Handen op elkaar voor Blade / Poika / Autobedrijf Polter III
Het is al weer enige tijd geleden dat een lofzang rond schalde over deze fantastische vakman, op dit forum. Dit stuk zal geschreven worden als de 4 seizoenen van Vivaldi . Voor wie alleen de lofzang wil horen, verwijs ik u naar de inleiding, hiermee bespaart u uzelf al snel een uur van uw vrije tijd.
Bent u alleen geïnteresseerd in Poika zijn kunde en niet in mijn oeverloos geëmmer, dan kan ik u het voorseizoen ook afraden, dit scheelt wederom een uur.
Voor uw gemak maak ik de Poika gerelateerde hoofdstukken vetgedrukt in de inhoudsopgave en tevens de tijdbesparende, indien overgeslagen uiteraard, stukken rood.
4 seizoenen, omdat ik 4 seizoenen klant ben bij deze beroeps fanaticus maximus.
Van augustus 2019 tot heden ben ik klant bij Poika en heb reeds de nodige bezoeken aan zijn illustere garage afgelegd, waar hij als een gecontroleerde pitbull zich vastbijt in zijn vak.
Disclaimer I:
Dit wordt een ellenlang verhaal, opdat allen hier, wie alle seizoenen zullen lezen, een inzage hebben in Poika zijn werkwijze, voorbeelden mijnerzijds van het fenomeen “Poika klant” te zijn en tevens om een verhaal bij de eigenschappen, genoemd in de inleiding, te kunnen staven.
Disclaimer II:
Ikzelf houd van lange zinnen, domme samenraapsels verwerkt in tekst en sprookjesachtige vertellingen.
Disclaimer IV:
Ik ben slecht in nummers, ik kan maar tot 1 tellen: 0….1….
Disclaimer V:
IT’ers beginnnen met een 0, dus geen klachten als:….ja maar 4 seizoenen, dit zijn er veel meer, enz enz.
Disclaimer VI:
Het voorseizoen is een verhaal zoals de Donkere Toren, er komt geen eind aan. Het voorseizoen is namelijk de introductie van mijn Webdagboek van de V70R AWD (to be continued).
Inhoudsopgave:
Inleiding en tevens lofzang
0.) Voorseizoen
1.) Zomer (Hoe het allemaal begon).
2.) Herfst (Hoe je vaker bij je monteur op de stoep komt).
3.) Winter (Hoe je monteur gewoon op vakantie gaat….en jij niet).
4.) Lente (Hoe je monteur je verder helpt dan “de garage”).
Inleiding:
Daar ga je Poika, je bent:
Een uitstekende monteur.
Een vakman.
Een hobbyist.
Eerlijk.
Relaxed.
Soepel in de omgang.
Een olifant qua geheugen voor je klanten en auto’s.
Oprecht
Direct.
Altijd bereid om mensen te helpen op dit forum.
In voor wat dom gezeur.
Waarschijnlijk verlegen nu door deze opsomming.
Ik vergeet er waarschijnlijk nog een heleboel, maar je moet ook weer niet naast je werkschoenen gaan lopen hè.
Voorseizoen:
Zie mijn webdagboek aanstaande……
Zomer
Na uren en uren rondgestruind te hebben op het forum en een gezellige ervaring opgedaan te hebben met Doeke in het toen, zonovergoten Leeuwarden, besloot ik meer forum fanatici te gaan volgen (als in lezen, niet met de auto, dat zou raar zijn).
Met name de sponsoren, wat ik daarvan zou kunnen leren en gebruiken als hefboom om mijn prachtige zwarte V70 naar een hoger niveau te tillen.
Aangezien dit model (V70) aardig richting mijn droomauto ging, besloot ik deze niet te verwaarlozen maar eerder te vertroetelen. Of zoals mijn vrouw af en toe zegt: Ga je weer met je Volvo vrijen? Om iets te doen qua onderhoud, ging ik op zoek ging naar een onderhoudsmonteur. Hij moest wel een voorliefde voor Volvo’s hebben. Op dit forum kun je dan bijna niet om “Blade” heen. Zoveel lovende woorden, ik besloot eens een afspraak te maken met hem.
