haperende koude start tenzij het vriest

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 02.05.2022 - 19:38  ·  #31
Een update, ik ben er nog steeds! (de problemen ook :'( )

Ik ben ermee naar Volvo Postiaux in Schoten geweest.
Ze hebben de foutcodes gelezen,
een injector retourlektest gedaan (in orde),
gecontroleerd op luchtlekken (in orde).

Op basis van de foutcodes denken ze dat er iets mis is met mijn ECM maar ze kenden de slechte injectorstekkers ook.
Ze hebben me aangeraden om eerst de stekkers te vervangen. Als dat niet helpt zouden ze de ECM vervangen (gokprijs 800 euro) maar waren daar volgens mij minder zeker over omdat de symptomen wat licht waren om een duidelijke conclusie te trekken.

Ik heb de stekkers dus vervangen. Het solderen is goed gelukt maar het uitpakken en inpakken van de kabels was een ramp. De ruimte voor de kabels in de schuimen kabelgoot is vervelend krap waardoor de aftakkingen vrij precies moeten lopen. Het was duidelijk te zien dat de stekkers nauwelijks nog drukten op de contacten dus ik had toen hoop.

Jammer genoeg heeft het niets geholpen: De auto start nog even slecht en dezelfde foutmeldingen zijn er nog.

Nu twijfel ik dus om de ECM te laten vervangen/ repareren omdat dit aanvoelt als met een kanon op een mug schieten. Maar anderzijds moet mijn auto gewoon in orde zijn en reis ik er best vaak ver mee.



Onlangs viel het mijn oplettende broer op dat tijdens het stotterend starten de wervelklepbediening hevig beweegt. Dus heb ik eens wat parameters ivm. luchttoevoer bekeken tijdens het starten. De gasklep, wervelklep en EGR-klep.
De gasklep lijkt de eerste seconden 100% en daarna 15%.
Tijdens de eerste paar seconden stotteren maakt de wervelklep inderdaad bewegingen van bijna het hele bereik op het moment van de stotters! Het zou dus kunnen dat de wervelkleppen de motor smoren, maar wat oorzaak en gevolg is weet ik niet.
Wanneer de stotters over zijn begint het motorgeluid 10 seconden licht te schommelen. Op dat moment wisselt de EGR-klep tussen 65% en 75% gekoppeld aan het geluid! Opnieuw: oorzaak of gevolg?


Wat denken jullie hiervan?
Maarten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 03.05.2022 - 09:18  ·  #32
De grafiek is duidelijker als je alleen waarden weergeeft die gelijkaardig zijn, dus OF percentages OF motortoerental, maar niet beide tegelijk.
Als je deze grafiek herhaalt met alleen percentages zie je waarschijnlijk meer.
Met VIDA kan je ook nog een vergelijking maken tussen de feitelijke stand en de gewenste stand vanuit de motorelectronica, daar kan je ook afwijkingen bekijken.

Heb je de EGR al schoongemaakt? Dat is makkelijk, maar wel een smerig klusje. Je lost de 4 (!) slangklemmen van de EGR naar het inlaatspruitstuk en haalt het rubber verbindingsstuk weg. Dan zie je direct hoe de boel ervoor staat. Kan maar zo zijn dat dat aardig dichtgekoekt zit na 230.000km. De meeste roet slaat direct neer waar de EGR in de inlaat komt, en de 10cm daarna (het verbindingsstuk). Het verbindingsstuk goed schoonmaken en ook in de EGR buis. Daarvoor is het makkelijk dat je ook de buis vanaf het luchtfilter losmaakt zodat je licht hebt in de EGR en aan beide kanten de rommel eruit kunt krijgen. Hoop droge rommel en/of plakkerige teer-achtige substantie, afhankelijk van hoeveel olie er door je inlaattraject komt. Bikken, schrapen en poetsen met enige voorzichtigheid en na enige tijd kan je het weer aardig schoonkrijgen. Daarna even uitzuigen zodat er geen brokjes de motor ingezogen worden.
Mijn vorige V70 liep een stuk mooier na het schoonmaken van de EGR.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 22.05.2022 - 13:21  ·  #33
Bolbo,
de gasklep, EGR-klep en L-buis had ik 10.000km geleden gekuist en die zat toen zeker half vol.
Maar nu zag het er nog vrij proper uit.

