Handremlampje

waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

Re: Handremlampje

· 
Posted: 03.08.2015 - 13:47  ·  #16
Bij de DIM staat onder het tabje "Geavanceerd" ook de optie "Regeleenheid programmeren" (of iets dergelijks). Daaronder zit ook de optie waar ik het over had, die om het waarschuwingslampje (permanent) te de-activeren.
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Leeftijd: 67
Subject:

· 
Posted: 03.08.2015 - 13:54  ·  #17
Quote door waal70

Bij de DIM staat onder het tabje "Geavanceerd" ook de optie "Regeleenheid programmeren" (of iets dergelijks). Daaronder zit ook de optie waar ik het over had, die om het waarschuwingslampje (permanent) te de-activeren.

Klopt daar was ik aangekomen, en maakte de keus voor lampje inschakelen en dan op programmeren klikken en daar ging het mis zoals hierboven staat, overigens vraag ik me af waarom iemand dat lampje uit schakelt...maar goed ik ben blij dat deze storing gevonden is en oplosbaar, zal idd eerst gaan kijken voor contactspray.
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 03.08.2015 - 14:32  ·  #18
overigens vraag ik me af waarom iemand dat lampje uit schakelt...

Misschien voor een aftermarked navigatie ?
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 13:52  ·  #19
Contactspray heeft erg goed geholpen, er is nu veel sneller een verbinding en zo vaak als ik telkens opnieuw probeer werkt het prima in vergelijking met eerst, maar het programmeren mislukt telkens met als fout boodschap dat hij het niet kan vinden in de data, jammer genoeg ben ik vergeten deze boodschap te kopiƫren maar zal dat morgen opnieuw proberen. heb ook nog alle foutmeldingen gereset waaronder storing in het instrumentenpaneel ECM-531D deze had ik nog niet eerder gezien, daarna weer een programmeerpoging gewaagd maar weer dezelfde foutmelding.

Zal morgen een nieuwe poging wagen met eerst een andere programmering zoals het service aantal km te veranderen en de klok 12-24uur om te zien of dat wel werkt.

Iemand nog tips of suggesties ? 🇳🇴
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 14:29  ·  #20
Quote door VolvoJoop

storing in het instrumentenpaneel ECM-531D deze had ik nog niet eerder gezien

Je VIDA-programmeerprobleem en deze code kunnen wel eens met elkaar te maken hebben. 531D treedt bijvoorbeeld ook op als er een probleem is met de software in je ECM. Is je auto getuned? Of een component vervangen/ingeleerd?

Je auto communiceert intern via het CANBUS netwerk (voor jouw auto eigenlijk ISO9141). Daar zijn er twee van: high speed en low speed.
VIDA/DICE prik je in de OBD-poort, die aangesloten is op beide.

De CANBUS heeft als knooppunt je climate control module, in ieder geval voor het "low speed" gedeelte. Zit daar alles nog goed vast / maakt lekker contact?

Er is daarnaast ook een veelvoorkomend euvel met de DIM, maar dat uit zich volgens mij vaker in dat het klokje de tijd niet vasthoudt. Daar is ook op dit forum veel over te vinden. Iets met her-solderen van de contacten, dacht ik.
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 21:23  ·  #21
Quote door waal70

Quote door VolvoJoop

storing in het instrumentenpaneel ECM-531D deze had ik nog niet eerder gezien

Je VIDA-programmeerprobleem en deze code kunnen wel eens met elkaar te maken hebben. 531D treedt bijvoorbeeld ook op als er een probleem is met de software in je ECM. Is je auto getuned? Of een component vervangen/ingeleerd?

Je auto communiceert intern via het CANBUS netwerk (voor jouw auto eigenlijk ISO9141). Daar zijn er twee van: high speed en low speed.
VIDA/DICE prik je in de OBD-poort, die aangesloten is op beide.

De CANBUS heeft als knooppunt je climate control module, in ieder geval voor het "low speed" gedeelte. Zit daar alles nog goed vast / maakt lekker contact?

Er is daarnaast ook een veelvoorkomend euvel met de DIM, maar dat uit zich volgens mij vaker in dat het klokje de tijd niet vasthoudt. Daar is ook op dit forum veel over te vinden. Iets met her-solderen van de contacten, dacht ik.

