Hallo mensen,
na een geweldige reis van 3500km tot in zuidoost Polen heeft mijn auto weer een probleempje bij: deze keer start hij onder bepaalde omstandigheden moeizaam.
Ik heb nog niet alle informatie maar hoop met hardop nadenken en met jullie raad de oplossing te vinden. Pardon als het langdradig wordt.
Zo snel mogelijk plaats ik een filmpje van het probleem en de actuele foutcodes.
Tijdens een koude start springt de motor vlot en snel aan maar de eerste tien seconden klinkt en voelt het alsof er explosies missen. De motor draait haperend en schokt daarbij.
Heel soms valt de motor direct na het starten terug uit. Na tien seconden haperend draaien gaat het probleem helemaal weg.
Het vermogen lijkt me in orde, ik heb nog 200km/u gehaald op de terugweg.
Bij -7°C startte de motor fantastisch, geen enkel probleem. (Oostenrijk)
Bij +2°C schokte de motor een beetje.(Bratislava)
Bij +7°C schokte de motor zodanig dat ik hem niet te veel wil gebruiken. (Antwerpen voor én na de reis)
Het schokken lijkt dus voor te komen bij hogere temperaturen en al een maand bezig te zijn maar verstopt door de winter.
Gezien de klacht denk ik dat er in één of meerdere cilinders iets voor de ontbranding misloopt: diesel, lucht of temperatuur+druk.
Als ik nadenk over de mogelijke oorzaken kom ik op het volgende:
-diesel:
De dieselfilter zit er ongeveer een jaar in en heeft twee porties injectorreiniger gezien. Misschien zit die wat dicht maar gezien het goede vermogen geloof ik het niet echt.
Waarschijnlijk vervang ik die om zeker te zijn.
Slechte injectoren. Ik heb ze nog niet getest/ laten testen dus weet niet hoe de staat is.
De auto geeft al zeker een jaar de foutmeldingen ECM-2680 en ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 2 en 4 - Signaal te hoog.
De andere cilinders heb ik ook al zien langskomen maar komen en gaan. Volgens het internet zou dit een slecht contact in de bekabeling naar de injectoren kunnen zijn.
Die foutmeldingen had ik al lang voor dit huidig probleem dus ik weet niet of ze het haperend starten veroorzaken. Hoe dan ook wil ik dit ooit oplossen.
Als het aan de injectoren licht begrijp ik niet goed waarom die zich afhankelijk van de temperatuur anders gedragen (misschien de viscositeit van de diesel?).
-lucht:
Geen idee hoe dit kan misgaan.
-temperatuur+druk:
Misschien zorgt slechte compressie voor een moeizame koude start en helpt voorgloeien om toch te kunnen starten?
Door het goede vermogen geloof ik dit niet echt. Als dit het probleem is ben ik gezien.
Het voorgloeien zelf lijkt me goed te werken omdat de echte koude start perfect gaat.
Ik denk dus dat ik eerst de dieselfilter moet vervangen. Als dat het niet oplost denk ik de injectoren te testen/ laten testen en hun bekabeling te inspecteren.
Ik werk graag aan de auto maar overweeg nu om naar een specialist te gaan als ik het probleem niet kan localiseren.
Wat denken jullie van dit probleem?
groeten,
Maarten
na een geweldige reis van 3500km tot in zuidoost Polen heeft mijn auto weer een probleempje bij: deze keer start hij onder bepaalde omstandigheden moeizaam.
Ik heb nog niet alle informatie maar hoop met hardop nadenken en met jullie raad de oplossing te vinden. Pardon als het langdradig wordt.
Zo snel mogelijk plaats ik een filmpje van het probleem en de actuele foutcodes.
Tijdens een koude start springt de motor vlot en snel aan maar de eerste tien seconden klinkt en voelt het alsof er explosies missen. De motor draait haperend en schokt daarbij.
Heel soms valt de motor direct na het starten terug uit. Na tien seconden haperend draaien gaat het probleem helemaal weg.
Het vermogen lijkt me in orde, ik heb nog 200km/u gehaald op de terugweg.
Bij -7°C startte de motor fantastisch, geen enkel probleem. (Oostenrijk)
Bij +2°C schokte de motor een beetje.(Bratislava)
Bij +7°C schokte de motor zodanig dat ik hem niet te veel wil gebruiken. (Antwerpen voor én na de reis)
Het schokken lijkt dus voor te komen bij hogere temperaturen en al een maand bezig te zijn maar verstopt door de winter.
Gezien de klacht denk ik dat er in één of meerdere cilinders iets voor de ontbranding misloopt: diesel, lucht of temperatuur+druk.
Als ik nadenk over de mogelijke oorzaken kom ik op het volgende:
-diesel:
De dieselfilter zit er ongeveer een jaar in en heeft twee porties injectorreiniger gezien. Misschien zit die wat dicht maar gezien het goede vermogen geloof ik het niet echt.
Waarschijnlijk vervang ik die om zeker te zijn.
Slechte injectoren. Ik heb ze nog niet getest/ laten testen dus weet niet hoe de staat is.
De auto geeft al zeker een jaar de foutmeldingen ECM-2680 en ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 2 en 4 - Signaal te hoog.
De andere cilinders heb ik ook al zien langskomen maar komen en gaan. Volgens het internet zou dit een slecht contact in de bekabeling naar de injectoren kunnen zijn.
Die foutmeldingen had ik al lang voor dit huidig probleem dus ik weet niet of ze het haperend starten veroorzaken. Hoe dan ook wil ik dit ooit oplossen.
Als het aan de injectoren licht begrijp ik niet goed waarom die zich afhankelijk van de temperatuur anders gedragen (misschien de viscositeit van de diesel?).
-lucht:
Geen idee hoe dit kan misgaan.
-temperatuur+druk:
Misschien zorgt slechte compressie voor een moeizame koude start en helpt voorgloeien om toch te kunnen starten?
Door het goede vermogen geloof ik dit niet echt. Als dit het probleem is ben ik gezien.
Het voorgloeien zelf lijkt me goed te werken omdat de echte koude start perfect gaat.
Ik denk dus dat ik eerst de dieselfilter moet vervangen. Als dat het niet oplost denk ik de injectoren te testen/ laten testen en hun bekabeling te inspecteren.
Ik werk graag aan de auto maar overweeg nu om naar een specialist te gaan als ik het probleem niet kan localiseren.
Wat denken jullie van dit probleem?
groeten,
Maarten