Handleiding Distributie riem vervangen

Volvo D5 MY 2005 Motor D5244T

 
 
 
 
 
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 50
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 11:06  ·  #1
Ik heb voor binnenkort het vervangen van de distributieriem op het programma staan (320.000km) van mijn Volvo D5 MY 2005. Tevens komt er dan ook een nieuwe waterpomp op, schijnt te moeten bij een diesel.
Nu ga ik dit zelf doen aangezien het grootste deel van het kosten plaatje bestaat uit arbeidsloon.
Ik heb dit reeds bij meerdere wagens gedaan maar nog nooit bij een Volvo. Ik heb al eens even op internet gezocht maar kan niet echt een handleiding of how to vinden. Er staan wel filmpjes op youtube maar dat zijn allemaal benzine motoren kan zo even niks vinden over de D5.
Ik weet dat er merktekens staan op de nokkenas en op de krukas waarbij het merkteken op de krukas vrij moeilijk te zien is.
Wat ik me onder andere af vraag is er een mogelijkheid bij Volvo om de Nokkenas en de krukas te borgen met een paspen o.i.d. Dit was bij bijvoorbeeld de VAG motoren wel altijd wel het geval. Ik weet dat je het ook wel kunt doen zonder te borgen alleen is de kans dan net even groter dat je net een tandje verkeerd komt te zitten.

Dus als iemand een handleiding heeft of een linkje naar een goede beschrijving dan houdt ik me van harte aanbevolen.

Oja dan nog een vraagje de Waterpomp, weet iemand of er veel verschil zit tussen een OEM Volvo pomp en een aftermarket pomp? Bij BMW bijvoorbeeld is de OEM voorzien van stalen schoepen en de aftermarket van plastic schoepen, ik hoef jullie niet te vertellen waar mijn voorkeur naar uit gaat. (er zit namelijk een gigantisch prijsverschil tussen origineel Volvo en aftermarket).
jan45
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Zevenbergen
Leeftijd: 79
Berichten: 211
Geregistreerd: 05 / 2014
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 12:54  ·  #2
Ik meen hier al eens gelezen te hebben dat het erg belangrijk is om een waterpomp te kiezen met metalen schoepen. Zelf gebruik ik voor deze dingen meestal origineel, kost even iets meer maar als je dat omrekent over het aantal kmters valt het best mee, zeker als je het zelf doet.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 20:35  ·  #3
waterpomp bv skf heeft metalen schoepen SKF heeft ook setje riem en rollen te koop. ik heb het via ebay gekocht. zoiets:
http://www.ebay.de/itm/Origina…5675ccf7a4

waterpomp is iig chssisnr afhankelijk lijkt t.

zal vida beschrijving wel even opzoeken. en ik heb eventueel wel een gereedschapset met paspen en andere blokeergereedschap : zoiets: http://www.ebay.de/itm/Motor-E…43d668007e


even rondsturen met forum logistics?.. :o
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 22:30  ·  #4
bij VAG motoren kun je inderdaad een stift door de nokkenaswielen steken om te fixeren. dit heeft volvo niet. er is bijvoorbeeld wel een tooltje te koop bij IPD USA om de nokkenassen te fixeren, en er is een mogelijkheid om aan de andere kant de assen te fixeren met een special tool, waarna je de twee afdichtdoppen moet vervangen.
bij mijn model (benzine) was het vrij makkelijk te zien waar de merktekens zitten, en kon m makkelijk op tijd zetten en de riem er af pakken, de nokkenassen bleven gewoon staan in dezelfde stand, dus terugplaatsen van de riem ging simpel. Ik weet niet of het bij een diesel ook zo makkelijk gaat vanwege de hogere compressie.
Ik vond het allemaal erg makkelijk gaan, en kon overal goed bij. (en toch had de vorige sleutelaar prutser de riem er 1 tand verkeerd om gelegd 🇳🇴 )
@@lgra
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Locatie: Groningen
Leeftijd: 65
Berichten: 95
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 23:11  ·  #5
Speciaal gereedschap heb je niet nodig. Waterpomp zker vervangen. SKF pomp is een echt goede vervanger voor het extreem dure origineel.
Het achterste merkteken heb je slecht zicht op. Als je de krukas echter 18- graden draait moeten de merktekens precies in lin liggen met het hart van beide nokkenassen. Veel succes !!
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6046
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 23:16  ·  #6
ben het eens dat alleen distributie vervangen (en waterpomp) prima te doen is zonder extra afstel gereedschap. gebruik van afstelpen is best een klus want inlaatspruitstuk en startmotor moeten er dan uit. Ik heb pen en nokkenasstelgereedschap gebruikt omdat ik ook kleppen gecontroleerd had en dus halve kop incluis nokkenassen er uit moest halen en terugzetten. laat je dat in elkaar kan het volgens mij zonder speciale tool. :thumb:
meijer
VolvoV70forum member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Twente
Leeftijd: 77
Berichten: 508
Geregistreerd: 10 / 2008
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 06.07.2015 - 23:32  ·  #7
Hallo Hendrikseven

