GROM perikelen

Caprice89
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

GROM perikelen

· 
Posted: 23.11.2015 - 08:28  ·  #1
Hallo,

In mijn pas verworven Volvo V70 zit een SC-901 radio. Bij de auto kreeg ik een
GROM-U2P, v844. Deze heb ik uitgebreid met een Bluetooth module GROM-BTD: F. 1.75_V30.
Nou ben ik al ff aan het stoeien om deze setup aan de gang te krijgen met 2 doelen:
-handsfree bellen via Bluetooth.
-audio streamen vanaf mijn telefoon.
Dit alles met zo min mogelijk (uiterlijke) wijzigingen aan de auto.

De eerste poging gaf gelijk de eerste uitdaging: streamen ging goed, bellen ging niet (geen werkende MIC input) en geen bediening op de radio.
Na wat heen en weer gemail met MoTrade (leverancier van o.a. GROM) de juiste/laatste firmware gekregen en presto; ik kan bellen.
Nou heb ik de USB poort van de GROM ook aan de telefoon gekoppeld via m'n Brodit houder, zodat de telefoon ook wordt opgeladen.

Nou heb ik de volgende uitdagingen:

- Werking van de bediening op de radio werkt 9 v/d 10 keer niet of niet goed.
- Bluetooth verbinding komt niet altijd tot stand. Dus dan ook niet bellen of streamen.
- MODE switching werkt niet (slechts 1 keer van de miljoenmiljard keer dat ik dit probeerde).

Resetten van de verschillende componenten heeft tot op heden geen verbetering gegeven.

Herkent iemand dit verschijnsel en zo ja, is er een oplossing?
Kan het zijn dat de problemen ontstaan omdat de telefoon nu eigenlijk 2 verbindingen heeft met GROM, 1 keer USB en 1 keer BT?
Kaaskop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Re: GROM perikelen

· 
Posted: 23.11.2015 - 10:27  ·  #2
Ik heb de GROM VOLVO-HU BT3 met usb kabel maar die kabel heeft geen functie behalve laadstroom leveren. Het gaat eigenlijk prima ondanks dat ik nog geen ID3 tags op mijn scherm krijg. Daarvoor moet je aparte firmware hebben op de GROM maar dat vertelt die koekebakker van Motrade je pas als je alles aangesloten hebt (serieus: waarom geef ik bij de bestelling aan welk model radio ik heb en doet hij daar niets mee??).

Maar goed. Zorg dat je BT op de telefoon aanstaat bij het opstarten. Het schijnt dat de BT vd Grom de eerste minuten zoekt naar een bekende telefoon en daarna niet meer.

Alleen Android toestellen streamen ook via usb, Apple niet. Ligt er dus aan wat je hebt. Als je Android hebt zet dan bestandsoverdracht via usb eens uit?
Caprice89
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 23.11.2015 - 16:07  ·  #3
Quote door Kaaskop
Als je Android hebt zet dan bestandsoverdracht via usb eens uit?

Goede tip, ga ik proberen.
Marc O.
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 55
Subject:

· 
Posted: 23.11.2015 - 16:20  ·  #4
Heb zelf ook een GROM gehad die ik niet aan de gang kreeg op mijn SC-901. Werkte wel probleemloos op de SC-805 die ik nog had liggen, maar om onduidelijke reden wilde ie het maar niet doen op de 901, zelfs niet na de nieuwste firmware te hebben gekregen van Motrade.
Maegrim

Subject:

· 
Posted: 23.11.2015 - 17:47  ·  #5
Quote door Kaaskop
Het gaat eigenlijk prima ondanks dat ik nog geen ID3 tags op mijn scherm krijg. Daarvoor moet je aparte firmware hebben op de GROM maar dat vertelt die koekebakker van Motrade je pas als je alles aangesloten hebt (serieus: waarom geef ik bij de bestelling aan welk model radio ik heb en doet hij daar niets mee??).

De firmware kan je prima zelf updaten.
Kaaskop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2015 - 01:01  ·  #6
Quote door Maegrim

Quote door Kaaskop
Het gaat eigenlijk prima ondanks dat ik nog geen ID3 tags op mijn scherm krijg. Daarvoor moet je aparte firmware hebben op de GROM maar dat vertelt die koekebakker van Motrade je pas als je alles aangesloten hebt (serieus: waarom geef ik bij de bestelling aan welk model radio ik heb en doet hij daar niets mee??).

Ja dat weet ik maar dan moet ik eerst de hele boel weer los slopen om de GROM module te bereiken want je komt er pas ná inbouw achter dat je andere firmware nodig hebt. Of eigenlijk: na inbouw én een mailtje naar Motrade. Vervolgens moet je dat ding aangesloten laten (stroom) in je auto om de FW update uit te voeren etc etc.

Verre van klantvriendelijk want je geeft bij bestelling je radio type al aan en dan verwacht je (ik in ieder geval wel) dat het ding met de volledige functionaliteit wordt geleverd en niet dat je eerst zelf nog een keer moet klieren.

Sorry voor het offtopic gaan.
Caprice89
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 24.11.2015 - 10:21  ·  #7
Quote door Maegrim

Dat klopt, maar als je alle relevante gegevens opgeeft tijdens het bestellen, dan wordt de indruk daarmee gewekt dat je geen auto- en/of radio-specifieke updates hoeft te installeren.

Anyhoe, MoTrade gaf zelf ook al aan dat de SC-901 een lastig radiootje is om aan de praat te krijgen met de GROM. Ik ga er volgende week nog ff mee aan de gang (auto krijgt nu LPG) en anders ga ik wel kijken naar alternatieven. Helaas, want ik hou van origineel en aftermarket spul is het vaak net niet. Zeker als je de Dolby ProLogic kwaliteit wil behouden.
Maegrim

Subject:

· 
Posted: 24.11.2015 - 11:13  ·  #8
Tja zelf heb ik aangegeven de firmware met ID3 tags te willen, met het risico zelf misschien een andere firmware erop te moeten zetten. Je test toch wel even of het werkt naar behoren voordat je de boel weer dichtbouwt?

Selected quotes for multi-quoting:   0