Gillende remmen bij V70R

Bij harde regen of sneeuw (V70R uit 2003)

Dinorico
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Gillende remmen bij V70R

· 
Posted: 05.01.2023 - 12:48  ·  #1
Goedendag,

Ik heb vroeger wel eens een vraag gepost toen ik een oude V70 Classic had maar dat is alweer een tijd geleden dus ik zal mij en de huidige auto even opnieuw voorstellen.
Ik ben nu 60 jaar maar altijd een Volvo-fan geweest. Ik heb een 145 uit 1974 gehad toen die oud was ipv klassiek en roesten konden ze toen ook prima. Ook een 244 GLE gehad en een 440 GLE van de zaak. Op een gegeven ogenblik weggeroganiseerd en toen zat ik niet meer vast aan een auto keuze die beperkt werd door de zakelijke mogelijkheden. Ik kocht dus een V70 Classic.
Na ruim anderhalf jaar in de V70Classic 10-klepper met automaat te hebben gereden kreeg ik een andere baan en zag ik ook mijn huidige (een V70R automaat uit 2003) voor een schappelijke prijs te koop staan. Ik kreeg meer terug als inruil voor de oude dus de keuze was snel gemaakt! Het ging om een amerikaanse uitvoering uit Duitsland (Legerbasis aldaar) met net 200.000 km (omgerekend) onder de wielen. Ik heb er een paar dingen aan moeten vervangen en toe was bijna alles goed.
Bij harde regen of sneeuw begint er voor iets vreselijk te gillen; het is niet te harden. Het begint bij ongeveer 70 kph. Het is niet toerental afhankelijk maar stopt weer zodra de auto stilstaat. Soms is het dan over en soms begint het weer. Mijn eerste gedachten gaan uit naar de remmen voor. Ik heb inmiddels de remblokken vervangen maar zonder resultaat. De schijven kan ik ook nog vervangen maar ik vraag mij af of het gaat helpen. Mijn monteur zegt dat het mogelijk ligt aan het systeem dat bij harde regen de remblokjes even tegen schijven drukt om water kwijt te raken (zou alleen op V70R zitten). Het systeem is ook niet uit te programmeren zegt hij. Er ik heb eigenlijk twee vragen:
1. Heeft iemand een idee wat het geluid precies is en hoe het veroorzaakt wordt?
2. Wat is eventueel een remedie om het te laten stoppen?

Ik ben er nu ruim anderhalf jaar mee bezig en het is voor mij eigenlijk wel een dealbreaker aan het worden. Een Volvo heb ik o.a. omdat hij je nooit in de steek laat. Maar nu moet ik af en toe gewoon aan de kant van de weg staan om te wachten tot de ergste regen over is. En dat is voor mij gewoon niet acceptabel dus als iemand een idee heeft??
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Gillende remmen bij V70R

· 
Posted: 05.01.2023 - 13:00  ·  #2
Welkom!
Heb je bij de vervanging wel de contactvlakken van de remblokken ingevet met een passend vet (keramisch of evt kopervet, ivm de hitte). Het gaat hierbij om de hoekjes die in de clips in de klauw vallen, en het contactvlak van de remzuiger achterop het remblok.
Als dat goed is ingevet, en de glijpinnen zijn ook goed ingevet en beschermd (dit idealiter dan weer met siliconenvet) dan zou er niks moeten piepen.

En wat voor remblokken heb je gebruikt? De ene piepen meer dan de andere. Met name 'raceblokken' hebben veel hitte nodig om optimaal te presteren, en piepen nog wel eens als ze koud zijn. Dus verandering van merk of model kan ook verschil maken.
Ik heb zelf goede ervaring met remblokken van Ate (momenteel de keramische versie ivm minder (zichtbaar) remstof, werken prima maar maken wel de remschijven wat dof, maar daar zit ik niet zo mee want ze laten de velgen veel schoner).

En als laatste: hoe zien je remschijven eruit? Als die gegroefd zijn of een dikke rand hebben waar nieuwe blokken niet mooi op lopen, kan dat ook voor piepen zorgen?
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 05.01.2023 - 17:46  ·  #3
piepen c.q. gillen is altijd een trilling.

iets wat bij de remmen eenvoudigweg verklaard kan worden door een te stoeve gangbaarheid van; blokken, pennen,zuigers in de klauwen etc.

Oftewel, alles schoonmaken en gangbaar maken + opnieuw in het vet (vergeet de zuigers niet, indien geoxideerd vervangen voor een nieuw exemlaar klauwen of revisie van de oude).

De remklauwen wordt nogal over het hoofd gezien, dat ze (de zuigers) bewegen wil niet zeggen dat de zuigers met de af-fabriek tolerantie gangbaar zijn om de uitslag van de remschijf op te vangen..
martijn-a
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 49
Subject:

· 
Posted: 05.01.2023 - 19:13  ·  #4
Is het wel de rem? Wat ik zou verwachten is dat het gebruik van de rem zelf effect heeft en tijdelijk het geluid laat verdwijnen. Daar hoor ik TS niet over.

Aandrijfassen, wiellagers zijn roterende delen die niet motortoerental afhankelijk zijn.

Wat anders:
Kan het abs systeem of de asr regeling door het vocht soms reageren en de remmen laten “slepen”?
Blade
Forumsponsor
Geslacht:
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Subject:

· 
Posted: 05.01.2023 - 19:54  ·  #5
Correct me if im wrong, maar volgens mij levert Volvo speciale anti piep plaatjes voor de echte R remmen. De meeste remblokken hebben deze al af fabriek erop geplakt zitten (trw brembo ate etc) maar soms toch niet afdoende. Ik heb er een tijd terug ook mee te maken gehad.
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 05.01.2023 - 23:35  ·  #6
Goeie!
Er zijn speciale anti-piep plaatjes/elementen inderdaad later tussen de remklauw-bout en stuuruitslagbegrenzer geplaatst, bijzondere dingen, eenvoudig, ik snap de toevoeging er ook niet helemaal van maar ze zullen er vast niet voor niets gekomen zijn.

Ik heb mogelijk nog wel een setje liggen, bij mijn eigen wagen nooit meer gemonteerd, ze zijn stil, maar zou nodig kunnen zijn :P
cjagtenberg
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 14.02.2024 - 15:59  ·  #7
Ik ken deze klacht, het komt uit de tussenas/uitlaat. Als ik door een grote plas water rijdt raakt de uitlaat de tussenas door sterke afkoeling/krom trekken
Dinorico
Forumlid.
Subject:

oplossing voor uitlaatprobleem?

· 
Posted: 06.08.2024 - 14:18  ·  #8
Ik ben er vanwege allerlei oorzaken een tijdlang niet in staat geweest om op het forum te kijken. Dank voor alle suggesties. Ik heb inmiddels nieuwe originele remmen en rijmschijven maar het probleem is er nog.
@gjagtenberg: Hoe heb je het kunnen oplossen. Want deze wil ik graag nog nader onderzoeken. Ik kwam afgelopen weekend terug van vakantie en moest echt uur van de autobahn af vanwege de herrie :(

Selected quotes for multi-quoting:   0