Haldex gedrag veranderen.

 
 
 
 
 
bartk
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eindhoven
Leeftijd: 54
Berichten: 1712
Geregistreerd: 09 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 27.12.2019 - 15:46  ·  #31
Quote door frans1401

Om uit te vinden hoe de haldex wordt aangestuurd zal je waarschijnlijk de data over de canbus moeten gaan analyseren. Ik heb ook een projectje in gedachten en daartoe een paar weken geleden de op onderstaande foto afgebeelde sniffer aangeschaft op aliexpress. In onderstaande link van de maker staat de beschrijving. https://canable.io/


Dat zal zeker werken om de canbus commando's en data te kunnen bekijken. Als je zelf embedded gaat programmeren kun je natuurlijk dit ding gewoon in de auto laten hangen als je rijd en de CANbus manipuleren. Voor mij werkt dat niet om dat ik bestande data moet wijzigen, en dat getekend dat ik twee CANbus transievers nodig heb, 1 voor de auto kant een 1 voor de Haldex kant.

Wat ga je proberen te doen ?
Jan-B
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: 't Gooi
Leeftijd: 60
Berichten: 321
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 11.01.2021 - 07:41  ·  #32
Heren, hoe is de stand van zaken? Is het gelukt?
DVJ
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 08.02.2025 - 15:06  ·  #33
Quote door bartk

Ik heb in de winter al ondervonden dat de XC70 zich niet echt gedraagd als een echte 4x4 ( mijn Outback was veel leuker ).

Nu kwam ik berondelijk dit tegen, nauw ja ik was op zoek naar een manier om de haldex te controleren, gevonden voor VAG auto's maar niet voor Volvo, jammer.

Maar ik vond wel deze en die zou het gedrag behoorlijk moeten veranderen.
Het plaatsen van een haldex controller van een XC90 V8, die blijken een andere verdeling van
krachten te hebben dan de XC70



Een bericht van al weer 6 jaar geleden: heeft iemand ervaring met het inderdaad verwisselen van de Haldex controller in een (P2) V70 AWD, in het bijzonder een V70R (MY 2004), voor een 3e generatie Haldex controller uit een eerste generatie XC90, zoals die Amerikaan heeft gedaan in de YouTube video te zien? En zo ja, hoe werkt het, goed?

Joris
mrsillywalks
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 123
Geregistreerd: 08 / 2016
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 08.02.2025 - 16:29  ·  #34
Een AWD is absoluut geen 4x4. Ik heb ze beiden gehad en ja een lock werkt goed. Maar voor het huis tuin en keuken gebruik is een AWD meer dan zat. Ik ben vaak zat in modderige kuilen en ik heb zwaar besneeuwde en ijzige w.egen bereden. Goeie banden is de eerste regel, daarna of je een AWD of een 4x4 heb.

Ik heb een p2 AWD en een p3 AWD. Ik vind de p3 irritanter omdat je sneller uitbreekt op gladde ondergrond. Leuk driften hoor, maar er wordt te snel te veel naar de achterwielen doorgestuurd.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Berichten: 489
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 08.02.2025 - 18:53  ·  #35
Een veel gemaakte fout is denken dat awd hetzelfde is als 4x4...

Als je een 4x4 ervaring wilt zit je bij Volvo niet goed.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2072
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 08.02.2025 - 19:21  ·  #36
Dacht ook dat awd =4wd toen ik een v70 zocht. Niet dus. Bestuurder heeft geen invloed op inspringen van awd.

Persoonlijk denk ik dat als awd inspringt je eigenlijk over de grens van de omstandigheden heen bent gegaan.
Je wilt het zelf handmatig aan kunnen zetten .
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Berichten: 489
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 08.02.2025 - 21:23  ·  #37
Mwah, ik vond de V70R fantastisch rijden in de sneeuw door de awd. Je ziet iedereen tobben en ik kon met 2 vingers in mn neus overal doorheen.

Ook donuts draaien in de sneeuw was een groot feest met dat ding.

Maar punt 1: hoe vaak komt dat ik Nederland voor, en punt 2 is natuurlijk totaal geen noodzaak.

In mijn ogen is awd een leuke gimmick, maar voegt het verder weinig toe, tenzij je bij elk verkeerslicht dat pedaal vol naar beneden jankt.
MTE
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: UTRECHT
Leeftijd: 54
Berichten: 2072
Geregistreerd: 02 / 2021
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 08.02.2025 - 22:00  ·  #38
Enig moment dat ik iets zou willen hebben van awd of 4wd was op de vakanties in Italië als je weer eens op een steil gravel weggetje weg moest rijden. Met FWD moet je dan met een zijden voetje gas geven.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Berichten: 489
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 09.02.2025 - 07:33  ·  #39
Ja dan is het zeker een uitkomst. Het is maar net wat je met een auto wilt, dat moet ieder voor zichzelf bepalen natuurlijk. Ik heb de laatste 2 Volvo's bewust uitgezocht zonder awd. Het verbruik is lager, de haakse overbrenging kan ook niet kapot en het scheelt wat gewicht. En ik heb het gewoon geen seconde gemist.
ProVolvo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Z.O. Brabant
Leeftijd: 65
Berichten: 2516
Geregistreerd: 11 / 2012
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 09.02.2025 - 17:10  ·  #40
Mijn XC70 T6 is mijn 2e AWD en die AWD is idd erg fijn bij sneeuw en gladheid waardoor je daar dan weinig last van hebt.
Volgens mij is Volvo eind jaren ‘90 met AWD begonnen omdat zonder AWD de voorwielen bij de V70 T5 en T5 R (de gele kanarie) direct stonden te spinnen bij flink gas geven, met alleen FWD had dat blok te veel vermogen om dit ‘effectief’ te kunnen gebruiken.
En dat lees ik ook bij eigenaren van de XC70 T5 die alleen nog maar als FWD leverbaar was, voorwielen slaan snel door biogas geven op een natte weg.
elevating
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Leeftijd: 37
Berichten: 489
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 09.02.2025 - 18:05  ·  #41
Dat is ook wel zo, 200 pk is ook meer dan zat voor 2 voor wieltjes. De V70R van rij reed ook belabberd toen de haakse overbrenging kapot was.

