Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 
 
 
 
 
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 14:49  ·  #1
Wie weet of er een verschil is in de eindreductie tussen een 5 en een 6 versnellingsbak van een D5?
Ik overweeg een 2007 D5 met 5-bak te kopen, maar twijfel of deze op de snelweg niet te veel toeren maakt.
Musicus
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Ulvenhout
Leeftijd: 42
Berichten: 1535
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 15:03  ·  #2
Ik rijd met een D5 met 5 bak. Die draait met 130km/u op de teller precies 2500 toeren. Het geluidsniveau binnen in de auto is echt laag te noemen. Het is stiller dan dezelfde snelheid in een BMW 325d met een 6 traps automaat.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4319
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 15:50  ·  #3
Ik heb een 2.4D met 6-bak en die maakt bij 125km/u op de teller zo'n 2.250 toeren, dus maar heel iets minder dan de 5-bak dus ik betwijfel of dat een merkbaar verschil zal geven in het verbruik. OK, je zou kunnen zeggen dat 250 toeren dus zo'n 10% verschil is op het totaal, maar dat zal geen 10% verschil in verbruik geven, maar veel minder, denk ik. Persoolijk vind ik wel dat de motor bij iets hogere toeren wel iets lekkerder draait (maar niet meer lawaai maakt), dus ik zou het persoonlijk niet laten om een 5-bak.
De overbrengingsverhoudingen zijn vast wel te vinden in vida oid, dan weet je echt waar het verschil zit.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 16:31  ·  #4
De 6 bak is volgens mij typisch een geval van mee willen doen met de hype van het moment. Alle auto's gingen naar 6 bakken toe dus je kon als merk niet achter blijven. Het is me al heel vaak opgevallen dat bij heel veel types de 6 van de 6-bak en de 5 van de 5-bak ontzettend dicht bij elkaar liggen. Er zijn maar heel weinig merken waarbij de 6 echt als extra versnelling is genomen boven de "standaard" 5-bak. De enige auto waarbij dat zo was die ik heb gehad was de mondeo. Die draaide in de 6 merkbaar minder toeren dan een vergelijkbaar model met een 5-bak. Mijn D5 heeft ook een 6-bak maar die draait bij 120 bijna exact het zelfde toerental als de D5 van mijn collega terwijl die een 5-bak heeft.
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 17:37  ·  #5
Quote

Mijn D5 heeft ook een 6-bak maar die draait bij 120 bijna exact het zelfde toerental als de D5 van mijn collega terwijl die een 5-bak heeft.


Hoe zit het dan met de andere stappen? Ik kan me namelijk voorstellen dat het toerental in de eindoverbrenging in 6 bij een 6-bak (bijna) gelijk is met 5 in een 5-bak maar dat het verschil 'm zit in de tussenliggende stappen
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 17:59  ·  #6
Klopt, de motor moet een bepaald vermogen leveren om de auto op snelheid te houden, dus je kunt niet zo maar er een paar versnellingen aan plakken en zo het toerental blijven verlagen. Bij de 6-bak zal het motormanagement ook anders zijn. En soms is een hoger toerental zuiniger omdat het blok dan efficienter draait.

Maar, was het niet zo dat een 6- bak handbak kwalitatief minder is dan een 5-bak? Dat is ook wel een argument.
Janvis
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Vlakbij Assen
Leeftijd: 43
Berichten: 955
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 18:37  ·  #7
Quote door Steve

Quote

Mijn D5 heeft ook een 6-bak maar die draait bij 120 bijna exact het zelfde toerental als de D5 van mijn collega terwijl die een 5-bak heeft.


Hoe zit het dan met de andere stappen? Ik kan me namelijk voorstellen dat het toerental in de eindoverbrenging in 6 bij een 6-bak (bijna) gelijk is met 5 in een 5-bak maar dat het verschil 'm zit in de tussenliggende stappen


Ik vind bij de 6 bak vooral de 1 en 2 erg kort. Die zijn volgens mij de 5 bak vaak iets langer. En als ik heel eerlijk ben denk ik wat dat betreft dat de 5 bak fijner is dan de 6 bak waarbij de versnellingen gewoon wat in elkaar gedrukt zijn.
Diehl5
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 101
Geregistreerd: 11 / 2016
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 04.04.2018 - 20:57  ·  #8
Dank voor het meedenken!
Conclusie: 5-bak maakt niet heel veel meer toeren.

Groet
Stefan
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 05.04.2018 - 14:04  ·  #9
Quote door Walterj

Klopt, de motor moet een bepaald vermogen leveren om de auto op snelheid te houden, dus je kunt niet zo maar er een paar versnellingen aan plakken en zo het toerental blijven verlagen. Bij de 6-bak zal het motormanagement ook anders zijn. En soms is een hoger toerental zuiniger omdat het blok dan efficienter draait.

Maar, was het niet zo dat een 6- bak handbak kwalitatief minder is dan een 5-bak? Dat is ook wel een argument.