Ik slaag er niet in om de grafiek alles in dezelfde schaal te laten tonen dus ik heb jammer genoeg geen betere prent kunnen maken. Als hier een truuk voor is hoor ik het graag.
Wanneer ik de wervelklepbediening loskoppel probeert die nog steeds hevig te bewegen en stottert de motor nog steeds. De wervelkleppen reageren dus waarschijnlijk ergens op maar veroorzaken het stotteren niet.
De EGR klep kon ik niet mechanisch loskoppelen dus niet op een gelijkaardige manier testen.


Ik heb ook de MAF + TMAF-sensor vervangen omdat de MAF-temperatuur herhaalbaar iets te koud was bij stilstaande motor en tijdelijk iets te warm bij draaiende. De nieuwe doet juist hetzelfde dus de sensor was geen probleem. Maar de nieuwe was een goedkope uit oude voorraad dus die blijft er gewoon in.
Als iemand een reserve MAF-sensor voor een D5244T4 nodig heeft, stuur me maar een bericht.


In Vida vond ik richtwaardes voor een hoop sensoren bij warm stationair draaien dus daar ben ik eens mee gaan vergelijken.
Ik heb vooral gekeken naar de wervelkleppen en de EGR aangezien die een verband tonen met de startproblemen.
De EGR heeft de correcte waarden en de gasklep ook (gasklep open en geen toevoer van uitlaatgassen).
De wervelkleppositie zit niet op de als normaal aangegeven waarde (65% i.p.v. 30%). Maar aangezien er geen foutmeldingen over zijn denk ik dat de auto het bewust doet. Bij warm stationair draaien is er ook niets mis.


Bij de huidige temperatuur is er geen startprobleem dus ik denk dat ik hier even mee ophoud en wat eenvoudiger onderhoud aanpak.
Als er later weer problemen zijn kan ik de garage het gedrag van de EGR en wervelkep tonen, de brandstofdruk controleren, misschien de injectoren laten testen uit de auto en misschien de ECM verder laten inspecteren.


Maarten
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 19.06.2022 - 11:05  ·  #34
Update:
Ik heb de injectoren uit de auto gehaald en laten testen bij Büchli diesel (de Antwerpse afdeling).
De meetresultaten heb ik nog niet gezien maar per telefoon heb ik hun conclusie wel gehoord. Ik parafraseer tussen aanhalingstekens.
Bij lage belastingen 'spuiten injectoren 1,2 en 3 nauwelijks in wat heel zeker voor slecht starten en onregelmatig stationair draaien hoort te zorgen'. 4 en 5 zijn 'buiten tolerantie maar niet zo extreem slecht'.
Bij hoge belastingen zijn 'alle injectoren buiten tolerantie maar gelijkmatig dus geen ramp'.
Ze raden aan om alle injectoren te vervangen.

Waarschijnlijk is dit dus het probleem. De volgorde van versletenheid van de injectoren komt ongeveer overeen met welke injector foutmeldingen er al het langst zijn. Wel vind ik de levensduur van 240.000km niet zo hoog, (tenzij de goedkope Poolse diesel vuil bevatte :( ).

Volgende week gaan eerst de oude injectoren terug in de auto want ik heb hem nodig.
Daarna zal ik o.a. bij büchli eens rondvragen naar nieuwe of gereviseerde injectoren.
Ik wil ze wel vervangen want ga binnenkort een middelgrote reis door Scandinavië maken.

De D5 euro 4 injectoren moeten blijkbaar met de VIDA van een dealer in de auto geprogrammeerd worden.
Maar liefst monteer ik de nieuwe injectoren ook gewoon zelf. Vanwege de prijs maar ook zodat ik rustig het inlaattraject kan kuisen.
Weet iemand of ik met nog niet geprogrammeerde injectoren tot aan de dealer geraak (20km)?

Maarten
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 19.06.2022 - 12:12  ·  #35
Het inleren van andere verstuivers heeft pas zin als er nieuwe of gereviseerde en opnieuw geijkte verstuivers in gaan.
Haal je gebruikte verstuivers bij een demontage bedrijf heeft het geen zin.

Bij het inleren van de verstuiver programmeer je de fysieke eigenschappen gemeten op een testbank aan de hand van de verstuivercode. Is de verstuiver al gebruikt heeft het geen zin.

Via VDash heb je de optie om het zelf te doen. Ik heb het een aantal jaar geleden gedaan. Het koste toen €22,- maar even terug dacht ik te zien dat dit allemaal weer veranderd is en duurder geworden.
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 19.06.2022 - 17:54  ·  #36
Quote door MaartenS

Wel vind ik de levensduur van 240.000km niet zo hoog, (tenzij de goedkope Poolse diesel vuil bevatte :( ).

