Groot licht defect

 
 
 
 
 
Don
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Groot licht defect

 · 
Posted: 16.08.2018 - 15:11  ·  #1
Beste forumers,

Sinds onze vakantie heb ik een defectje aan onze V70 MY2009. Tijdens het rijden in Zweden klapte plots ons grote licht eraf. De zekering 15A was door en aangekomen in ons vakantiehuisje gelijk vervangen. Een dag later gebruikte ik weer groot licht en na een halfuur gebeurde er precies hetzelfde weer. Aangezien ik nog 100KM moest s avonds besloten langs de weg een 20A zekering erin te doen, aangezien mijn reserve 15A al gebruikt was..

Paar dagen later onderweg naar Nederland klapt ook deze 20A zekering eruit! Bij thuiskomst meteen met VIDA uitgelezen maar gaf geen storing. Preventief beide lampen vervangen (H7) door Philips lampen in de hoop dat het over was.

Je raadt het al... Gebeurde vandaag weer met een 15A zekering. Ik heb het boekje erbij gepakt en de 15A zekering die klopt. VIDA biedt geen uitkomst en ik weet even niet waar ik het moet zoeken. Preventief beide lampenunits vervangen en alle bekabeling gaat mij net even te ver...

Hebben jullie nog ideeën of suggesties? Misschien iemand die iets soortgelijks heeft meegemaakt?

Alvast bedankt!!

EDIT: H9 stond in het boekje, echter zit er bij mij H7 in..
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 16.08.2018 - 16:05  ·  #2
tikt ergens een draad tegen massa?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 16.08.2018 - 16:10  ·  #3
Jakkes, da’s een grieplige!

Ik zou een lampje verwijderen en kijken of het dan weer gebeurd.

Als het dan weer gebeurd de lamp terugplaatsen en de andere eruit.

Gebeurt het dan nog dan zonder de lampen kijken of de zekering eruit vliegt.

Wellicht dat je dat op het spoor kan brengen van een aardcontact/sluiting.

Was Zweden mooi? Waar ben je geweest?
Don
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 16.08.2018 - 16:18  ·  #4
Quote door GRUNNS60

tikt ergens een draad tegen massa?


Mogelijk, echter heb ik de bekabeling al wel grotendeels gecontroleerd voor zover het te volgen was..

Quote door Steve

Jakkes, da’s een grieplige!

Ik zou een lampje verwijderen en kijken of het dan weer gebeurd.

Als het dan weer gebeurd de lamp terugplaatsen en de andere eruit.

Gebeurt het dan nog dan zonder de lampen kijken of de zekering eruit vliegt.

Wellicht dat je dat op het spoor kan brengen van een aardcontact/sluiting.

Was Zweden mooi? Waar ben je geweest?


Goeie tip! Ik had H9 overgenomen van het boekje, echter zit er bij mij H7 in wat vervangen is. Wellicht omdat ik xenon heb dat het een andere unit is?

Zweden was prachtig! We zijn ook naar Noorwegen geweest. Ook even in Oslo, daarna bij Ostmark de grens over, dan Ljungby en daarna Hylte Ö. Geweldige weken gehad en het weer werkte uiteraard fantastisch mee :) en het elanden spotten hield niet op!
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4325
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 16.08.2018 - 16:21  ·  #5
Er loopt dus teveel stroom, die je zekering doorbrandt.
Kortsluiting ligt idd voor de hand. Klapte de zekering eruit bij een bepaalde beweging, bijv. hobbel of bocht naar rechts/links?