Het klopt dat mijn klok heel af en toe wel eens geen juiste tijd aangeeft en het is 1x gebeurd dat deze op hol slaat, maar de laatste weken geen probleem meer, zou dat het euvel kunnen zijn?
Auto is niet getuned en de historie is mij niet bekend.
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 21:39  ·  #22
Quote door VolvoJoop

Het klopt dat mijn klok heel af en toe wel eens geen juiste tijd aangeeft en het is 1x gebeurd dat deze op hol slaat, maar de laatste weken geen probleem meer, zou dat het euvel kunnen zijn?
Auto is niet getuned en de historie is mij niet bekend.

Dat klinkt wel als het "bekende" DIM-probleem, volgens mij ook bij "handige linkjes" te vinden (sig van Martijn en Bigdog). Andere symptomen zijn aan en uitspringen van waarschuwingslampjes en kennelijk ook vaak een melding SRS/airbag
Bigdog
Administrator
Geslacht:
Homepage: volvov70forum.com
Subject:

· 
Posted: 04.08.2015 - 21:53  ·  #23
Hier kun je nog wel e.e.a. vinden.
Ook voor een betaalbare reparatie kun je hier terecht.
Martijn
Veteraan
Geslacht:
Leeftijd: 27
Homepage: mnijenkamp.nl
Subject:

· 
Posted: 05.08.2015 - 16:39  ·  #24
Quote door Bigdog

Hier kun je nog wel e.e.a. vinden.
Ook voor een betaalbare reparatie kun je hier terecht.

Volvotune, Obbe, in Elst doet dit ook volgens mij.
En.. nog goedkoper ook. ;)
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2015 - 13:45  ·  #25
Even weer tijd om te kijken/meten, ik heb voor de zekerheid de stekker van de dim/instrum.paneel ingespoten met contactspray en ook de stekkers van de ecc en radio dit om het gevoel te krijgen dat de verbindingen goed zijn, ook een nacht de minpool los gehad en toch weer een poging gedaan om te zien of het nu wel werkt, wat vida wel telkens vraagt is of de auto van na week 21 2002 is zo niet dan push no en je raad het al dan gaat hij weer terug naar het begin van de keuzemenu, dus mijn is van week 12 2002 dus nu is het duidelijk waarom het niet werkt, de rest wel zoals 12/24 uur servielampje etc. is mijn vida dan niet goed? en waarom die datum? kan het lampje wel testen en er naar kijken maar aankomen niet :'( :ninja: ik heb tevens de foutmelding vastgelegd zie hieronder, ik denk dat k het maar zonder handrem lampje ga doen, want ik heb geen vida gekocht om naar de dealer te gaan!!
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 07.08.2015 - 13:59  ·  #26
waal70
VolvoV70forum member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 08.08.2015 - 15:43  ·  #27
Bij VIDA zit een database met daarin alle stuurcodes en software-adressen van de diverse modules. OP basis van je VIN selecteert hij daarmee de juiste codes die hij moet versturen naar je auto. Je melding lijkt erop te duiden dat hij het juiste adres voor je DIM niet kan vinden. Zeker gezien je melding ervoor waar je moet kiezen voor de productieweek, gaat dat dus niet goed.

Ik zou een forumlid opzoeken met een VIDA/DiCE, om installatie / DiCE problemen uit te sluiten. Misschien kun je de 30e bij de sleutelmeeting komen? Ik heb een originele DiCE, daarmee kunnen we dus hardwareproblemen uitsluiten
GRUNNS60
Erelid
Geslacht:
Leeftijd: 63
Subject:

· 
Posted: 08.08.2015 - 17:19  ·  #28
Zeker een leuk klusje voor de sleutel meeting en geen brug nodig. dat maakt t ook wat handiger.... :thumb:
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 10.08.2015 - 21:16  ·  #29
Ga kijken of ik kan komen, lijkt me heel leuk en interessant en ook om leden te ontmoeten.
VolvoJoop
Forumlid.
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 17.08.2015 - 10:42  ·  #30
Ja ik wil graag komen :D en zou het mogelijk zijn de speling van mijn aircopomp kleiner te maken?

Selected quotes for multi-quoting:   0