Handrem V70 2005

Jimmy99
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Handrem V70 2005

· 
Posted: 03.01.2021 - 17:03  ·  #1
Hallo,

Bij mijn laatste keuring kreeg ik de opmerking dat mijn handrem werkte maar dat er iets mis was en idd er zat een verschil van ongeveer 50%.
Na de keuring (erdoor zonder opmerking) toch even op de remtestbank gezet om af te regelen.
Tijdens het regelen maar gekregen tot op 40% verschil en plots sprong de kabel (of dat dacht ik toch) en geen handrem meer.
Een dikke 3 jaar geleden had ik ook problemen met de handrem kabel maar na het inspuiten met wd40 was deze terug soepel en terwijl de remschijf af was direct nieuwe gemonteerd (natuurlijk aan beide kanten)
Daardoor was mijn eerst verdachte de kabel.
Deze week dan een nieuwe kabel gestoken (linker kabel) maar geen succes.
Als ik nu de handrem optrek dan staat het rechterwiel geremd.
Het linkerwiel draait zo goed als vrij (lichte weerstand)
Dus nogmaals de schijf afgenomen + de rechterkant ook gedemonteerd.
De rechterkabel beweegt vrij en na montage remt deze ook nog altijd.
Als er iemand de handrem optrekt dan worden de remschoenen opengeduwd maar na het lossen van de handrem moet ik het scharnierpunt (tussen de 2 remschoenen die verbonden is met de remkabel) zelf terug duwen.
Nochtans als alles gedemonteerd is beweegt zowel het scharnierpunt als de kabel (die nieuw is) vrij.
In het interieur staat het “T-stuk” die de remkabels verbindt met de handremhendel zo goed als 90 graden op de remkabels.
Na de eerste keer remmen kun je zien dat de linker kabel niet meer terug keert.

Aangezien alles los beweegt als het gedemonteerd is maar niet correct werkt als het gemonteerd is kan ik niets meer bedenken dat verkeerd is.
Ook de remschoenen zijn gelijkaardig gesleten en het frictiemateriaal is niet losgekomen

Heeft er iemand al een soortgelijk probleem gehad?
Alle suggesties zijn welkom :D
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Bolbo
Supporting Member
Geslacht:
Subject:

Re: Handrem V70 2005

· 
Posted: 03.01.2021 - 19:36  ·  #2
Loopt die kabel door een mantel? Ook al is die nieuw, kan die stroef lopen in de mantel.
Moet er geen veer aanzitten die de kabel terugtrekt?
Als je links er rechts vergelijkt, is er dan ergens een punt waar frictie kan optreden? Wellicht een bocht of knik die de kabel behoedt terug te keren. Zijn de veren aan de handremschoenen wel goed en juist gemonteerd?
Jimmy99
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2021 - 20:29  ·  #3
Dag Bolbo,

Bedankt voor je antwoord.
De kabel zit idd in een omhulsel/gaine.
Een knik in de kabel zou me verwonderen want als er niets is gemonteerd (zowel binnen als aan het wiel) en de kabel gemonteerd is dan zit deze mooi los en kan je de kabel vrij bewegen in het omhulsel.
De veren zijn zeker juist en goed gemonteerd en tussen links en rechts is geen verschil en ook geen veer om de kabel terug te trekken.
Ik heb gecontroleerd of alles los zat en dan ook de andere kant gedemonteerd om deze kabel te bekijken en na het opbouwen werkt die kant terug zoals het was voor de demontage dus zijn de veren zeker gemonteerd zoals het hoort en om zeker te zijn heb ik terwijl ik bezig was dit ook nog eens opgezocht op youtube.
Vandaar ook mijn vraag omdat ikzelf niets anders meer kan bedenken.

Een 2de reden om de andere kabel te controleren was omdat ik dacht mss spant de rechter kabel in de mantel zodanig dat deze meer wordt terug getrokken waardoor deze als hefboom werkt op de andere kabel en deze zo uit trekt. Maar na het losmaken van het T-stuk in het interieur keert de nieuwe kabel ook niet terug terwijl als je met een tang de rechter (werkende) kant aantrekt en los laat keert deze wel terug.
Jimmy99
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 03.01.2021 - 20:41  ·  #4
Hier ook nog enkele beelden van zowel de linker als de rechterkant.
Op de foto van de remschoen kan je ook 1 van de veren zien en hoe ik ze gemonteerd heb.
Dit is ook de veer die zorgt dat de remschoenen terug worden samen getrokken. Ik dacht dan eerst mss is deze niet meer sterk genoeg maar deze is heel moeilijk uit te rekken om te monteren dus denk ik dat ze toch sterk genoeg is.
You must be logged in or your permissions are to low to see this Attachment(s).
Jimmy99
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

Probleem gevonden

· 
Posted: 05.01.2021 - 10:47  ·  #5
Ondertussen de nieuwe kabel nog eens uitgehaald.
Blijkbaar zat het probleem bij de kabel zelf.
Het plastic uiteinde van de mantel die vastklikt aan het achterwiel was te nauw om het verbindingsstuk tussen het scharnierpunt en de remkabel ver genoeg te kunnen trekken waardoor het tussenstuk in het plastic werd getrokken en zo geblokkeerd zat en dus niet kon terugkeren.

Selected quotes for multi-quoting:   0