Zet de krukas en nokkenassen tandwielen op de markeringen.

Maak met een verf stift een markering op de tandwielen en de riem,
verwijder de riem en tel dan de tanden op de oude riem en zet deze over op de nieuwe riem
en leg deze dan op de tandwielen daarna de riem spannen en klaar is de klus.

Groeten BUM
TPR Powerflush
Forumsponsor
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 1213
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 07.07.2015 - 08:25  ·  #8
bij elke wagen met door distr riem aangedreven waterpomp MOET je altijd de waterpomp vervangen.
Neen een merk, Optimal, SKF etc is altijd goed.
Wat is Volvo origineel? denk je echt dat Volvo die waterpompen zelf maakt? die kopen ze gewoon in bij OEM leveranciers.
Dat kan gewoon elk merk zijn, ook merken die wij niet kennen.
NOOIT goedkope waterpompen nemen met plastic schoepen, tenzij je graag sleutelt en graag motorblokken uit wilt bouwen en vervangen...
De orig Volvo riemen zijn van Good Year.
Merk maakt niet zo uit, Optimal, SKF, Gates, Contitech het is allemaal goed en van kwaliteit.
pomp er af? koelwater ook meteen verversen...
En meteen de multiriem en alle spanners, rollen etc ook
vervangen.
Geen risiko nemen hiermee.
Mijn D5 had in 09 een nieuwe riem gekregenbij 155k, met pomp.... en heeft ook nog eens een jaar stil gestaan 13-14.
Ik reed daar niet lekker mee, ik weet niet wat er wel en niet vervangen was, afgelopen week alles, ja echt alles vervangen, nu pas ben ik gerust, en rij ik lekker.
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 50
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 07.07.2015 - 09:09  ·  #9
@GRUNNS60 : Echt heel erg bedankt voor de bijlages dit was precies wat ik zocht helemaal geweldig dat je deze voor mij beschikbaar hebt gemaakt !!

@Waltersan: IK lees het veel vaker dat de riem een tand verkeerd wordt omgelegd ook door garage bedrijven vandaar ook mijn vraag over het fixeren van de assen. IK durf het ook wel aan zonder te fixeren maar dan moet ik de riem en assen goed merken.

@Meijer : Zo ga ik het ook zeker doen, weet ik zeker dat de riem er goed omgaat.

@TPR Powerflush : Mijn Volvo heeft bij 160.007 km een nieuwe riem gehad maar dat was al in 2006 dus het wordt nu wel tijd (312.000 km) Ik vindt de originele pomp inderdaad erg duur in vergelijk met after-market, en natuurlijk is het zo dat Volvo deze pompen niet zelf maakt, wil alleen wel een goede after-market pomp erin zetten. Zoals ik hierboven lees is een distributie set van SKF het beste icm een waterpomp dus ik ga die maar bestellen. Uiteraard vervang ik ook gelijk de muliriem en de spanners en rollers daarvan, en uiteraard ook de koelvloeistof.
PS bij mijn BMW is het net zo originele onderdelen zijn daar ook erg duur, maar via via heb ik een lijst met de fabrikanten van de OEM BMW onderdelen en dat scheelt inderdaad handen vol met geld. Ik wil wel goede spullen gebruiken maar ga geen kapitalen extra betalen voor hetzelfde onderdeel met een BMW of Volvo doosje eromheen. Scheelt vaak echt de helft. Voor mijn vorige wagen een Audi Conitech gebruikt (voor de distributie) en daar overigens ook nooit geen problemen mee gehad.
Walterj
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: NederBetuwe
Leeftijd: 54
Berichten: 6043
Geregistreerd: 01 / 2013
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 08.07.2015 - 12:14  ·  #10
er staan op de krukas en nokkenas tandwielen merktekens (bij mijn benzine, zal bij diesel niet anders zijn), met een zaklamp kun je bovenop de krukaspoelie schijnen en dan draaien tot het merkje (3mm sleufje in een nok) op het referentie punt staat. Dat staan de nokkenassen ook met de merktekens naar elkaar toe, en als je precies recht kijkt , ligt het merkteken ook gelijk met het pasvlak van het klepdeksel.

