Ik heb zowel de dikke als de dunne rubberringen vernieuwd. De dikke waren nauwelijks versleten en de dunne hebben er nooit opgezeten, dus er ws. voor het eerst opgezet.
Denk wel aan de speling die tussen de veer en de eindaanslag moet zitten. Ik meen 2 mm uit mijn hoofd.
Ik vermoed dat het gaat om rotatie van de veer. De punt valt in een voorgevormde uitsparing. Brulkjaer adviseert om 2 mm speling te houden zodat de veer bij het inveren nog een beetje rotatieruimte heeft.
Het zit eronder; met behulp van een brug en een bevriende automonteur. Ergens rond half negen begonnen ('s ochtends) en rond twee uur was het hele onderstel vervangen. Het vernieuwde subframe dus (met de nieuwe bussen) en de B12 set van Bilstein. Direct even laten uitlijnen, zodat alles weer goed staat (stuur stond beetje scheef na de operatie).
Resultaat is verbluffend. Sowieso vind ik de B6 een geschiktere demper dan de Sachs die er 60k onder zat. De Eibachveer is stukken stugger (zeker achter) en de hele nivomatconfig aan de achterzijde heeft mij nooit kunnen bekoren.
Het resultaat van het subframe is ook goed merkbaar. Toen we het oude eronder vandaan hadden, kon je zien hoeveel speling er op sommige rubbers zit na 4Ton. Dat is nu weg, waardoor ook de achtertrein nieuw is. Je merkt dat de veren en dempers hun werk doen en dat niet alles een beetje uit elkaar getrokken wordt. Het veert nu in plaats van te springen.
Ook qua looks is het fraai geworden. Ietsje lager. Maar geen Sjonniebak. Iets brutaler, maar alleen iemand die er oog voor heeft zal het zien. Wel vind ik de B12 echt stukken stugger dan wat ik had. Nu denk ik de conversie van Nivomat naar B12 ook wel van het ene uiterste naar het andere gaat. Van uiterst comfortabel naar redelijk sportief. Laat dat nu net het doel geweest zijn! Foto's volgen. Qua werkwijze hebben we de beschrijving van Walterj gebruikt. Dat werkte prima!
O ja, het leuke was: met een Nivomat heb je een dikkere stabilisatorstang achter. Aangezien de rubbers nog goed waren hebben we besloten deze over te zetten. Dan zit ik qua stabiliteit aan de max (21mm), tenzij ik ooit nog eens overstap op IPD (ooit).
Mooi dat het af is. Ik vond t al vrij lang stil. Hoe langer je ermee rijdt, des te meer merk je het verschil. Als je dan ergens over een hobbel rijdt bedenk je je "hee dit ging eerst heel anders!
Bigdog
Administrator
Geslacht: Locatie: De glimlach van Twente Homepage:volvov70forum.com Berichten: 39921 Geregistreerd: 07 / 2009
Nieuwe handremkabel is trouwens ook prettig (nu hoef ik niet meer zo'n hengst te geven...).
De overgang is echt stevig wennen, maar eerlijk is eerlijk: het rijdt als een trein! Goed bochtengedrag (al denk ik dat de uitlijning nog beter kan); geen gezwiep meer over drempels. En met drempels kun je gewoon doorrijden - het is niet zo laag dat je moet gaan afremmen oid.