Ergens in augustus 2019 (16e op de factuur afgaand ) reed ik vanuit Hattem (bij Zwolle) naar het mooie Nieuwveen, de weg ernaartoe (het laatste stuk) is prachtig.
Net als Doeke in het hoge noorden, heeft Poika een 1-mans zaak, dit voelt direct al persoonlijker dan een garage met 10 man in dienst.
Ik kan nu weer aanhalen zoals alle anderen, wie een review over hem hebben geschreven, dat zijn werkplaats zo netjes is. Dat doe ik niet, ik ga het niet zeggen (hij leest dit namelijk en gaat nog harder poetsen). Wel zeg ik dat indien het ziekenhuis een IC tekort komt, in zijn werkplaats zo een bed neergezet kan worden, zonder dat er iemand hoeft te komen om de boel te steriliseren. Mocht hij als monteur zijn werk zat zijn, moet hij een schoonmaakbedrijf beginnen.
Poika blijkt een relaxte vent te zijn met verstand van zaken, hoeveel ik daarvan gebruik zou maken was toen niet te zien. Hij vroeg wat ik wilde. Ik gaf aan graag een autocontrole en advies voor onderhoud. Enthousiast als hij is liep hij de gehele auto na en testte diverse dingen. In overleg is toen besloten alle olie te verversen, stuurhuis, versnellingsbak en later een nieuwe afspraak voor preventief oliedrukherstel (carter) inclusief olieverversing te doen. Hij gaf netjes aan om dan de auto 1 dag van te voren te brengen, aangezien het werken met hete olie niet heel fijn is. Ik kon zijn leenauto meenemen voor de terugreis.
Allemaal goed geregeld en ik ben weer gerust gesteld huiswaarts gegaan. De facturen zijn altijd direct binnen, heel goed geregeld.
Herfst
We zitten nu eind september 2019. Ik kom terug van een dienstreis en verlang weer in de V70 te rijden. Mijn vrouw is met mijn 2 dochters naar Schiphol gekomen om me op te halen. Blij elkaar weer te zien, na een tijd, lopen we naar de parkeergarage. Daar staat de V70 en ik hoor naast me…..wil jij rijden of ben je moet. Ik wil graag rijden. We rijden weg met een schurend geluid bij schakelen.
Mijn vrouw zegt: dat was vorige week 1x, toen een week niet en nu weer.
Direct naar de garage bij mij in de buurt: conclusie versnellingsbak kapot?
Ik bel Poika, hij zegt nee joh je hebt een benzine 2.4 uit 2005, die bakken gaan haast nooit kapot. Ik heb het bij een benzine niet gezien van dat jaar, wel bij een diesel.
“ Maar” zegt hij als het de versnellingsbak is of niet is, ik zou er niet mee doorrijden naar mij toe. Ik wil er best na kijken, maar dan moet hij opgehaald worden.
Poika gebeld, hij regelde een autoambulance. Weer prima geregeld.
Zie je je mooie V70 op een autoambu afgevoerd worden…….
Whatsapp berichtje van Poika: Waarschijnlijk vliegwiel, bak moet eraf.
Telefoon van Poika: Je raad het nooit! Jij bent de eerste! Ik moet nog lachen ook om zijn openheid. Hij wordt meteen weer serieus en zegt…..ja wat wil je daar mee?
Ik vraag wat het kost om het te laten maken, hij geeft een indicatie voor alleen de bak vervangen. Als ik toch de boel eraf heb liggen, kan ik net zo goed de koppeling, drukplaat, vliegwiel en zo meenemen, dan rijdt hij weer als nieuw.
Nogmaals vraag ik waar ik dan op uitkom. Hij neemt alles alvast mee in de berekening, inclusief de autoambulance.
Ik overleg met de vrouw (de rechterkant van de auto is toch van haar ) . Ik bel Poika terug, maak hem maar.