Mijn 6 bak is van een 2.5T en heeft bij 120 km/uur 2000 toeren. Heerlijk rustig. En inderdaad Walter, geen fijne/goede kwaliteit bakken.
Zijn het Ford of Volvo bakken?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 05.04.2018 - 14:34  ·  #10
Quote door Walterj

Klopt, de motor moet een bepaald vermogen leveren om de auto op snelheid te houden, dus je kunt niet zo maar er een paar versnellingen aan plakken en zo het toerental blijven verlagen. Bij de 6-bak zal het motormanagement ook anders zijn. En soms is een hoger toerental zuiniger omdat het blok dan efficienter draait.

Maar, was het niet zo dat een 6- bak handbak kwalitatief minder is dan een 5-bak? Dat is ook wel een argument.

Omdat de V70 2.0 waar ik in rijd eigenlijk een Ford Mondeo is en die op de snelweg bij 130 maar liefst 4000 toeren maakt, heb ik wel eens gekeken naar wat er allemaal mogelijk is om er een zesbak in te leggen, ook omdat de automaatversie (niet in NL geleverd) zes trappen heeft. Deze thread en het idee dat je voor elke inhaalactie moet terugschakelen heeft me voorgoed van die gedachte af geholpen:
https://www.fordownersclub.com…rbox-swap/
Heel interessant vond ik de volgende quote:
Quote

The MTX75 5-speed is tougher and stronger, longer lasting than the MMT6 6-speed box, the MMT6 is "soft" - it has plastic parts in it is more liable to fail over time than the MTX75 - 5-speed

Volgen mij ligt er in de V70NN met Volvo vijfcilindermotoren een Volvo M66 bak.
yes996
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Zeewolde
Berichten: 1426
Geregistreerd: 08 / 2013
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 05.04.2018 - 19:46  ·  #11
Quote door brinkie

Quote door Walterj

Klopt, de motor moet een bepaald vermogen leveren om de auto op snelheid te houden, dus je kunt niet zo maar er een paar versnellingen aan plakken en zo het toerental blijven verlagen. Bij de 6-bak zal het motormanagement ook anders zijn. En soms is een hoger toerental zuiniger omdat het blok dan efficienter draait.

Maar, was het niet zo dat een 6- bak handbak kwalitatief minder is dan een 5-bak? Dat is ook wel een argument.

Omdat de V70 2.0 waar ik in rijd eigenlijk een Ford Mondeo is en die op de snelweg bij 130 maar liefst 4000 toeren maakt, heb ik wel eens gekeken naar wat er allemaal mogelijk is om er een zesbak in te leggen, ook omdat de automaatversie (niet in NL geleverd) zes trappen heeft. Deze thread en het idee dat je voor elke inhaalactie moet terugschakelen heeft me voorgoed van die gedachte af geholpen:
https://www.fordownersclub.com…rbox-swap/
Heel interessant vond ik de volgende quote:
Quote

The MTX75 5-speed is tougher and stronger, longer lasting than the MMT6 6-speed box, the MMT6 is "soft" - it has plastic parts in it is more liable to fail over time than the MTX75 - 5-speed

Volgen mij ligt er in de V70NN met Volvo vijfcilindermotoren een Volvo M66 bak.


Yep, bij mij ligt er een M66 bak in.
Wie levert deze bakken aan Volvo?
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 05.04.2018 - 23:47  ·  #12
Volgens mij Getrag (Magna)...
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 06.04.2018 - 09:32  ·  #13
Ik lees inderdaad overal mensen beweren dat de Volvo bakken bij Getrag vandaan komen. Niet dat dit per definitie de allerbeste bakken zijn. Persoonlijk vind ik de Ford MTX75 heerlijk schakelen, maar da's natuurlijk not done bij de puristen. :P Lees deze thread op Swedespeed eens, erg vermakelijk over Volvo vs Ford :D
http://forums.swedespeed.com/s…760?page=2
Leon_Steyns
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 491
Geregistreerd: 02 / 2018
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 06.04.2018 - 10:07  ·  #14
Wel erg vermakelijk, inderdaad!
Los van alle "autoemotie", zijn er maar een paar grote fabrikanten van versnellingsbakken zoals Toyota (Aisin), ZF, BorgWarner en Magna. Met name die laatste, want bijvoorbeeld Aisin/Toyota en ZF zijn ook klant van Magna en ook Getrag is van Magna...
Not bad on those Canadians, eh?
Volgens mij is Mercedes/Daimler een van de weinige die hun eigen powertrains maken?
brinkie
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Leeftijd: 54
Berichten: 2303
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: Handbak D5: 5-bak vs 6-bak

 · 
Posted: 06.04.2018 - 22:59  ·  #15
Als het een èchte Canadese bak was, dan zei die "sorry!" als je een schakelfout maakt :P

Renault maakt trouwens hun eigen versnellingsbakken. Zowel de Renault F3P-motoren (a.k.a. Volvo B18U) als de JB3-bakken uit jouw 440's komen uit Usine Renault de Cléon (vlak onder Rouen). https://group.renault.com/en/o…n-plant-2/
PSA bouwt hun handbakken ook zelf, in Valenciennes en Metz-Borny. De laatste fabriek heeft een productie van 6000 versnellingsbakken per dag... http://www.peugeot-citroen-mot…xes/manual
Beetje oud overzicht (2004) maar wel leuk om te bekijken is de volgende kaart met alle motor- en versnellingsbakfabrieken in Europa destijds: http://www.autonews.com/assets/pdf/ca4131111.pdf
 
Selected quotes for multi-quoting:   0