Haperende airco

 
 
 
 
 
Volvobaron
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 5
Geregistreerd: 05 / 2016
Subject:

Haperende airco

 · 
Posted: 09.07.2016 - 15:57  ·  #1
Al meerdere keren ben ik het volgende aircoprobleem tegen gekomen of het forum. Het probleem dat de magneetschakelaar 5 seconden inschakelt en vervolgens 10 seconden uitgeschakeld blijft. Oplossing in vele gevallen, de luchtspleet verkleinen. Dit is inmiddels gebeurt, (is nu 0,3 mm), maar evengoed blijft het probleem zich voor doen.
Airco is kortgeleden afgevuld en wordt wel koud, (blijft ook koud).
Maar het stoort mij dat de pomp in en uit blijft schakelen. Is nm voelbaar onder het rijden.
Wat voor, en waar zitten er sensoren die ook de oorzaak van dit probleem kunnen zijn.
Het gaat hier om de airco van een s80 uit 2002
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Haperende airco

 · 
Posted: 09.07.2016 - 16:30  ·  #2
Het is normaal dat de pomp in en uitgeschakeld wordt.

De luchtspleet verkleinen heeft alleen als resultaat dat wanneer de koperen spoel warm wordt waardoor de elektrische weerstand toeneemt, de op gewekte magnetische kracht voldoende blijft om de koppeling aan te trekken.

Uit ervaring weet ik dat bij hoge buitentemperaturen de airco behoorlijk aangesproken wordt waardoor de magneetspoel bij een te grote luchtspleet op een bepaald moment niet genoeg magneetkracht kan maken waardoor de poelie van de aircopomp niet meer aangetrokken kan worden met een sauna in de auto tot gevolgd.

Enige tijd uitschakelen zorgt er voor dat de spoel afkoelt waarna de aircopomp het tijdelijk weer doet.

Erg vervelend op de Route du Soleil als het buit 40gr. celcius is

:'(
V70R^2
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Leerdam
Leeftijd: 37
Berichten: 2073
Geregistreerd: 07 / 2015
Subject:

Re: Haperende airco

 · 
Posted: 10.07.2016 - 01:27  ·  #3
Steve legt het goed uit.

Eigenlijk niet meer dan logisch dat het systeem constant vast-los-vast-los gaat, er is X druk nodig, en eenmaal op die druk mag de koppeling weer los gekoppeld worden.

Het systeem zal dus de hele tijd aan-uit-aan-uit-aan-uit-gaan, waarom dit ineens zodanig voelbaar is geworden is dan wel apart.. :-|
Diechel
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Berichten: 244
Geregistreerd: 04 / 2015
Subject:

Re: Haperende airco

 · 
Posted: 10.07.2016 - 07:16  ·  #4
Mijn airco is laatst ook netjes afgevuld en daarna was het inschakelen een stuk beter merkbaar door waarschijnlijk de hogere (start)druk die de pomp te verwerken heeft. Dit omdat er natuurlijk meer koudemiddel in het systeem zit.

Ook bij mij pendelt de pomp maar koelt verder prima, beter dan toen het systeem 300gr aan koelmiddel te weinig had.
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Haperende airco

 · 
Posted: 10.07.2016 - 21:44  ·  #5
Hoe groot was de spleet eerst.. ?
Steve
VolvoV70forum verslaafde
Avatar
Geslacht:
Locatie: Groningen
Leeftijd: 57
Homepage: stevemansveld.nl
Berichten: 2847
Geregistreerd: 08 / 2011
Subject:

Re: Haperende airco

 · 
Posted: 11.07.2016 - 12:00  ·  #6
Quote

Mijn airco is laatst ook netjes afgevuld en daarna was het inschakelen een stuk beter merkbaar door waarschijnlijk de hogere (start)druk die de pomp te verwerken heeft. Dit omdat er natuurlijk meer koudemiddel in het systeem zit.


Start de pomp omdat de druk laag is of op meting van de temperatuur?
GRUNNS60
Erelid
Avatar
Geslacht:
Locatie: idbv Appingedam
Leeftijd: 63
Berichten: 6007
Geregistreerd: 07 / 2014
Subject:

Re: Haperende airco

 · 
Posted: 11.07.2016 - 17:16  ·  #7
uit Vida:

De motorregeleenheid (ECM) regelt de AC-compressor. Wanneer de AC-schakelaar op het klimaatregelingspaneel in het dashboard geactiveerd wordt, wordt er een verzoek gestuurd om de compressor te activeren via het CAN-netwerk naar de motorregeleenheid (ECM). De motorregeleenheid (ECM) bepaalt wanneer de compressor moet werken.
Als er aan een van de volgende voorwaarden wordt voldaan, wordt de compressor ontkoppeld:

Hoge motorkoelvloeistoftemperatuur
Volgas (WOT)
De motor is zojuist gestart
Overdruk in het AC-systeem.


Wanneer de motor wordt gestart activeert de motorregeleenheid (ECM) de AC-compressor voor een korte periode zelfs als de klimaatregeleenheid (CCM) hierover geen verzoek gestuurd heeft. Dit wordt uitgevoerd voor diagnose. Deze controle wordt uitgevoerd bij alle temperaturen boven -6 °C.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0