Onderwijl krijg ik foto’s toegestuurd van een donorbak, mijn eigen rotte bak naast de auto, een nieuw vliegwiel.
Ik haal de auto weer op bij Poika en neem wat fris en koeken mee voor hem. Ik hoop dat ik hem uitgebreid genoeg bedankt heb, maar hij vindt het nog steeds sneu voor me dat het zo’n bedrag heeft gekost. Als je echter ziet wat hij geregeld heeft, nieuwe spullen eronder heeft gelegd en een uren erin heeft gestoken, valt het nog mee denk ik. Tevens weet ik dat het vakwerk is, wat hij heeft gedaan.
Op de brug staat een S60R AWD blauw, ik vergaap me even…….mooi hè hoor ik hem zeggen. Ik antwoord iets in de geest van een mooie droom ooit zo’n auto.
Hij zei nog voor ik wegreed, je V70 rijdt als nieuw en daar is niets aan gelogen. Vakmanschap, liefde voor het vak en sociaal.
Winter:
De V70 rijdt heerlijk, punt.
.....Winter wasn't coming....
Lente:
Een tijdsprong…….27 maart 2020
Ik kijk op de kilometerteller en zie dat de 240.000 in zicht komt. Vervolgens kijk ik op het olievervangingsintervalkartonnetje in mijn deurstijl (hij laat altijd netjes onderhoudsdata zien, kaartje voor de olie, datum op de stuurhuisolie, enz.)
Tijd om Poika weer eens te irriteren met mijn gezeur .
P: Hey Jerome, hoe isie…….
………..
J: Prima, ik wil graag de V70 motorolie vervangen, dus eigenlijk een kleine beurt.
P: Ja is goed………poosje stil………… zocht jij niet nog een “ R” ?
J: Ja, maar die zijn allemaal vrij duur (i.v.m. mijn V70 2005) en ik zou dat alleen overwegen als die goed is onderhouden (ik kijk al heel lang op aanbieders van T5’s en R’en).
P: Hij is bij mij in onderhoud en ik denk dat hij qua prijs voordelig is.
P: Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar dit kost hij.
J: Ik denk Nondeju: dat kan als ik de 2.4 verkoop en Chef Staf (vrouwlief) meekrijg.
Toen deed ik iets wat je niet moet doen als je iets voor ogen hebt……ik vroeg Poika om foto’s…..of hij kwam er zelf mee….
J: Ik overleg met de vrouw en laat het je weten, alvast heel erg bedankt.
Hierbij kreeg ik ineens een jongensdroom aangeboden, de laatste serie V70 R’en 2005-2007 (mei) Dit was een 2005, dus wel facelift wat ik graag wilde.
Een droom was ooit 850 T5R geel, toen de V70R AWD classic Laser Blue, nu een laatste model R omdat ze niet meer gemaakt worden en om al het andere wat een R brengt.
Het uitleggen van de verschillen tussen de V70 2.4 (2005) en de V70 R AWD (2005) vergde wat van onze dagen tot aan de beslissing. Ik denk dat ze af en toe iets had van……..hou nou maar op over de auto
Na lang overleggen en afwegen om meerdere redenen, keek mijn vrouw me aan en zei we gaan in ieder geval kijken en als het je droom is en jij zegt dat dit hem is, gaan we het doen.
Dolgelukkig belde ik Poika en zei: regel het maar.
Dit was even een uitstapje qua verhaal, maar de moraal is dat hij mij toegang verschafte om mijn droomauto te rijden nu. Hij herinnerde het zich dat ik naar die R’en bleef kijken en hij regelde het contact.
Dat is wat ik een vakman noem, verder kijken qua reparaties. Klanten kennen in hun wensen en het regelen.
Poika nogmaals bedankt voor al je hulp langs deze weg.
p.s. Niets uit deze publicatie mag verkeerd worden geinterpreteerd, ook is er een algeheel forumleden verbod opgelegd om Poika te plagen voor tenminste to na Pasen.
Bedankt allen voor het uitlezen, ik ben gesloopt. Later.