Mocht het dat niet zijn: wat verder gedacht: (ik ben geen expert, maar mijn gedachtegang, voor het geval je er iets aan hebt)
De stroom die er loopt wordt dacht ik bepaald door de verbruiker(s) in de schakeling die een bepaald vermogen opneemt (zoals hier de lampen van 65W + evt andere componenten in de schakeling). Boordspanning is om en nabij de 12-14V (indien accu en spanningsregelaar op de dynamo in orde zijn) dus en de wet van Ohm zegt dat Vermogen in Watt = Spanning in Volt x Stroom in Ampere, dus 65W en 12V geeft plm. 5.4 Ampere aan stroom per lamp, dus x2 voor 2 lampen, afgerond ongeveer 11A totaal. Dat is bij jou nu dus meer dan 15A zodat de zekering doorbrandt. Het wattage van de lamp kan veranderen (weerstand verandert met de temperatuur van de lamp, en als het draadje bijv. bijna doorbrandt) maar met nieuwe lampen mag je ervan uitgaan dat dat ongeveer is zoals opgegeven.
Tevens geldt dat de stroom gelijk is aan de Spanning gedeeld door de weerstand (I=U/R). Oftewel, om de stroom groter te laten worden (>15A om de zekering door te branden) moet dus ofwel de Spanning stijgen, ofwel de weerstand dalen.
Je kan kijken of je spanning goed is dmv vida (geeft continu de boordspanning weer: check dit met motor uit, motor aan (stationair + toeren maken), of een multimeter.
Als de spanning goed is, moet het dus in de weerstand vd schakeling liggen (die daalt... maar waardoor? wellicht is er ergens een weerstand doorgebrand, bijv. op de CEM, die normaalgesproken stabiliteit geeft aan de schakeling).
Edit: doorgebrand kan niet want dan zou het niet meer werken, maar een afgenomen ohm-waarde mogelijk wel?
Ik kan zelf geen 'wiring diagram' lezen, maar daaruit zou je ook kunnen opmaken welke onderdelen deel zijn van de grootlichtschakeling.

Als het grootlicht een eigen zekering heeft apart van andere stroomverbruikers (dat moet je even nagaan) dan zit het dus in die schakeling. Als er andere verbruikers op dat circuit zitten, kan het daar ook aan liggen.
Don
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 56
Geregistreerd: 10 / 2017
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 14:39  ·  #6
Je wordt er moedeloos van... Zekering groot licht zit volgens het boekje alleen groot licht op, dus daar verder mee gegaan.

Beide lampen vervangen voor nieuwe Philips, geen resultaat.
Links er alleen in, geen resultaat.
Rechts er alleen in, geen resultaat.
Beide er niet in, blijft zekering erin.
Stekkers (naar lampunit) goed bekeken en schoongemaakt, geen resultaat.
Zekering 20A erin ipv 15A, geen resultaat.
Deel van de kabels naar de koplampen bekeken en geen bijzonderheden gezien.

Ik denk dat ik hem maar naar de garage breng voor diagnose, inmiddels al 2x een zakje zekeringen gehaald en een heleboel tijd erin gestoken.. Normaal vind ik dat erg leuk, maar dit is extreem demotiverend... :)
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 17:30  ·  #7
Lichtschakelaar zelf en/of stuurhendel defect.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 18:08  ·  #8
De zekering klapt er steeds uit Dirk. Denk dat er wat anders aan de hand is.
jpandriesse
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Berichten: 279
Geregistreerd: 07 / 2018
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 19:37  ·  #9
Ik kan de gedachtengang van Dirk wel volgen aangezien het niet uit maakt of links/rechts aanwezig is, dus dan lijkt het een centraal punt welke bij stroom vragen sluiting geeft.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 21:06  ·  #10
Quote

Lichtschakelaar zelf en/of stuurhendel defect.


Zit er geen relais na de stuurhendel? Lijkt me niet dat er zoveel stroom door het schakelaartje aan het stuur loopt.....
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 21:34  ·  #11
Bij de N gaat het inderdaad via een relais.
Klapt de zekering er ook uit als er geen lampen aangesloten zijn? Dan heb je een beschadiging in de draadboom naar massa toe.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 02.09.2018 - 21:47  ·  #12
Positie k2 in de cem is het relais van het grootlicht.

Wellicht zit daar een storing in. Je zou hem eens kunnen uitwisselen.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 03.09.2018 - 05:59  ·  #13
Quote door Blade

De zekering klapt er steeds uit Dirk. Denk dat er wat anders aan de hand is.
Daarom juist Poika, ik ken dit verschijnsel bij zowel de 700 als 800 serie, de eerste classics hadden hier ook veel last van en bleek het gewoon in de lichtschakelaar zelf te zitten, bij een aantal was een van de draden door van de hendel aan het stuur maar dan sloeg de zekering er niet uit maar had je gewoon geen groot licht. Ik zou het zeker even controleren.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 03.09.2018 - 06:45  ·  #14
Lijkt me niet logisch Dirk aangezien de schakelaar in het circuit voor het relais zit en de zekering in het circuit wat door het relais geschakelt wordt.
Dirk342
In nagedachtenis
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 1640
Geregistreerd: 02 / 2014
Subject:

Re: Groot licht defect

 · 
Posted: 03.09.2018 - 06:55  ·  #15
Bij mijn weten zit er maar 1 zekering in dat hele gedeelte... M.a.w. als het in het eerste gedeelte naar het relais toe al fout gaat, klapt die zekering er ook uit.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0