(overbodig te melden:)
Als dit niet zo is moet je de krukas 360 graden ronddraaien, dan staat het wel goed.
rnieuwenhuijzen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Berichten: 109
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 12.07.2015 - 10:48  ·  #11
Ik zag laatst op TV een monteur die het volgende deed bij het vervangen van de distributieriem. Hij sneed met een stanleymes de bestaande riem in tweeën over de lengte en haalde de voorste helft eraf. Vervolgens schoof hij de nieuwe riem erop, tegen de halve oude riem. Toen dat gebeurd was, sneed hij de oude riem in tweeën, nu in de breedte en verwijderde deze. Daarna schoof hij de nieuwe riem verder op de assen . Zo voorkwam hij dat de tandwielen verschoven.

Ik weet niet of dit ook bij een D5 werkt, maar vond het wel een slimme manier.......
Hendrikseven
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht:
Locatie: Sneek
Leeftijd: 50
Berichten: 253
Geregistreerd: 12 / 2014
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 12.07.2015 - 11:00  ·  #12
Moet eerlijk zeggen dat ik dat een hele goede tip vindt ! Vraag me alleen af hoe makkelijk je de riem in twee snijd en zo even uit mijn hoofd kun je bij een D5 de riem niet zo om het gekartelde wiel van de krukas schuiven. Dus denk niet dat het zo werkt bij een D5 maar neemt niet weg dat het wel een goede tip is. Alleen omdat ik ook de spanner en de waterpomp ga vervangen zal het er toch af moeten. Wat ik altijd doe is de oude riem met een verfstift merken op de nokkenas en op de krukas. Daarna leg je de nieuwe riem over de oude en merk je op de nieuwe riem exact dezelfde tanden als op de oude riem, vervolgens zorg je ervoor dat je de nieuwe riem precies op de merktekens (die je zelf gemaakt hebt met de witte verfstift) van de krukas en de nokkenas plaatst, dan weet je 100% zeker dat je precies goed zit.
rnieuwenhuijzen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Berichten: 109
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 12.07.2015 - 11:07  ·  #13
Bij mij, ook D5, staat ie na de vakantie ook op de planning om zelf te doen. Ik lees dus graag hoe het jou vergaan is zodat ik dat weer kan gebruiken. Had je al uitgezocht waar je de juiste spullen het best kunt aanschaffen (kwaliteit/prijs)?

Is trouwens misschien ook een mooie klus voor een forum-bijeenkomst/sleuteldag....
olaf
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Biddinghuizen
Berichten: 1941
Geregistreerd: 01 / 2010
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 12.07.2015 - 11:57  ·  #14
Heb al vele riemen gedaan en veel verschillende merken .
D5 is simpel heeft geen diesel inspuitpomp die wordt aangedreven .
Dus krukas en nokkenas op tijd zetten , boel los en eraf de nieuwe spullen erop en als alles erop zit krukas twee keer rond draaien met de hand .
Dan moeten de merktekens weer goed staan en als er wat mis is dan voel het eventueel ook omdat kleppen bv tegen zuiger komen , dus geen geweld gebruiken .
Eventueel corrigeren als er iets mis is en klaar .
Vroega met nog de inspuitpomp die ook door d riem werdt aangedreven was lastiger daar had je meestal een tooltje voor nodig om hem op de plek te houden .

En een d riem doorsnijden etc leuk maar gaat niks worden als je de waterpomp etc wil vervangen .

En het spreekt voor zich gewoon goed onderdelen gebruiken , oem of origineel , pasvorm etc is vaak ook beter en kwaliteit zeker
rnieuwenhuijzen
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Almere
Berichten: 109
Geregistreerd: 05 / 2012
Subject:

Re: Handleiding Distributie riem vervangen

 · 
Posted: 12.07.2015 - 14:58  ·  #15
Is dit een goede set?


Gates set
 
Selected quotes for multi-quoting:   0