Gezocht; el. schema- en waarden koelsysteem.

 
 
 
 
 
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Gezocht; el. schema- en waarden koelsysteem.

 · 
Posted: 12.01.2021 - 12:38  ·  #1
Beste mensen,

Nadat ik besloot nog een paar maanden met de auto te rijden alvorens hem in te ruilen voor een Japanner, wil ik de S60 toch nog wel even zo behandelen, dat ik hem niet de dood injaag.

Wat is er aan de hand? Laatst was ik bezig met de gas installatie, kalibreren, druk afstellen enzo.
De motor temperatuur liep op tot 103 graden en bleef daar. Mooi natuurlijk, maar ik heb geen fan horen blazen!
Naar mijn idee, sloeg hij voorheen eerder aan op een lage stand.
Zelfs met airco aan sloeg de fan niet aan (en de airco dus gelijk weer uit).

Allemaal leuk en wel, maar ik wil gaan meten. De thermo schakelaar is natuurlijk simpel, maar vanwege de "hoge- en lage snelheid van de fan" moet er meer toe zijn.
Ook wantrouw ik de temperatuur sensor.

Ik zou zo graag een schema willen bekijken van hoe nou alles (geschakeld) zit, waar alles zit en wat de meetwaarden zijn.
Ik heb zo de indruk dat je dat in zo'n (Nondeju, naam kwijt) .......boekje ook niet zomaar vindt.

Weet iemand hoe ik daaraan kom? Zijn daar sites van oid? Want ik kan ze vooralsnog niet vinden namelijk.
Alle suggesties natuurlijk meer dan welkom!
Alvast bedankt.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Gezocht; el. schema- en waarden koelsysteem.

 · 
Posted: 12.01.2021 - 13:58  ·  #2
Dat zou in VIDA moeten staan, daar kan je aankomen via dit forum, zelfs als je geen DICE koppelstuk hebt om de auto uit te lezen kan je in VIDA (mbt intypen VIN nummer) wel alle werkplaatsinfo raadplegen. Ik denk dat het meeste centraal en digitaal gestuurd wordt vanuit de ECM (Engine Control Module; de ECU) of de CEM (Central Electronics Module) dus daar valt niet veel aan te meten met een multimeter.
De temperatuursensor die kan je nameten op ohmse waarden bij verschillende temperaturen. De referentiewaarden staan in een apart topic op dit forum.
100+ graden is denk ik teveel (zonder belasting?), dan zou de fan echt wel moeten aanslaan. Hoe heb je dat gemeten? Ik verdenk de temperatuursensor.
koennie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Velp
Leeftijd: 39
Berichten: 1026
Geregistreerd: 12 / 2019
Subject:

Re: Gezocht; el. schema- en waarden koelsysteem.

 · 
Posted: 12.01.2021 - 14:22  ·  #3
Hoe snel was hij op de 103 graden? De fan slaat aan bij 105 graden naar standje één. Bij 115 graden gaat hij nog harder blazen. Niks aan de hand lijkt mij.

Lees maar even mijn topic over temperaturen:
topic.php?t=23527&page=2

Quote door Plein69

Niks aan de hand.
Geregeld met (cfe) en zware caravan in de bergen gereden.

bij 90 gaat de thermostaat vol open.
Bij 105 gaat de fan op stand 2 draaien.
Bij 115 gaat de fan op stand 3 draaien en dan komt de naald pas uit het midden.

Zelf 1 keer gehad bij een zware klim bij 40 graden en 1600kg aan de haak.
Verwarming op heet gezet en blower aan en ging goed)
Volterop
 
Avatar
 
Subject:

Re: Gezocht; el. schema- en waarden koelsysteem.

 · 
Posted: 12.01.2021 - 23:33  ·  #4
Bedankt voor de reacties en info mensen!

Hij werd inderdaad 103 graden zonder belasting; stationair, maar daarbij dus ook zonder koeling. Die 103 graden vind ik niet zo erg raar, maar wel dat er nog steeds geen fan draaide daar ik op z'n minst de lage stand wel had verwacht.
De temperatuur sensor vertrouw ik inderdaad ook niet, maar ik had dan eerder een afwijking naar beneden verwacht omdat hij altijd wat laag aangeeft. Dat kan ook weer de thermostaat zijn natuurlijk.
Vandaar dat ik alles eens goed na wil meten; kan het elektrisch maar op orde zijn.

Overigens vind ik die 103 graden niet zo apart, wel het feit dat hij precies daar bleef zonder ingrijpen van de fan.
Maar ik heb nu weer wat leeswerk; ik ga ermee aan de slag en koppel nog even terug.

Bedankt!
 
Selected quotes for multi-quoting:   0