Even terug naar de connector van de gloeibougies. Ik zie aangegeven bij krimpkousen dat de maximale temperatuur 125 graden is. Wordt het boven het motorblok niet veel warmer en is het wel verstandig om dit dan te gebruiken?
Even update, gisteravond bij Dennis en Jucub in Elst geweest, die hebben alles gecontroleerd, en aangegeven dat de verstuivers en de ecu op elkaar moeten inwerken. Tevens is het zo dat de verstuivers zich zullen smeren met de doorgaande diesel, dus wel veilig.
Meteen later op de avond fles injector reiniger erbij gegooid, en vanmiddag een koude start zonder voor gloeien of wat dan ook direct roffelen.
Daarna nog even een te kort stukje Duitse autobahn en het blok loopt steeds rustiger, gelukkig wel.
Musicus, als het aan de voorzijde van jou motorblok veel heter dan 125 graden wordt heb jij de turbo aan de voorzijde zitten, en dan moet je heel zuinig op jou D5 zijn... geintje natuurlijk maar rondom het blok kom je normaal niet boven de 100,alleen rondom de turbo kan het hoger worden. En ik kan dat weten ik, zal als ik er aan denk een sensor op zetten voor de zomervakantie volgend jaar.
Nee verstuivers zijn euro 3, met Qrcode en zou zo goed moeten zijn, moet zeggen heb er nu 125 kilometer opzitten en gaat steeds beter. Let op is de boodschappen auto van moeders de vrouw, ik zelf rij 50K met Opel Zafira(sorry)
rondom het blok kom je normaal niet boven de 100,alleen rondom de turbo kan het hoger worden.
Ah kijk dat wist ik niet. Ik heb een gloeibougie verwijderd toen de auto 20 minuten stil stond na een rit van een uur en ik had me toen nog lelijk verbrand.
Net de 5 gloeibougies vervangen. Echt een fluitje van een cent. Alles kwam zonder enige moeite los en in 1 geheel.
Voor de zekerheid had ik 2 dagen terug Imal gespoten en heb ik gewerkt met een warme motor. Lange dop 8 en een verlengstukje en je komt overal prima bij.
De oude bougies heb ik doorgemeten en ze waren alle 5 kapot. Weerstanden van soms boven de 200k Ohm terwijl dat rond de 1 Ohm hoort te liggen. De gloeitips zijn ook flink verkoold. Het aparte is dat de auto ook bij koude temperaturen nog steeds prima startte. Wel wat rommelig in het begin, maar toch. Ik kan iedereen aanraden om ze eens door te meten. Kwaad zal het niet kunnen.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Alle 5 kapot, wauw. En toch goed starten, dat is wel een goed teken qua compressie etc. Toch, ideaal zal het niet geweest zijn. Merk je nu verschil qua starten en koudloop met 5 nieuwe? Zo niet, dat zou ik dan wel heel gek vinden bij de huidige temperaturen.
Gloeibougies doen ook pas iets onder de 3 of 5 graden. En de oude voorkamerdiesels hadden moeite met een koude start, die dingen die eerst 5 seconden moesten gloeien en dan kon je pas starten. De moderne diesel doet dat zowiezo al een stuk beter.