Daarna zal ik o.a. bij büchli eens rondvragen naar nieuwe of gereviseerde injectoren.


Onlangs heb ik de verstuivers van mijn D5 laten vervangen nadat bleek -na doormeten- dat ze versleten waren. De km. stand was 260.000 km. Totaalbedrag rond de € 1.400,- en ik begreep toen van de dieselspecialist dat ze niet gereviseerd te koop zijn, enkel nieuw.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 29.06.2022 - 06:42  ·  #37
!!Het is opgelost, het waren de injectors!! (tenzij het over een paar dagen terug komt natuurlijk >_< )

Ik heb er gereviseerde van Büchli in gestoken (245 euro per stuk). Een wat tijdrovende klus maar eigenlijk heel simpel.
De injectors hadden een nieuwe code gekregen.
Omdat ik niet op tijd bij een garage terechtkon die de codes kon inleren heb ik bijna 150km gereden met de oude instellingen.
Dat werkte soms goed en soms schokte de motor bij het vertragen. De foutcodes over vermogenstrappen waren er toen nog steeds.

Na het instellen bij de volvo-dealer start en draait de motor beter dan ooit. De foutcodes over de vermogenstrappen zijn ook weg.
Ik heb er ondertussen in twee keer 75km mee gereden dus ik hoop dat dit blijvend is.

Volgens de volvo-dealer komen deze foutmeldingen vaker voor bij versleten injectors.
ECM-2670 Injector vermogen per trap, cil. 1 - signaal te hoog
ECM-2680 Injector vermogen per trap, cil. 2 - signaal te hoog
ECM-2690 Injector vermogen per trap, cil. 3 - signaal te hoog
ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 4 - signaal te hoog

Maarten
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 29.06.2022 - 09:15  ·  #38
Dus toch!
Ik hekel vaak de standaard reactie van de dealers die direct verstuivers willen vervangen bij wat minder lopen. Maar in deze zou het terecht zijn.

Maar fijn dat het opgelost is, verbruik en koppel zal ook wel enorm verbeterd zijn.
joriz
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wassenaar
Leeftijd: 45
Berichten: 2121
Geregistreerd: 02 / 2016
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 29.06.2022 - 09:32  ·  #39
Mooi dat het probleem (waarschijnlijk en hopelijk) opgelost is!
Je moest er flink voor in de buidel tasten, wat zijn die kregen duur zeg. Gelukkig had je maar 4 cilinders dan ;-)
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 29.06.2022 - 17:15  ·  #40
Nog een ritje van 50km verder en het gaat nog steeds goed!

Martijn,
Deze keer dacht de volvo-garage (Postiaux) blijkbaar niet aan de verstuivers of ze wilden me geen kosten laten maken voor een 'oud wrak'. Als ik hen had gevolgd zou nu misschien de ECM vervangen zijn aan pakweg 750 euro.
(Postiaux gaf me een goede indruk maar nu is het vertrouwen toch wat geminderd)
Het gemiddelde verbruik zou ongeveer 0,5l/100km gedaald zijn (7,3 nu) en het koppel op lage toeren is iets beter, joepie.

Joriz,
Stel je voor dat het een V8-diesel zou zijn... (Bestaat dat?)
Het was wel duur maar aangezien ik maar 5000 euro heb betaald voor de auto wil ik gerust af en toe deftige kosten maken.
Hoe beter de auto is, hoe groter mijn plezier tijdens het rijden. En dat is veel waard.

Maarten
Rudolph
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Eersel
Leeftijd: 60
Berichten: 285
Geregistreerd: 12 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 29.06.2022 - 17:34  ·  #41
Quote door MaartenS

!!Het is opgelost, het waren de injectors!! (tenzij het over een paar dagen terug komt natuurlijk >_< )

Ik heb er gereviseerde van Büchli in gestoken (245 euro per stuk). Een wat tijdrovende klus maar eigenlijk heel simpel.

Maarten


Dan was ik met € 1.400,- voor vijf nieuwe Bosch injectoren niet zo slecht uit lijkt mij.
Bigdog
Administrator
Avatar
Geslacht:
Locatie: De glimlach van Twente
Homepage: volvov70forum.com
Berichten: 39921
Geregistreerd: 07 / 2009
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 29.06.2022 - 20:18  ·  #42
Goed nieuws Maarten.
Kun je eindelijk weer genieten van je bolide.👍🏻
 
Selected quotes for multi-quoting:   0