Jerome
==================================================================================
Het is al weer enige tijd geleden dat een lofzang rond schalde over deze fantastische vakman, op dit forum. Dit stuk zal geschreven worden als de 4 seizoenen van Vivaldi . Voor wie alleen de lofzang wil horen, verwijs ik u naar de inleiding, hiermee bespaart u uzelf al snel een uur van uw vrije tijd.
Bent u alleen geïnteresseerd in Poika zijn kunde en niet in mijn oeverloos geëmmer, dan kan ik u het voorseizoen ook afraden, dit scheelt wederom een uur.
Voor uw gemak maak ik de Poika gerelateerde hoofdstukken vetgedrukt in de inhoudsopgave en tevens de tijdbesparende, indien overgeslagen uiteraard, stukken rood.
4 seizoenen, omdat ik 4 seizoenen klant ben bij deze beroeps fanaticus maximus.
Van augustus 2019 tot heden ben ik klant bij Poika en heb reeds de nodige bezoeken aan zijn illustere garage afgelegd, waar hij als een gecontroleerde pitbull zich vastbijt in zijn vak.
Disclaimer I:
Dit wordt een ellenlang verhaal, opdat allen hier, wie alle seizoenen zullen lezen, een inzage hebben in Poika zijn werkwijze, voorbeelden mijnerzijds van het fenomeen “Poika klant” te zijn en tevens om een verhaal bij de eigenschappen, genoemd in de inleiding, te kunnen staven.
Disclaimer II:
Ikzelf houd van lange zinnen, domme samenraapsels verwerkt in tekst en sprookjesachtige vertellingen.
Disclaimer IV:
Ik ben slecht in nummers, ik kan maar tot 1 tellen: 0….1….
Disclaimer V:
IT’ers beginnnen met een 0, dus geen klachten als:….ja maar 4 seizoenen, dit zijn er veel meer, enz enz.
Disclaimer VI:
Het voorseizoen is een verhaal zoals de Donkere Toren, er komt geen eind aan. Het voorseizoen is namelijk de introductie van mijn Webdagboek van de V70R AWD (to be continued).
Inhoudsopgave:
Inleiding en tevens lofzang
0.) Voorseizoen
1.) Zomer (Hoe het allemaal begon).
2.) Herfst (Hoe je vaker bij je monteur op de stoep komt).
3.) Winter (Hoe je monteur gewoon op vakantie gaat….en jij niet).
4.) Lente (Hoe je monteur je verder helpt dan “de garage”).
Inleiding:
Daar ga je Poika, je bent:
Een uitstekende monteur.
Een vakman.
Een hobbyist.
Eerlijk.
Relaxed.
Soepel in de omgang.
Een olifant qua geheugen voor je klanten en auto’s.
Oprecht
Direct.
Altijd bereid om mensen te helpen op dit forum.
In voor wat dom gezeur.
Waarschijnlijk verlegen nu door deze opsomming.
Ik vergeet er waarschijnlijk nog een heleboel, maar je moet ook weer niet naast je werkschoenen gaan lopen hè.
Voorseizoen:
Zie mijn webdagboek aanstaande……
Zomer
Na uren en uren rondgestruind te hebben op het forum en een gezellige ervaring opgedaan te hebben met Doeke in het toen, zonovergoten Leeuwarden, besloot ik meer forum fanatici te gaan volgen (als in lezen, niet met de auto, dat zou raar zijn).
Met name de sponsoren, wat ik daarvan zou kunnen leren en gebruiken als hefboom om mijn prachtige zwarte V70 naar een hoger niveau te tillen.
Aangezien dit model (V70) aardig richting mijn droomauto ging, besloot ik deze niet te verwaarlozen maar eerder te vertroetelen. Of zoals mijn vrouw af en toe zegt: Ga je weer met je Volvo vrijen? Om iets te doen qua onderhoud, ging ik op zoek ging naar een onderhoudsmonteur. Hij moest wel een voorliefde voor Volvo’s hebben. Op dit forum kun je dan bijna niet om “Blade” heen. Zoveel lovende woorden, ik besloot eens een afspraak te maken met hem.
