Handbak schakelt niet fijn.

lakaV70
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Handbak schakelt niet fijn.

· 
Posted: 26.10.2014 - 20:39  ·  #1
Bijna nu een jaar met de Volvo gereden (V70 D5 bouwjaar 2011, 118000km op de teller) en toch nog steeds het gevoel dat er iets met het schakelen niet goed gaat. Diverse auto's gehad zoals; Peugeot, Citroen, Opel, VW en nooit dit probleem gehad.

Probeer hieronder het een en ander uit te leggen.

- Het schakelen gaat niet altijd soepel, vooral de 3e en 4e versnelling. Soms stroef, en heel af en toe wilt deze helemaal niet
- Geen geluid van knarsende tandwielen.
- Geen verschil bij koud of warm.
- Het kan ook een hele tijd goed gaan zonder boven genoemde problemen. ???

Een week geleden onder de hoes gekeken van schakelpook maar dat ziet er allemaal netjes uit. Luchtfilter verwijderd en is gekeken boven op de bak. Op een van de schakelbussen zit redelijk wat speling. +/- 5 a 8 mm. De andere is spelings vrij. Hoort er speling op te zitten of is dit slijtage? (is dan wel heel snel!)

Olie wil ik nog laten controleren eventueel laten vervangen met een toevoeging. Maar ben bang dat dit weg gegooid geld gaat zijn. Heeft iemand nog advies. Ook over de kunstof schakelbusjes.

Mark
FreddyNL
VolvoV70forum member
Leeftijd: 36
Subject:

Re: Handbak schakelt niet fijn.

· 
Posted: 26.10.2014 - 20:43  ·  #2
Schakelbussen horen spelingsvrij te zijn.
Zeker gezien het feit dat er af en toe wat weigert lijkt de oorzaak daar (deels) te liggen
lakaV70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 26.10.2014 - 21:20  ·  #3
Freddy, bedankt voor je snelle reactie. Echter ik realiseer me nu dat ik het verkeerd omschrijf betreft de schakelbussen. Ik zal een betere poging doen.

Een van de schakelstangen die naar de gaffel loopt boven op de versnellingsbak zit met een kunstofbus (bevestiging) aan elkaar. Als ik ter plaatse de schakelstang op en neer beweeg (+/- 8mm) dan beweegt de gaffel nog niet, versnellingspoke wel. Spreken we nu over het zelfde? Ik hoop dat dit iets duidelijker is :-/
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 26.10.2014 - 22:10  ·  #4
De olie moet ook zo af en toe ververst worden. Volvo spreekt wel over lifetime olie, maar dat is in de ogen van een dealer die de auto bij 150000 km liever niet meer wil zien.
Ik heb ook gehoord bij anderen dat er te weinig olie in de bak zat en dat hij daardoor moeilijk ging schakelen, dus checken is aan te bevelen. (En weet ook van een directe collega en een forumlid dat de bak in puin is gelopen en vervangen moest)
Dus check het oliepeil, en liever nog, ververs het.
Het verversen is vrij eenvoudig, er gaat 2.1 liter olie in, deze is te koop bij de dealer, en voor het prijsverschil met andere merken zou ik gewoon die van de dealer nemen, dan weet je zeker dat je de goede hebt.
Ook met versleten bediening moet de bak goed in de verzetten vallen, alleen is de bediening wat minder direct.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 26.10.2014 - 22:29  ·  #5
Bij een wagen uit 2011 met die km stand horen deze zaken niet voor te komen.
Ik hoop dat nieuwe olie zal helpen, ik zou er zeker een additief bij doen om alles uit te sluiten. End an hopen dat e.e.a. weer goed is.
Het vervelende is dat Volvo geen losse onderdelen levert voor de bakken, een defecte bak draait altijd uit op een nieuwe bak ( waar je de prijs niet van wilt horen ) of een gebruikt exemplaar.
Het laatste is het meest aan te raden denk ik indien er echt vervanging nodig mocht zijn.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 27.10.2014 - 11:50  ·  #6
ahh, verkeerd gelezen, dacht dat het om een 2001 model ging......
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 27.10.2014 - 11:57  ·  #7
Ik heb een soort gelijk probleem met mijn S60, al is die wat ouder. Via het forum heb ik mensen gevraagd er eens in te rijden, en ik heb met auto's gereden waarvan de bak goed is. Wat een verschil met een goede bak, veel soepeler.
Wat ze van mijn auto dachten was vaak iets in de richting van de synchromesh ringen.
Ik vroeg in Uden of ik mijn versnellingsbak olie niet eens zou moeten vervangen, maar volgens Obbe is dat bij een handbak niet zo nodig.
FreddyNL
VolvoV70forum member
Leeftijd: 36
Subject:

· 
Posted: 27.10.2014 - 18:43  ·  #8
Quote door lakaV70

Freddy, bedankt voor je snelle reactie. Echter ik realiseer me nu dat ik het verkeerd omschrijf betreft de schakelbussen. Ik zal een betere poging doen.

Een van de schakelstangen die naar de gaffel loopt boven op de versnellingsbak zit met een kunstofbus (bevestiging) aan elkaar. Als ik ter plaatse de schakelstang op en neer beweeg (+/- 8mm) dan beweegt de gaffel nog niet, versnellingspoke wel. Spreken we nu over het zelfde? Ik hoop dat dit iets duidelijker is :-/

De speling hoort er niet te zitten, alles wat speling is krijg je terug te voelen in je versnellingspook.
Zelf een Seat Ibiza gehad die ook niet meer lekker schakelde, naar laten kijken en toen bleek er ook wat speling in te zitten.
Spulletje laten vervangen en het schakelde beter als ooit te voren :)

Overigens is olie vervangen ook inderdaad geen slecht idee, maar ik vermoed dat het in dit geval vooral echt een mechanisch iets is
lakaV70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 28.10.2014 - 11:42  ·  #9
Aanstaande vrijdag gaat er nieuwe olie in. Heeft iemand ervaring met Liqui Moly
Gear Protect?
WouterR
Forumlid.
Geslacht:
Homepage: facebook.com/volvo…
Subject:

· 
Posted: 28.10.2014 - 12:00  ·  #10
Ben wel benieuwd hoeveel dit je op gaat leveren. Ik heb af en toe ook last van een zwaar schakelende bak, met name de achteruit versnelling is bij een koude start af en toe gewoon niet te doen. Moet dan eerst even naar de 1 en een stukje laten trekken en dan gaat ie pas in de achteruit. Geen ramp, maar et hoort niet lijkt me...
lakaV70
Forumlid.
Subject:

· 
Posted: 31.10.2014 - 20:08  ·  #11
Vanmorgen olie wissel gedaan. Eerlijk gezegd nog te kort om te zeggen of het werkelijk geholpen heeft. Over enkele weken zal ik nog wel een berichtje schrijven.
TPR Powerflush
Forumsponsor
Subject:

· 
Posted: 31.10.2014 - 20:45  ·  #12
Quote door lakaV70

Aanstaande vrijdag gaat er nieuwe olie in. Heeft iemand ervaring met Liqui Moly
Gear Protect?

Neen, wel met LM MOS2 , werkt ook prima in een handbak

Selected quotes for multi-quoting:   0