er weer in en een stukje proefrijden.
Nu kan dat natuurlijk niet optimaal op een stuk industrieterrein maar toch heb ik even flink gas kunnen geven op een recht stuk (heuvelop). En ja hoor, daar kwam die grijns op mijn gezicht. Mijn s60 ging als een raket, wat een power.
En ook nu weet ik wat jullie allemaal bedoelen met die "roffel". Voor het eerst hoorde ik hem ook, en hoe. Vergeleken met ervoor leek het net of de motor nu pas lucht kreeg. Dat ie voor de tijd werd gesmoord, afgeknepen.
Hoewel ie zonder tuning ook gewoon goed en vlot liep is dit toch wel een wereld van verschil.
Snel teruggereden naar volvotune, betaald en terug gereden naar huis, even kijken wat ie op de snelweg doet.
Hier was de s60 helemaal in zijn element. Als een speer op snelheid komen, zeer vlot accellereren, in elke versnelling genoeg power, kortom ik reed met een compleet andere volvo terug.
Ook in de 6e versnelling met relatief lage snelheid (90-100) trekt ie nog zeer vlot op als je het gas intrapt. Je merkt dat hij vlotter reageert bij gebruik van de cruise-control. Het vermogen komt snel en soepel vrij zonder schokken.
En het verbruik....daar kan ik nog niets zinnigs over zeggen. Tot nu toe is mijn gem.verbruik op de bc 5.8 (werkelijk 6.5), gemeten over ongeveer 7000km.
Ik denk wel dat je auto er zuiniger door wordt, maar blijft je rijstijl ook hetzelfde? Ik denk het niet
Maar ook daar heeft Obbe een heel goedkope oplossing voor :whisper: een blokje hout van slechts €1