Ergens in augustus 2019 (16e op de factuur afgaand ) reed ik vanuit Hattem (bij Zwolle) naar het mooie Nieuwveen, de weg ernaartoe (het laatste stuk) is prachtig.
Net als Doeke in het hoge noorden, heeft Poika een 1-mans zaak, dit voelt direct al persoonlijker dan een garage met 10 man in dienst.
Ik kan nu weer aanhalen zoals alle anderen, wie een review over hem hebben geschreven, dat zijn werkplaats zo netjes is. Dat doe ik niet, ik ga het niet zeggen (hij leest dit namelijk en gaat nog harder poetsen). Wel zeg ik dat indien het ziekenhuis een IC tekort komt, in zijn werkplaats zo een bed neergezet kan worden, zonder dat er iemand hoeft te komen om de boel te steriliseren. Mocht hij als monteur zijn werk zat zijn, moet hij een schoonmaakbedrijf beginnen.
Poika blijkt een relaxte vent te zijn met verstand van zaken, hoeveel ik daarvan gebruik zou maken was toen niet te zien. Hij vroeg wat ik wilde. Ik gaf aan graag een autocontrole en advies voor onderhoud. Enthousiast als hij is liep hij de gehele auto na en testte diverse dingen. In overleg is toen besloten alle olie te verversen, stuurhuis, versnellingsbak en later een nieuwe afspraak voor preventief oliedrukherstel (carter) inclusief olieverversing te doen. Hij gaf netjes aan om dan de auto 1 dag van te voren te brengen, aangezien het werken met hete olie niet heel fijn is. Ik kon zijn leenauto meenemen voor de terugreis.
Allemaal goed geregeld en ik ben weer gerust gesteld huiswaarts gegaan. De facturen zijn altijd direct binnen, heel goed geregeld.
Herfst
We zitten nu eind september 2019. Ik kom terug van een dienstreis en verlang weer in de V70 te rijden. Mijn vrouw is met mijn 2 dochters naar Schiphol gekomen om me op te halen. Blij elkaar weer te zien, na een tijd, lopen we naar de parkeergarage. Daar staat de V70 en ik hoor naast me…..wil jij rijden of ben je moet. Ik wil graag rijden. We rijden weg met een schurend geluid bij schakelen.
Mijn vrouw zegt: dat was vorige week 1x, toen een week niet en nu weer.
Direct naar de garage bij mij in de buurt: conclusie versnellingsbak kapot?
Ik bel Poika, hij zegt nee joh je hebt een benzine 2.4 uit 2005, die bakken gaan haast nooit kapot. Ik heb het bij een benzine niet gezien van dat jaar, wel bij een diesel.
“ Maar” zegt hij als het de versnellingsbak is of niet is, ik zou er niet mee doorrijden naar mij toe. Ik wil er best na kijken, maar dan moet hij opgehaald worden.
Poika gebeld, hij regelde een autoambulance. Weer prima geregeld.
Zie je je mooie V70 op een autoambu afgevoerd worden…….
Whatsapp berichtje van Poika: Waarschijnlijk vliegwiel, bak moet eraf.
Telefoon van Poika: Je raad het nooit! Jij bent de eerste! Ik moet nog lachen ook om zijn openheid. Hij wordt meteen weer serieus en zegt…..ja wat wil je daar mee?
Ik vraag wat het kost om het te laten maken, hij geeft een indicatie voor alleen de bak vervangen. Als ik toch de boel eraf heb liggen, kan ik net zo goed de koppeling, drukplaat, vliegwiel en zo meenemen, dan rijdt hij weer als nieuw.
Nogmaals vraag ik waar ik dan op uitkom. Hij neemt alles alvast mee in de berekening, inclusief de autoambulance.
Ik overleg met de vrouw (de rechterkant van de auto is toch van haar ) . Ik bel Poika terug, maak hem maar.
