Een update, ik ben er nog steeds! (de problemen ook )
Ik ben ermee naar Volvo Postiaux in Schoten geweest.
Ze hebben de foutcodes gelezen,
een injector retourlektest gedaan (in orde),
gecontroleerd op luchtlekken (in orde).
Op basis van de foutcodes denken ze dat er iets mis is met mijn ECM maar ze kenden de slechte injectorstekkers ook.
Ze hebben me aangeraden om eerst de stekkers te vervangen. Als dat niet helpt zouden ze de ECM vervangen (gokprijs 800 euro) maar waren daar volgens mij minder zeker over omdat de symptomen wat licht waren om een duidelijke conclusie te trekken.
Ik heb de stekkers dus vervangen. Het solderen is goed gelukt maar het uitpakken en inpakken van de kabels was een ramp. De ruimte voor de kabels in de schuimen kabelgoot is vervelend krap waardoor de aftakkingen vrij precies moeten lopen. Het was duidelijk te zien dat de stekkers nauwelijks nog drukten op de contacten dus ik had toen hoop.
Jammer genoeg heeft het niets geholpen: De auto start nog even slecht en dezelfde foutmeldingen zijn er nog.
Nu twijfel ik dus om de ECM te laten vervangen/ repareren omdat dit aanvoelt als met een kanon op een mug schieten. Maar anderzijds moet mijn auto gewoon in orde zijn en reis ik er best vaak ver mee.
Onlangs viel het mijn oplettende broer op dat tijdens het stotterend starten de wervelklepbediening hevig beweegt. Dus heb ik eens wat parameters ivm. luchttoevoer bekeken tijdens het starten. De gasklep, wervelklep en EGR-klep.
De gasklep lijkt de eerste seconden 100% en daarna 15%.
Tijdens de eerste paar seconden stotteren maakt de wervelklep inderdaad bewegingen van bijna het hele bereik op het moment van de stotters! Het zou dus kunnen dat de wervelkleppen de motor smoren, maar wat oorzaak en gevolg is weet ik niet.
Wanneer de stotters over zijn begint het motorgeluid 10 seconden licht te schommelen. Op dat moment wisselt de EGR-klep tussen 65% en 75% gekoppeld aan het geluid! Opnieuw: oorzaak of gevolg?
Wat denken jullie hiervan?
Maarten
Ik ben ermee naar Volvo Postiaux in Schoten geweest.
Ze hebben de foutcodes gelezen,
een injector retourlektest gedaan (in orde),
gecontroleerd op luchtlekken (in orde).
Op basis van de foutcodes denken ze dat er iets mis is met mijn ECM maar ze kenden de slechte injectorstekkers ook.
Ze hebben me aangeraden om eerst de stekkers te vervangen. Als dat niet helpt zouden ze de ECM vervangen (gokprijs 800 euro) maar waren daar volgens mij minder zeker over omdat de symptomen wat licht waren om een duidelijke conclusie te trekken.
Ik heb de stekkers dus vervangen. Het solderen is goed gelukt maar het uitpakken en inpakken van de kabels was een ramp. De ruimte voor de kabels in de schuimen kabelgoot is vervelend krap waardoor de aftakkingen vrij precies moeten lopen. Het was duidelijk te zien dat de stekkers nauwelijks nog drukten op de contacten dus ik had toen hoop.
Jammer genoeg heeft het niets geholpen: De auto start nog even slecht en dezelfde foutmeldingen zijn er nog.
Nu twijfel ik dus om de ECM te laten vervangen/ repareren omdat dit aanvoelt als met een kanon op een mug schieten. Maar anderzijds moet mijn auto gewoon in orde zijn en reis ik er best vaak ver mee.
Onlangs viel het mijn oplettende broer op dat tijdens het stotterend starten de wervelklepbediening hevig beweegt. Dus heb ik eens wat parameters ivm. luchttoevoer bekeken tijdens het starten. De gasklep, wervelklep en EGR-klep.
De gasklep lijkt de eerste seconden 100% en daarna 15%.
Tijdens de eerste paar seconden stotteren maakt de wervelklep inderdaad bewegingen van bijna het hele bereik op het moment van de stotters! Het zou dus kunnen dat de wervelkleppen de motor smoren, maar wat oorzaak en gevolg is weet ik niet.
Wanneer de stotters over zijn begint het motorgeluid 10 seconden licht te schommelen. Op dat moment wisselt de EGR-klep tussen 65% en 75% gekoppeld aan het geluid! Opnieuw: oorzaak of gevolg?
Wat denken jullie hiervan?
Maarten