Quote door PvL
@ kleine Nemo : Thanks voor de tip; vraag me af of ik er verstandig aan doe een setje van 4 op voorraad te nemen, just in case... Heb er nu 190K opstaan, linksvoor ging met 132K kapot.
We weten allemaal dat de schokdempers (meestal) pas vervangen worden als ze niet meer door de (apk)keuring raken of lekken.
Naast de banden zijn dit de belangrijkste veiligheidsonderdelen op je auto. (Sommige experts menen zelfs dat een goedwerkende ophanging meer invloed heeft op de veiligheid dan de banden!!!)
Sommigen zeggen dat hardere en lagere veren negatieve invloed hebben op abs/esp, maar neem van mij aan dat een slappe/versleten vering VEEEL meer invloed heeft hierop!!!
Daarnaast hebben ze ook invloed op bandenslijtage bijvoorbeeld.
Raadzaam is dan ook om deze tijdig te vervangen.
Zoals reeds gezegd minderd hun werking mettertijd en gewennen wij hier aan.
Algemeen wordt aangeraden deze om de 80 tot 110 dkm te vervangen.
Afhankelijk van het gebruik kan dit verschillen.
Zo zou een wagen die quasi enkel snelweg ziet er wellicht veel langer mee door kunnen.
Zou je zo een set aan de kant kunnen leggen?
Tuurlijk.
Of je ze zelf nog nodig gaat hebben, dat ligt er maar juist aan.
Maar ooit gaan ze op zijn, en dan raak je ze sowieso aan dezelfde prijs weer kwijt.
En hierbij komen we dan op het punt dat monroe ze niet meer op STOCK heeft liggen en ik heb zelfs al gehoord dat ze ze niet meer zouden bijmaken???
Lijkt me straf dat dat nu al is, maar ooit gaat productie stoppen en de fabrikant moet er wettelijk voor zorgen dat +/- 20j originele onderdelen te krijgen zijn.
Als je van plan bent de auto nog 4/5 j te houden, dan zou ik een set kopen, ja.
Let dan wel op dat je ze RECHTOP-staand en in de juiste richting opslaat.
Liggend kunnen ze gaan lekken.
Dat heb ik hier opt werk gezien bij de koni's die al 3j plat liggen.
Mvg