Hallo J.W.,
De olie die jij in je bak moet kiepen is de Volvo part-nr.1161745.(75W/80-GL4)
Dat is de enige juiste voorgeschreven olie hiervoor.
Succes man.
Zoals je de klacht beschrijft lijkt het wel wat op de klachten die ik had met mijn 2.4d
Na vervangen vliegwiel en koppeling schakelt hij weer als een mes door de boter!
Mijn auto heeft alleen wel al het dubbele gelopen! Wel heb ik schakelklachten gehad ( soms moeilijk in versnelling krijgen) na vervangen van de torsiesteun tussen bak en subframe was dit weg!!! Rubberw was kompleet weg!
Onlangs bij een reparatie zag na verwijdering van het lucht filterhuis de schakel stangen op de versnelingsbak met daaraan de kabels naar de pook. Ik heb deze ingespoten met wd 40 en even in de bak geroerd. Het schakelen gaat nu een stuk soepeler dan voorheen. Het viel mij op dat de schakel stangen / armpjes die uit de bak komen wat roestig zijn.
De bak olie gaat tzt wel vervangen worden omdat de bak wat hakerig is.
De M90 bak in mijn 940 schakelde anders niet slechter/zwaarer/beroerder als mijn oude Mazda 626 of de Honda's van m'n pa. Ik was dus echt positief verrast door Volvo
yep, en de M90 en M56 lijken intern ook nog eens als 2 druppels op elkaar. Het zijn gewoon hele goeie bakken. Zo goed zelfs dat we op de 780 van mijn broer een prima M46 hebben gewisseld voor een M90.
bij zwaar en moeilijk schakelen zou ik allereerst de koppeling cilinders ontluchten en voorzien van nieuwe vloeistof (dit wordt echt heeeeeel vaak verwaarloosd, maar met een hete bak en blok kan ook koppelingsvloeistof gaan koken (door heatsoak).
Er kan ook ergens lucht in het systeem zitten wat het vrijkomen van de koppeling bemoeilijkt.
Vrijwel altijd gaat een bak juist beter schakelen als de olie warm wordt. Dat is hier blijkbaar niet het geval.
Daarom denk ik dat nieuwe olie niet gaat helpen.
NB vaak tappen het remcircuit en koppelingcircuit uit hetzelfde reservoir. Maar de circuits zijn wel degelijk 100% van elkaar gescheiden.
Je kan de remvloeistof volledig vervangen maar als je de koppeling vergeet te ontluchten zitten beiden koppelingscilinders en de drukleiding nog steeds vol met oude vloeistof. (die makkelijk kan gaan koken, waar misschien vocht of lucht in zit)
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht: Locatie: Krimpen aan de Lek Leeftijd: 46 Berichten: 431 Geregistreerd: 10 / 2013
bij zwaar en moeilijk schakelen zou ik allereerst de koppeling cilinders ontluchten en voorzien van nieuwe vloeistof (dit wordt echt heeeeeel vaak verwaarloosd, maar met een hete bak en blok kan ook koppelingsvloeistof gaan koken (door heatsoak).
Er kan ook ergens lucht in het systeem zitten wat het vrijkomen van de koppeling bemoeilijkt.
De remvloeistof is november 2012 vervangen door de dealer. Zou deze ook niet automatisch de olie in de koppeling cilinder vervangen? En kan jij me vertellen hoe deze ontlucht zouden moeten worden?
meestal zit er een ontluchtingsnippel op de slave-cilinder die aan het koppelingshuis zal zitten.
ontluchten gaat het makkelijkst met een easy-bleed kitje, daarmee zet je het reservoir in de moterruimte op overdruk (luchtdruk uit bv een reserve band) en vervolgens draai je beneden op de slave cilinder de ontluchtingsnippel open. Als je ziet dat er alleen nog heldere verse remvloeistof uit komt en er geen luchtbelletjes in de vloeistof zitten kan de ontluchtingsnippel weer vast/dicht.
Dan kan de easy-bleed er weer af en kan je het reservoir weer naar het oorspronkelijke niveau bijvullen.
Dop er weer op en klaar.
J.W.
VolvoV70forum fan
Geslacht: Locatie: Krimpen aan de Lek Leeftijd: 46 Berichten: 431 Geregistreerd: 10 / 2013
Afgelopen week bij de reguliere beurt de bak olie vervangen, deze kwam er uit als git zwarte stroop, daarbij heb ik het schakelmechanisme onder de pook gesmeerd. Even het afdek kapje los gehaald en met een kwastje de bewegende delen ingesmeerd met zuur vrije vaseline. Het oude vet was uitgedroogd en verkruimeld. Dit zal waarschijnlijk komen door de de zuid Franse omstandigheden waar de auto de eerste 8 jaar heeft gereden.Het resultaat is geweldig. Bak glijdt door de versnellingen. Dit is echt een aanrader .