Quote door R-W
Zijn Volvo zal wel afgesteld zijn op iets teveel negatief camber, geeft een vals gevoel van goede wegligging en wordt daarom nog wel eens door de mindere goden onder de uitlijners gedaan, beetje de BMW-wielstand, kost helaas wel je banden.
Ik heb wel een goed adres voor je maar helaas niet in Flevoland; Profile (jaja) Dassen in Eindhoven.
Dassen ken ik wel, die doen toch ook al de politie auto's van Eindhoven?
Ik heb zelf trouwens bijzonder goeie ervaring met dit Eindhovens bedrijf:
http://www.j-f.nl/
wat is te veel negatief camber? Ikzelf heb het op mijn 940 en op meerdere rally Volvo's toegepast. Het werkt
heel erg goed.
je moet begrijpen dat elke fabriek een standaard straat auto
altijd zo zal afstellen dat deze in het grensbereik altijd eerst zal
ondersturen.
Dit vanwege veiligheids overwegingen. De schrikreactie bij verlies van grip is gas los laten en dat is precies de goeie reactie bij onderstuur!
Om die reden zie je op FWD auto's vaak dat de achterwielen voor maximale grip iets negatief staan (C30, Focus ST, Clio RS) en de voorwielen gewoon neutraal op bijna 0graden. Op die manier zal de auto op de grens eerst gaan schuiven over de
voorwielen (= onderstuur) De voorbanden zullen dan ook overmatig snel slijten op de buitenste randen van het loopvlak. Iemand die graag sportief bochtjes en rotondes pakt heeft daar een grafhekel aan. Helemaal als het een rally of race auto betreft. Dus wat doen ze dan? Dan zeten ze wat meer negatief camber en wat meer casterhoek.
Op straat is -4graden wel zo'n beetje het maximale waarmee je weg kan komen.
Gebruik je
meer (dus bv: -6gr) dan gaat de band bij rechtuit rijden te veel op de binnenste rand van het loopvlak rollen en remmen en zal dan ook daar extra hard slijten.
Het ligt ook aan de hoogte van de band, hoe
hoger de band (65-serie) hoe
meer negatief camber je kan gebruiken, immers zo'n hoge ballonband vervormt ook meer door de G-kracht in de bocht. Het negatieve camber is nu juist om die vervorming te
compenseren. Heb je een band die in de bocht weinig vervormt (45-serie supersport band) dan heb je ook weinig negatief camber nodig om toch goed grip te hebben.
Op mijn Volvo 940 zaten 205/55x16 banden Michelin PilotSport en daar gebruikte ik -2,5gr camber en 6gr casterhoek (had ik afgekeken van de asfalt specs van een Ford Sierra Cosworth GrB rallyauto! die auto heeft ook een McPherson voorwiel ophanging en RWD, was dus goed vergelijkbaar met een Volvo 940) Daarvan had ik geen last met remmen of excessieve slijtage en de auto had
idioot veel grip op een mini rotonde.
conclusie: iedere afstelling van een onderstel is een
compromis en een andere afstelling dan standaard is dan ook gewoon een persoonlijke keuze.