Onderwijl krijg ik foto’s toegestuurd van een donorbak, mijn eigen rotte bak naast de auto, een nieuw vliegwiel.
Ik haal de auto weer op bij Poika en neem wat fris en koeken mee voor hem. Ik hoop dat ik hem uitgebreid genoeg bedankt heb, maar hij vindt het nog steeds sneu voor me dat het zo’n bedrag heeft gekost. Als je echter ziet wat hij geregeld heeft, nieuwe spullen eronder heeft gelegd en een uren erin heeft gestoken, valt het nog mee denk ik. Tevens weet ik dat het vakwerk is, wat hij heeft gedaan.
Op de brug staat een S60R AWD blauw, ik vergaap me even…….mooi hè hoor ik hem zeggen. Ik antwoord iets in de geest van een mooie droom ooit zo’n auto.
Hij zei nog voor ik wegreed, je V70 rijdt als nieuw en daar is niets aan gelogen. Vakmanschap, liefde voor het vak en sociaal.
Winter:
De V70 rijdt heerlijk, punt.
.....Winter wasn't coming....
Lente:
Een tijdsprong…….27 maart 2020
Ik kijk op de kilometerteller en zie dat de 240.000 in zicht komt. Vervolgens kijk ik op het olievervangingsintervalkartonnetje in mijn deurstijl (hij laat altijd netjes onderhoudsdata zien, kaartje voor de olie, datum op de stuurhuisolie, enz.)
Tijd om Poika weer eens te irriteren met mijn gezeur .
P: Hey Jerome, hoe isie…….
………..
J: Prima, ik wil graag de V70 motorolie vervangen, dus eigenlijk een kleine beurt.
P: Ja is goed………poosje stil………… zocht jij niet nog een “ R” ?
J: Ja, maar die zijn allemaal vrij duur (i.v.m. mijn V70 2005) en ik zou dat alleen overwegen als die goed is onderhouden (ik kijk al heel lang op aanbieders van T5’s en R’en).
P: Hij is bij mij in onderhoud en ik denk dat hij qua prijs voordelig is.
P: Ik kan natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar dit kost hij.
J: Ik denk Nondeju: dat kan als ik de 2.4 verkoop en Chef Staf (vrouwlief) meekrijg.
Toen deed ik iets wat je niet moet doen als je iets voor ogen hebt……ik vroeg Poika om foto’s…..of hij kwam er zelf mee….
J: Ik overleg met de vrouw en laat het je weten, alvast heel erg bedankt.
Hierbij kreeg ik ineens een jongensdroom aangeboden, de laatste serie V70 R’en 2005-2007 (mei) Dit was een 2005, dus wel facelift wat ik graag wilde.
Een droom was ooit 850 T5R geel, toen de V70R AWD classic Laser Blue, nu een laatste model R omdat ze niet meer gemaakt worden en om al het andere wat een R brengt.
Het uitleggen van de verschillen tussen de V70 2.4 (2005) en de V70 R AWD (2005) vergde wat van onze dagen tot aan de beslissing. Ik denk dat ze af en toe iets had van……..hou nou maar op over de auto
Na lang overleggen en afwegen om meerdere redenen, keek mijn vrouw me aan en zei we gaan in ieder geval kijken en als het je droom is en jij zegt dat dit hem is, gaan we het doen.
Dolgelukkig belde ik Poika en zei: regel het maar.
Dit was even een uitstapje qua verhaal, maar de moraal is dat hij mij toegang verschafte om mijn droomauto te rijden nu. Hij herinnerde het zich dat ik naar die R’en bleef kijken en hij regelde het contact.
Dat is wat ik een vakman noem, verder kijken qua reparaties. Klanten kennen in hun wensen en het regelen.
Poika nogmaals bedankt voor al je hulp langs deze weg.
p.s. Niets uit deze publicatie mag verkeerd worden geinterpreteerd, ook is er een algeheel forumleden verbod opgelegd om Poika te plagen voor tenminste to na Pasen.
Bedankt allen voor het uitlezen, ik ben gesloopt. Later.
Jerome
==================================================================================