Quote door Walterj
Klopt, de motor moet een bepaald vermogen leveren om de auto op snelheid te houden, dus je kunt niet zo maar er een paar versnellingen aan plakken en zo het toerental blijven verlagen. Bij de 6-bak zal het motormanagement ook anders zijn. En soms is een hoger toerental zuiniger omdat het blok dan efficienter draait.
Maar, was het niet zo dat een 6- bak handbak kwalitatief minder is dan een 5-bak? Dat is ook wel een argument.
Omdat de V70 2.0 waar ik in rijd eigenlijk een Ford Mondeo is en die op de snelweg bij 130 maar liefst 4000 toeren maakt, heb ik wel eens gekeken naar wat er allemaal mogelijk is om er een zesbak in te leggen, ook omdat de automaatversie (niet in NL geleverd) zes trappen heeft. Deze thread en het idee dat je voor elke inhaalactie moet terugschakelen heeft me voorgoed van die gedachte af geholpen:
https://www.fordownersclub.com…rbox-swap/
Heel interessant vond ik de volgende quote:
Quote
The MTX75 5-speed is tougher and stronger, longer lasting than the MMT6 6-speed box, the MMT6 is "soft" - it has plastic parts in it is more liable to fail over time than the MTX75 - 5-speed
Volgen mij ligt er in de V70NN met Volvo vijfcilindermotoren een Volvo M66 bak.