Handrem afstellen.

Arno41
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 51
Subject:

Re: Handrem afstellen.

· 
Posted: 20.10.2014 - 09:11  ·  #16
Klopt! Daarom wil ik dat hij pas bij de vijfde tand echt aangrijpt.
Gezien het feit dat je maximaal bij zeven tanden(klikken) mag hebben voor hij aangrijpt.
grrroovedude
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 53
Subject:

· 
Posted: 20.10.2014 - 11:08  ·  #17
Quote door Bert West2

Kijk uit met het lekker strak zetten van de handrem! Ik heb dat zelf eerder mee gemaakt. Het werkt idd wel fijn om na enkele klikken een goed aangrijpende handrem te hebben, maar het volgende is mij over komen: tijdens een vakantie in zuid Franrijk met werkelijk zeer hoge buiten temperaturen (> 36 graden) is de buitenkabel meer gaan uitzetten dan de binnenkabel. Uitzetten (langer worden) van de remkabel is niet erg als dat maar in dezelfde mate gebeurt voor de binnen als de buiten kabel. Dat was dus niet het geval zodat de handrem onbedoeld en ongemerkt van zelf een beetje werd "aangetrokken". Het gevolg stinkende oververhitte remmen en een rempedaal welke je bijna tot op de vloer kon intrappen! Ik kan je vertellen dat is schrikken met vrouw en drie kinderen in de auto in heuvelachtig gebied.
(Bij het afstellen van de rem met het moertje maak je de binnenkabel korter tov de buiten kabel. Dat is dus het zelfde effect als wanneer de buitenkabel langer wordt door bv dat uitzetten.)

Terug komend op de camping vertelde een mede kampeerder mij de vermoedelijke oorzaak van het probleem. Ik had nogal bekijks vanwege de geweldige stank! Dat had hij namelijk ook gehad met zijn Citroen. Ik dacht eerst nog ja ja natuurlijk jij met je Citroen. Maar hij had wel gelijk want na het iets losser zetten is dat nooit meer gebeurd.

In VIDA staat 3 tot 5 klikken, meen ik. Een of twee tandjes ruimte houden kan m.i. geen kwaad gezien bovenstaande.

Ik heb laatst mijn handremschoenen vervangen omdat er een voering los in de trommel lag. Nieuwe schoenen gehaald en gemonteerd. Ik had toen hetzelfde probleem dat ik mijn handrem aan moest trekken tot het plafond en nog pakte hij dan slecht. Alles nogmaals gecontroleerd en naar mijn mening zat alles goed. Ten einde raad de dealer gebeld met de vraag of ik fout gedaan kon hebben. Zijn reaktie was: "geen originele Volvo schoenen gemonteerd zeker?" Op mijn bevestigende antwoord gaf hij aan de handrem inderdaad voorin te stellen met het bewuste boutje.

Groet, Hans.

Bij mij heeft de originele Volvo dealert remschoenen van Febi geïnstalleerd bij aflevering, zag ik laatst. Zijn die dan origineel? Ze doen het iig prima.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 21.10.2014 - 23:41  ·  #18
Het gevolg stinkende oververhitte remmen en een rempedaal welke je bijna tot op de vloer kon intrappen!
E.e.a. hebben m.i. niets met elkaar van doen. Het handrem systeem is een mechanisch bediend (kabeltjes) schoentje, dat in de remtrommel van de achterschijf huist. De voetrem is een hydraulisch systeem, dat remblokken bedient via de remcylinders in dit systeem.
Als je bovenstaand hebt geconstateerd is er iets loos in je hydraulisch systeem!
Bert West2
VolvoV70forum fan
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 22.10.2014 - 00:01  ·  #19
Ok, klinkt logisch zoals je het beschrijft.
Kan het niet zo zijn dat de aanlopende remschoenen eerst de trommel hebben verhit die vervolgens de schijf en zo ook het hydraulische systeem heeft verhit? Aangezien ik in heuvelachtig gebied reed was het nodig om bij te remmen. Uiteraard kan je dat beter op de motor doen maar toch was remmen ook nodig. Remmen met reeds gloeiende remschijven kan het hydraulische systeem toch heel snel aan de kook krijgen, of zie ik dat verkeerd?
In ieder geval was het probleem over nadat ik de handrem meer vrije slag heb gegeven en is ook nooit meer voor gekomen.
folke3
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 76
Subject:

· 
Posted: 22.10.2014 - 01:04  ·  #20
Juist dat koken komt voor bij wat oudere remvloeistof. Remvloestof is hygroscopisch en neemt water op en dat veroorzaakt bij veel remmen het koken van de vloeistof, waardoor je voetremprobleem in zulke situaties ontstaat. Remvloeistof 1x per 2 jaar vernieuwen is echt noodzaak.

Selected quotes for multi-quoting:   0