Quote door DVJ
Dank jullie.
Berichten zijn duidelijk. Het gaat mij er inderdaad ook niet om om van mijn R een 4WD (4x4) te maken.
Ik probeer uit te vinden of het, zonder al te grote ingrepen - en zonder het verstoren van wat al goed is aan de R zoals deze nu is - mogelijk is dat minder snel slip van de voorwielen ontstaat bij optrekken en rijden in sneeuw/modder/enz. (liefst voorkomen wordt) en de auto iets meer een achterwielaangedreven karakter krijgt.
Als ik het goed begrepen hebt, heeft bijv. de (3e generatie) Haldex unit uit een XC90 een andere standaard koppelverdeling (70/30; 60/40?) en dat zou schat ik in al goed genoeg zijn. En dat blijft de auto een AWD (dus geen 4x4), met nog voornamelijk voorwielaandrijving.
En wordt ook niet teveel aan de auto veranderd, dat zou kunnen botsen met het intrinsieke ontwerp; bijvoorbeeld kan ik me voorstellen, dat als de koppelverdeling standaard op 10/90 zou worden ingesteld, de Haldex koppeling permanent veel zwaarder belast wordt en daarvoor niet ontworpen is.
Iemand ervaring met zo'n Haldex verwisseling? Ander idee?
Het oorspronkelijke idee van het wisselen van de haldex controller kwam van het amerikaanse volvo forum af (swedespeed). Ik kan me voorstellen dat men er daar ook al meer ervaringen mee heeft.