@ Jeroen:
Als je gloeiers nog nooit eerder vervangen zijn, zou ik ze ook alle 5 vervangen hoor. Ik heb dat onlangs ook gedaan. En idd. bij voorkeur bij een door en door warme motor die net van de snelweg komt.
Dit om het voorkomen dat de gloeistiften gaan "gripperen" (vastlopen) tijdens het losdraaien. (--->"WERA schraubenlöser" is het beste produkt ter wereld om de zaak op voorhand in te spuiten)
Die fout die VIDA aangeeft is idd "gloeirelais", maar die slaat uiteindelijk op één of meerdere gloeistiften stuk.
Bij het monteren van de nieuwe gloeistift(en) gebruik je best keramisch vet om aan de schacht en de schroefdraad aan te brengen. Dan gaan die in een volgend leven steeds makkelijk los.
Let wel op!!! Deze gloeistiften van een EURO 4 werken slechts op 5 volt, dus let goed op dat je de juiste nieuwe stiften monteert. Die van de vorige D5 (Euro 3) zijn 12 volt en mogen hier niet gebruikt worden.
Nu eens iets over dat onregelmatig lopen een paar seconden na je koudstart...
Ik heb daar ook wat last van moet ik toegeven. Heb ook al eens rondgeneusd op verschillende fora en het blijkt een gekend fenomeen te zijn van een D5/euro 4 vanaf zo'n 180.000km op de klok.
Ik dacht tot voor een paar weken dat het aan m'n verstuivers lag, maar die heb ik alle 5 vervangen door 5 gebruikte verstuivers van een schade-auto met 135.000km op de teller, maar het is amper beter hoor.
Tja... wat rest er nog...? Algemene slijtage v/d motor misschien?
Het is heel raar. ALs je 'm start draaid ie heel eventjes mooi, (ong. 1 sec) daarna mekkert hij zo'n 2a3 sec en komt er daarna helemaal door.
Het is iets heel raar. Het lijkt wel alsof de motor heel even wordt "afgeremd" nadat hij gestart is.
Ben overigens blij dat ik dit ook eens lees van iemand anders.
Wat je ook doet... Hou ons op de hoogte hé maat.
Groeten,
Maaidie.