Ze gaan inderdaad vaak vast zitten. Er loopt water door de afdichting in de klep en het stalen asje loopt door het alu huis. Die laatste gaat zwaar corroderen en gaat vast zitten. In de oudere modellen zit een bi-metaal, als de wisser te zwaar loopt beschermt het bimetaal de motor. Weet niet of dat bij de latere modelen nog steeds zo is, maar die kan er maar zo uit bezuinigd zijn en dan kost het je een motortje.
Vaak is schoonmaken van het alu gat en in het vet zetten voldoende om hem weer jaren leven te geven.
Meestal is bij dit soort klachten daadwerkelijk problemen met de elektromotor, zoals een doorgebrande spoel of een slechte plek op de collector oid.
Maar daar ben je achter gekomen toen je boel los had.... Draait het mechaniek (zonder motor) nog soepel of zit er een plek waar hij moeilijk draait?
Ik heb misschien nog een goede motor voor je (aan een mechaniek met defecte as) Deze heeft partnr 8667188
Met alleen het witte kunststof tandwiel er op draait ie ook nog moeizaam. Het zal echt binnenin de elektromotor zitten vrees ik. Die van mij heeft ook 8667188. Misschien even een PM om die van jou bij mij te krijgen?
is er iemand die weet hoe je die motor uit elkaar kan halen
bij ons hield de achter ruitenwisser er dit weekend spontaan mee op
af en toe gaat hij nog een keer, maar dan stopt hij weer
alles uit elkaar gehaald omdat het smeren met olie niet hielp
het hele mechanisme zonder motor gaat heel soepel
het lijkt op versleten koolborstels, of zitten die er niet meer in
we hebben een V70 van 2002
sportieve groet
Willem
Uit elkaar is geen probleem: die clips uitbuigen en de hele santekraam valt uit elkaar. Maar daarna moet het ook weer in elkaar. En hoe? Dat staat natuurlijk niet in Vida.
Kun je de motor na demontage wel draaien? Nee --> lagers, Ja --> koolborstels of collector of spoel.
de motor zit met 2 schroeven aan het frame vast, als die los zijn, zou je hem misschien eruit kunnen halen zodat het aandrijfasje wat het grote witte tandwiel aandrijft er uitkomt
het lijkt erop dat hij nog ergens door word tegen gehouden
nu de motor nog aan het frame zit kan ik niet voelen of de motor wel soepel draaid omdat je het aandrijfasje niet vast kan pakken want dat zit helemaal aan de zijkant
ik heb nu het kapje er af gehaald en het asje en het grote witte tandwiel draaien soepel, maar ik kan het motortje niet ronddraaien.
Aan het stekkertje zit een zwarte en witte en een gele draad, waar moet ik nu 12 V op zetten om het motortje te laten draaien?
Wie kan me dit uitleggen
ons probleem is opgelost
heb de motor van de ruitewisser op losse accu getest, draait heel goed
daarna bij de rubber doorvoer de kabelboom bekeken en jawel 1 draad helemaal doormidden
gerepareerd, mogen alles weer inbouwen
allen bedankt voor de tips
en nog veel veilige kilometers
groet willem
Inderdaad, maar is niet zo moeilijk als het lijkt, en een leuke fix want meestal wel op te lossen met wat schoonmaken en smeren ipv onderdelen vervangen.