Gloeibougie

S60 D5 2003 680K op de teller.

Dombo71
Forumlid.
Geslacht: n/a
Leeftijd: 49
Subject:

Gloeibougie

· 
Posted: 03.02.2025 - 18:58  ·  #1
680K op de teller...:-)

Startte wat minder van de herfst, weten niet eens meer wanneer de gloeibougies zijn vervangen, dus daar mee gestart.
Niet gecheckt of de nieuwe werken, want ja nieuw....

Afgelopen weekend koud, niet aan de gang te krijgen. Bijna accu leeg en toch , yes draaien.
Gaan zoeken, geen spanning op de + van de gloeibougie. In deksel 2 reails te vinden voor gloeibougie, Relais 1 vervangen in kastje voorin, hielp niet. Andere relais vervangen die hielp ook niet.

Iemand die weet waar het verder naar zoeken is?
Mijn monteur heeft dit nog niet eerder meegemaakt...

Dank alvast namens de WAF..
1-wiel
Koplamp deskundige
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Gloeibougie

· 
Posted: 03.02.2025 - 21:13  ·  #2
Relais gloeibougie zit toch vlak bij de radiateur onder bij de luchtfilterbak?
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
lerren
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.02.2025 - 22:34  ·  #3
In electrisch schema tp3966202 S60 2003 kan je de schakeling terugvinden. Is zo als PDF te downloaden. Blz. 44 en 45. Worden de relais aangestuurd?
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 09:16  ·  #4
Misschien is je koelvloeistoftemperatuursensor kapot en krijgt de auto het signaal dat de kvs-temperatuur hoger is dan hij werkelijk is, dan wordt er niet gegloeid.
Ervan uitgaande dat dat via die temperatuur wordt geregeld... kan ook inkomende luchttemperatuur zijn (MAF?).
Als je de mogelijkheid hebt zou ik even uitlezen met vida of andere obd2 tool en even kijken of die temperaturen correct worden weergegeven.
En via VIDA kan je wellicht de gloeikaarsen ook direct aansturen, dat weet ik niet.
Trouwens, als dat een euro4 diesel is (al komen die veelal niet zover...zal wel euro3 zijn?), zijn de gloeiers ook nodig bij de regeneratie van het dpf voor zover ik weet.
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 04.02.2025 - 09:30  ·  #5
Ik heb van mijn D5 ooit ook de gloeispiralen vervangen, want heel moeilijk aanslaan.
Bleek uiteindelijk 1 verstuiver met te veel retour te zijn. Motor had kunnen starten op 4 cilinders maar mocht niet van motormanagement, die ene verstuiver verpeste het voor de rest.
Nieuwe er in gezet (toen 255 euro inc montage en inleren) en hij sloeg aan bij aanraken van de sleutel.

En toen had ik geen Vida, maar inderdaad uitlezen. Wie weet in welke richting hij je stuurt.

Selected quotes for multi-quoting:   0