Gierend/zoemend geluid

Met name bij de rotonde

Age_D5
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Gierend/zoemend geluid

· 
Posted: 11.08.2022 - 15:29  ·  #1
Hee mannen!

Het is een issue dat al langer speelt. Ik kan het ook moeilijk uitleggen... Aangezien ik de Volvo S60 weer ZGAN maak wil ik ook dit euvel graag aanpakken.

Situatie 1:
Als ik een rotonde rustig neem, is er niets aan de hand. Neem ik deze voorts iets sneller c.q. sportiever, waardoor ik iets meer moet insturen.
Op exact dat moment komt het gierend dan wel zoemend geluid tevoorschijn. Zeer duidelijk hoorbaar overigens. Komt boven het geluid van de radio uit.

Situatie 2;
Ik kan het erger maken door de rotonde nog sneller/sportiever te nemen. Dan wordt het geluid harder. Wanneer ik de rotonde dan verlaat verdwijnt het geluid naar de achtergrond, nog steeds hoorbaar.
Stuur ik daarna opnieuw om b.v. links- of rechtsaf te slaan, hoor ik het weer. Uiteindelijk verdwijnt het geluid.

Gedaan:
Stuurbekrachtigingsolie is vervangen, geen nut. Level is in orde. Op de 80 weg abrupt naar links of rechts sturen wekt dit geluid niet op. Snel links of rechtsad een straat in, ook geen geluid.

Jullie enig idee of hetzelfde meegemaakt?
MaartenS
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 28
Subject:

Re: Gierend/zoemend geluid

· 
Posted: 11.08.2022 - 18:42  ·  #2
Is er een verschil tussen links en rechts sturen?
Wat gebeurt er als je de rotonde met de klok mee neemt? :D (of een gelijkaardige bocht misschien).

Ik denk hierbij aan versleten wiellagers die door het hangen in de bocht harder belast worden. Dat zouden dan de buitenste zijn.

Maarten
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 18:47  ·  #3
Controleer de centrale asbouten eens achter het naafdopjes van de vooras
Als je aandrijfas wat los zit kan de abs ring of de sensor wat uitwijken. Misschien dat het je antislip regeling is die ingrijpt.

Nog makkelijker te testen door het antislipsysteem uit te zetten en een ritje te maken.
Wakkerewilly

Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 20:01  ·  #4
Quote door MaartenS

Wat gebeurt er als je de rotonde met de klok mee neemt? :D (of een gelijkaardige bocht misschien).

Maarten

De rotonde met de klok mee nemen is een interessant voorstel. Wanneer het een beetje tegenzit volgt er een frontale aanrijding. :devil:
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 21:17  ·  #5
Quote door Wakkerewilly

Quote door MaartenS

Maarten

De rotonde met de klok mee nemen is een interessant voorstel. Wanneer het een beetje tegenzit volgt er een frontale aanrijding. :devil:

Eventjes de veerpont naar Engeland pakken!

Ik gok een kapot wiellager rechtsvoor. Even het wiel rechtsvoor opkrikken, een slinger er aan geven en je hand op de veer bij de veerpoot houden. Voel je dan een trilling, dan is je wiellager gaar
Maarten-Jan
VolvoV70forum member
Geslacht:
Homepage: lanciathema.nl
Subject:

· 
Posted: 11.08.2022 - 22:37  ·  #6
Heb je wel de correcte stuurbekrachtiging vloeistof gebruikt? Ik had hetzelfde in mijn oude volvo en het had met de pomp van de stuurbekrachtiging te maken. Die maakte geluid in snel genomen bochten met flinke stuurbeweging.
ReVolvoR
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 18.08.2022 - 15:10  ·  #7
Te weinig stuurbekrachtigingvloeistof. Dan gaat dat beetje vloeistof rechts in je vatje hangen bij de bocht naar links en gaat er te weinig of niks naar de pomp die dan gaat janken. Had het nu ook weer en wist dadelijk wat het was. Met bijvullen er achter gekomen dat de hogedrukslang lekt.
Weet iemand toevallig welke hogedrukslang ik nodig heb en waar ik ze best bestel? Het gaat om een S60 2.4D van 2003 yv1rs743232271465
Heb geen Vida en kom verschillende slangen tegen.

Selected quotes for multi-quoting:   0