Gokprobleem na rijden in bergen

V70.grey

Subject:

Gokprobleem na rijden in bergen

· 
Posted: 25.07.2013 - 09:44  ·  #1
Vorige week op de heenreis naar Frankrijk brandde het check engine lampje even en hield onze V70 in. Reed met caravan met automaat in te hoge versnelling de heuvel op. Overgeschakeld op benzine en probleem was over. Daarna consequent teruggeschakeld en zonder problemen op lpg doorgereden.

Sindsdien houdt de V70 na warme start ook zonder caravan regelmatig in. Niet na koude start (vanmorgen zonder problemen na koude start 20 km op lpg gereden). Iemand een idee wat er mis kan zijn?

Het betreft een V70 met automaat uit 2001 met een Vialle-installatie. De km-stand is 305.000. De caraven weegt niet meer dan 1.100 kg.
V70.grey

Subject:

Re: Gokprobleem na rijden in bergen

· 
Posted: 25.07.2013 - 09:46  ·  #2
excuses voor de verkeerde onderwerp omschrijving, is de automatische spellingcontrole van mijn telefoon
TeeFive
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 25.07.2013 - 10:17  ·  #3
- bij een warme start start de moter ook altijd nog op B om vervolgens heel snel over te schakelen op LPG.
- bij een koud start start de moter uiteraard ook op B maar het duurt dan langer voordat wordt overgeschakeld op LPG, het koelsysteem moet eerst een bepaalde temp bereikt hebben. (ik meen 40C)
- een moter op LPG is nogal gevoelig voor matige ontstekingsdelen vooral de bougies moeten in orde zijn en de correcte electrode afstand hebben. (bougies slijten waardoor de electrode afstand gaandeweg steeds groter wordt, check dat eens door bij koude moter er eens eentje uit te schroeven. electrode afstand opmeten met voelermaten. 0,7mm is OK, meer dan 0,8 moet je niet willen.)
- een LPG moter is ook nogal gevoelig voor een vervuild luchtfilter, rijdend op LPG heb je daar eerder last van dan rijdend op B. Dus haal dat luchtfilterhuis eens open en check naar de staat van het luchtfilter.
- er is ook een procedure om het LPG-systeem te resetten: Terwijl de motor op LPG draait de B/LPG-schakelknop indrukken en vast houden. Vervolgens motor afzetten maar de brandstofkeuzeknop nog vijf seconden blijven vasthouden. Daarmee is het LPI-systeem gereset.

Pas als dat alles in orde is zou ik verder gaan zoeken naar eventuele defecten:
- een LPi pomp draait langzaam als er weinig vermogen wordt gevraagd en moet harder gaan draaien als er meer vermogen wordt gedraaid.
Als dat harder draaien niet gebeurt ervaar je dat als inhouden.
- check ook even de zekeringen in het LPi -zekeringkastje ergens onder de moterkap .
V70.grey

Subject:

· 
Posted: 28.07.2013 - 12:42  ·  #4
... Dank voor de reactie. We zitten nu in Frankrijk en hebben niet altijd de beschikking over internet, daarom deze late reactie. Mijn gevoel was ook dat het probleem in de ontsteking zit. Ik zal het LPG-systeem resetten en bij thuiskomst het luchtfilter en de bougies laten controleren
V70.grey

Subject:

· 
Posted: 13.08.2013 - 20:57  ·  #5
Na thuiskomst het LPG-systeem gereset. Eerste 50 km gingen goed. Geen problemen. Vandaag echter wel weer af en toe inhouden. Daarbij brandt dan ook even het check engine lampje; lampje gaat wel weer uit. Ik zal morgen een afspraak met de garage maken en de suggesties van TeeFive overbrengen.
...

Subject:

· 
Posted: 14.08.2013 - 00:30  ·  #6
Hou ons op de hoogte! Ik ben erg benieuwd wat daar uit gaat komen!
Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 15.08.2013 - 11:04  ·  #7
Hallo,

Ik heb een V70 uit 2004 op LPG en vergelijkbare kilometers.
Ik herken je probleem. Weliswaar niet in de bergen en zonder caravan maar zo af en toe haperde de motor ook en brandde het motormanagement-lampje. Hij deed dat echter kort.

Na vele garagebezoeken eindelijk het probleem gevonden. Bij Boertien in Wezep langs geweest en die hebben de buisjes die in het inlaatspruitstuk(?) zitten vervangen. Scheen een vaker voorkomend probleem te zijn. Na vervanging heb ik het probleem niet meer gehad (15.000 km verder)

Doe er mogelijk je voordeel mee!
V70.grey

Subject:

· 
Posted: 16.08.2013 - 11:25  ·  #8
Zojuist de auto uit laten lezen. Er zit een fout in cylinder 2 en 3. Volgende week woensdag worden de bobines van deze cylinders vervangen. Hoop dat het daarmee opgelost is.
...

Subject:

· 
Posted: 16.08.2013 - 14:18  ·  #9
Die kans is heel groot! Ik ben benieuwd wat de uitkomst is volgende week! ;)
V70.grey

Subject:

· 
Posted: 22.08.2013 - 12:20  ·  #10
Bobines vervangen heeft niet geholpen. Vandaag de auto naar een lpg inbouw bedrijf gebracht. Diagnose is: lpg-pomp moet vervangen. Als de pomp d.m.v. software op 2000 toeren gebracht wordt, is duidelijk hoorbaar dat de pomp soms niet goed loopt. Is een tegenvaller.

Nu overwegen waar ik de pomp laat vervangen. Door het lpg inbouwbedrijf kost bijna 500 euro incl btw en montage (gereviseerde pomp met jaar garantie). Iemand ervaring met Diana (Romio) in Assen? Is goedkoper en dan twee jaar garantie
V70.grey

Subject:

· 
Posted: 22.08.2013 - 13:10  ·  #11
Update: morgen komt Romio (Diana lpg service Assen) langs. Hij betwijfelt of de pomp vervangen moet worden. Wordt vervolgd.
Lupo Roffel
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 57
Subject:

· 
Posted: 22.08.2013 - 23:22  ·  #12
Had je voor vertrek het gasfilter vervangen voor een nieuwe?
...

Subject:

· 
Posted: 22.08.2013 - 23:51  ·  #13
Daar heb je idd een punt Lupo-Roffel! ;)
V70.grey

Subject:

· 
Posted: 23.08.2013 - 09:43  ·  #14
Probleem is opgelost: pomp is vervangen. Ik startte de motor en Romio van Diana lpg service constateerde direct dat de pomp niet goed liep (door het geluid). Na het vervangen van de pomp samen proefrit gemaakt (zowel in bebouwde kom als op snelweg) en de auto rijdt prachtig op gas! Nu maar eens een goed gesprek voeren met mijn garage over de rekening voor het vervangen van de bobines
Simonron
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 23.08.2013 - 13:58  ·  #15
Dat is heel mooi.

Mocht het probleem toch terugkomen, lees dan mijn eerdere reactie nog maar eens door.

Selected quotes for multi-quoting:   0