Vraag ik mij nu zo ineens af, zijn de blokken zonder turbo (140 en 170 pk) eigenlijk überhaupt ooit wel geleverd met awd?
hetschaap
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: wageningen
Leeftijd: 104
Berichten: 577
Geregistreerd: 05 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 10.02.2025 - 15:05  ·  #42
Quote door elevating

Dat is ook wel zo, 200 pk is ook meer dan zat voor 2 voor wieltjes. De V70R van rij reed ook belabberd toen de haakse overbrenging kapot was.

Vraag ik mij nu zo ineens af, zijn de blokken zonder turbo (140 en 170 pk) eigenlijk überhaupt ooit wel geleverd met awd?


de turboloze blokken zijn (op de 3.2 en de V8 na) niet met awd geleverd.

Wat betreft AWD: ik merk het verschil bij 'normaal rijden' toch echt wel. De XC60 D4 (met 4 cilinder) van mijn nicht en haar man slipt in de bochtjes, bij rotondes, snelle bochten (klaverblad etc.) echt veel sneller door dan mijn XC60 D4 AWD (met 5 cilinder). Dus niet alleen het wel of niet vastzitten in sneeuw of blubber maar ook stabiliteit en voorspelbaarheid tijdens normale rijomstandigheden zijn beter. Niet dat je dat merkt als je met 97 op de linkerbaan van de snelweg sukkelt, maar wel binnendoor bij bochten en optrekken etc.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Achterhoek
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Berichten: 3923
Geregistreerd: 10 / 2013
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 10.02.2025 - 15:53  ·  #43
Quote door hetschaap

Quote door elevating

Dat is ook wel zo, 200 pk is ook meer dan zat voor 2 voor wieltjes. De V70R van rij reed ook belabberd toen de haakse overbrenging kapot was.

Vraag ik mij nu zo ineens af, zijn de blokken zonder turbo (140 en 170 pk) eigenlijk überhaupt ooit wel geleverd met awd?


de turboloze blokken zijn (op de 3.2 en de V8 na) niet met awd geleverd.

Wat betreft AWD: ik merk het verschil bij 'normaal rijden' toch echt wel. De XC60 D4 (met 4 cilinder) van mijn nicht en haar man slipt in de bochtjes, bij rotondes, snelle bochten (klaverblad etc.) echt veel sneller door dan mijn XC60 D4 AWD (met 5 cilinder). Dus niet alleen het wel of niet vastzitten in sneeuw of blubber maar ook stabiliteit en voorspelbaarheid tijdens normale rijomstandigheden zijn beter. Niet dat je dat merkt als je met 97 op de linkerbaan van de snelweg sukkelt, maar wel binnendoor bij bochten en optrekken etc.

Of mss wordt het tijd voor fatsoenlijke bandjes op die XC60 :P Als je op een rotonde bij normaal rijgedrag (en al helemaal op een klaverblad) veel last heb van slippende banden, dan heb je of slecht rubber, of die wagen is getuned naar 400pk en je rijdt dan als Max Verstappen :P
Steven
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Berichten: 366
Geregistreerd: 11 / 2018
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 10.02.2025 - 15:58  ·  #44
Ik heb voor mijn gevoel ook veel meer grip in de bochten t.o.v. van mijn FWD 2.4t V70n. Ik kan veel eerder op het gas.
In beide gevallen Michelin zomerbanden en winterbanden.
DVJ
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 51
Berichten: 3
Geregistreerd: 01 / 2023
Subject:

Re: Haldex gedrag veranderen.

 · 
Posted: 10.02.2025 - 21:47  ·  #45
Dank jullie.

Berichten zijn duidelijk. Het gaat mij er inderdaad ook niet om om van mijn R een 4WD (4x4) te maken.

Ik probeer uit te vinden of het, zonder al te grote ingrepen - en zonder het verstoren van wat al goed is aan de R zoals deze nu is - mogelijk is dat minder snel slip van de voorwielen ontstaat bij optrekken en rijden in sneeuw/modder/enz. (liefst voorkomen wordt) en de auto iets meer een achterwielaangedreven karakter krijgt.

Als ik het goed begrepen hebt, heeft bijv. de (3e generatie) Haldex unit uit een XC90 een andere standaard koppelverdeling (70/30; 60/40?) en dat zou schat ik in al goed genoeg zijn. En dat blijft de auto een AWD (dus geen 4x4), met nog voornamelijk voorwielaandrijving.
En wordt ook niet teveel aan de auto veranderd, dat zou kunnen botsen met het intrinsieke ontwerp; bijvoorbeeld kan ik me voorstellen, dat als de koppelverdeling standaard op 10/90 zou worden ingesteld, de Haldex koppeling permanent veel zwaarder belast wordt en daarvoor niet ontworpen is.
Iemand ervaring met zo'n Haldex verwisseling? Ander idee?
 
Selected quotes for multi-quoting:   0