Glasklephuis, geluid en bokken

Frank-Bahlman
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Glasklephuis, geluid en bokken

· 
Posted: 15.09.2022 - 19:52  ·  #1
Mijn eerste vraag, nadat ik hem niet direct op het forum heb kunnen vinden :

Betreft een XC70 - 2.5T uit 2003 AUT. ( 285.000 km )

Tijdens onze vakantie in Oostenrijk kregen wij op de heenreis al problemen.

Auto in noodloop, rempedaal keihard, totaal geen vermogen meer.

Aan de kant, leek alsof de motor een slag oversloeg bij stationair.

Uit / aan met 5 minuten wachten en alles was weer in orde.

In Stuttgart waar we gestrand waren even bij de Volvo dealer geweest, die "vermoeden" gasklephuis, zekerheid konden ze niet geven.
Daar er geen foutcodes meer waren.

In Oostenrijk veel gezeur met een alles behalve behulpzame Volvo garage en eveneens een ANWB.

We zijn met rustig rijden de vakantie in gegaan, en 3 weken later weer thuis bij onze eigen Volvo garage ( Spijkenisse ) nalaten kijken.
Monteur die kon niets geks vinden en alles leek in orde volgens hem.

Tevens rijdt de auto ook niet optimaal.
Bij wat dieper het gas intrappen merk je al direct dat de auto wat hapert, houd wat in, dan komt ie weer tot leven.

Ik vermoed alsnog het gasklephuis.

Waarom ?

Ik denk.... Dat daar ook het blazende geluid vandaan komt ( alleen als de auto in beweging is ).
En dat het rempedaal keihard was op dat moment omdat er een vacuüm systeem op is aangesloten ( volgens een technische hulp bij de ANWB ).

Systeem is onder druk gezet, en op rook gezet, en is na vervanging van de intercooler slang keurig in orde.

Maar symptomen blijven.
Kan iemand hier iets op uithalen ?

djoey
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 26
Subject:

Re: Glasklephuis, geluid en bokken

· 
Posted: 15.09.2022 - 20:01  ·  #2
Toevallig uitgelezen met Vida?
Als ik het goed uit me hoofd zeg, kan je ook een test doen op het gaskleppenhuis wat de speling is.

Vacuümslangen allemaal nog goed?
deusjevo
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 15.09.2022 - 23:06  ·  #3
Vroeger met m’n 2.5T ook problemen gehad met gasklephuis maar remmen waren altijd normaal.
Uiteindelijk laten reviseren via Corné van VTM in Rotterdam bij AC tronics

https://www.actronics.nl

VTM is trouwens een prima adres, zie dat je uit de buurt van Spijkenisse komt

https://vtmautotechniek.nl/
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 16.09.2022 - 09:51  ·  #4
Remmen keihard (=onbekrachtigd) wijst duidelijk op een vacuum probleem. De rembekrachtiger heeft constant vacuum nodig, wat bij een benzinemotor uit het inlaatspruitstuk wordt afgeleid. Ergens moet je dus een lek hebben zitten, al zou je verwachten dat dat met een rooktest wel naar voren komt. Toch zou ik alle vacuumslangen en -slangetjes en aansluitingen nog maar eens heel goed nakijken. Met zeepwater sproeien heeft geen zin, want bij vacuum (=onderdruk)verlies gaat er lucht in het systeem, niet eruit, dus zal je geen belletjes zien. Wel zou je met een licht ontvlambare vloeistof (bijv. carb cleaner of remmenreiniger) de aansluitingen kunnen bespuiten, als dat de motor wordt ingezogen en verbrand zal dat het toerental beinvloeden, maar ik betwijfel of dat gaat lukken (werkt alleen als je lek dichtbij het inlaatspruitstuk zit denk ik).
Gasklephuis: welk model heb je? Dit kan je zien aan een sticker onderop het gasklephuis, hier is een gele en witte van, de versie van Magneti Marelli gaat nogal eens stuk begrijp ik van dit forum.
Blazend geluid is mogelijk een lek in het inlaattraject waar turbodruk ontsnapt. Ook alle slangen en aansluitingen en slangklemmen nakijken. Het kan ook zijn dat de inlaatslang week wordt door olie in het inlaattraject en dan wordt platgezogen als je veel vermogen vraagt. Dat ga je op geen enkele vida of uitleessessie terugvinden, maar is hier wel al eens gemeld.
Barto
VolvoV70forum fan
Geslacht: n/a
Leeftijd: 51
Subject:

· 
Posted: 25.09.2022 - 22:00  ·  #5
Misschien is het een goed idee om eea met Poika te bespreken en bij hem langs te gaan. Dan weet je precies wat er aan de hand is en wat de beste oplossing is. Deed ik ook (met mijn defecte gasklephuis). Probleem opgelost...

Gezien de datum van je post heb je misschien al een oplossing gevonden. Klopt dat?

Succes Barto

Selected quotes for multi-quoting:   0