haperende koude start tenzij het vriest

 
 
 
 
 
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 09.03.2022 - 09:51  ·  #1
Hallo mensen,

na een geweldige reis van 3500km tot in zuidoost Polen heeft mijn auto weer een probleempje bij: deze keer start hij onder bepaalde omstandigheden moeizaam.
Ik heb nog niet alle informatie maar hoop met hardop nadenken en met jullie raad de oplossing te vinden. Pardon als het langdradig wordt.
Zo snel mogelijk plaats ik een filmpje van het probleem en de actuele foutcodes.

Tijdens een koude start springt de motor vlot en snel aan maar de eerste tien seconden klinkt en voelt het alsof er explosies missen. De motor draait haperend en schokt daarbij.
Heel soms valt de motor direct na het starten terug uit. Na tien seconden haperend draaien gaat het probleem helemaal weg.
Het vermogen lijkt me in orde, ik heb nog 200km/u gehaald op de terugweg.

Bij -7°C startte de motor fantastisch, geen enkel probleem. (Oostenrijk)
Bij +2°C schokte de motor een beetje.(Bratislava)
Bij +7°C schokte de motor zodanig dat ik hem niet te veel wil gebruiken. (Antwerpen voor én na de reis)
Het schokken lijkt dus voor te komen bij hogere temperaturen en al een maand bezig te zijn maar verstopt door de winter.

Gezien de klacht denk ik dat er in één of meerdere cilinders iets voor de ontbranding misloopt: diesel, lucht of temperatuur+druk.

Als ik nadenk over de mogelijke oorzaken kom ik op het volgende:
-diesel:
De dieselfilter zit er ongeveer een jaar in en heeft twee porties injectorreiniger gezien. Misschien zit die wat dicht maar gezien het goede vermogen geloof ik het niet echt.
Waarschijnlijk vervang ik die om zeker te zijn.

Slechte injectoren. Ik heb ze nog niet getest/ laten testen dus weet niet hoe de staat is.
De auto geeft al zeker een jaar de foutmeldingen ECM-2680 en ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 2 en 4 - Signaal te hoog.
De andere cilinders heb ik ook al zien langskomen maar komen en gaan. Volgens het internet zou dit een slecht contact in de bekabeling naar de injectoren kunnen zijn.
Die foutmeldingen had ik al lang voor dit huidig probleem dus ik weet niet of ze het haperend starten veroorzaken. Hoe dan ook wil ik dit ooit oplossen.
Als het aan de injectoren licht begrijp ik niet goed waarom die zich afhankelijk van de temperatuur anders gedragen (misschien de viscositeit van de diesel?).
-lucht:
Geen idee hoe dit kan misgaan.
-temperatuur+druk:
Misschien zorgt slechte compressie voor een moeizame koude start en helpt voorgloeien om toch te kunnen starten?
Door het goede vermogen geloof ik dit niet echt. Als dit het probleem is ben ik gezien.
Het voorgloeien zelf lijkt me goed te werken omdat de echte koude start perfect gaat.


Ik denk dus dat ik eerst de dieselfilter moet vervangen. Als dat het niet oplost denk ik de injectoren te testen/ laten testen en hun bekabeling te inspecteren.
Ik werk graag aan de auto maar overweeg nu om naar een specialist te gaan als ik het probleem niet kan localiseren.

Wat denken jullie van dit probleem?

groeten,
Maarten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 09.03.2022 - 10:21  ·  #2
Klinkt alsof er 1 of meer cilinders niet meedoen bij de koude start. Na 10 seconden rammelen is door de compressie in die cilinders de temperatuur zover toegenomen dat die dan ook wel ontbranden. Je zou denken dat er een of meerdere gloeiers niet meedoen, of slechte injectoren die onvoldoende vernevelen bij koude start.
De huidige diesels gebruiken zo'n hoge inspuitdruk waardoor de diesel doorgaans ook wel vernevelt bij lagere temperaturen, waardoor er slechts vanaf temperaturen onder de plm. 6 graden wordt voorgegloeid. Je ziet dan heel kort (in vergelijking met oude diesels) het gloeispiraal symbooltje oplichten op het dashboard. Dat zou het verschil tussen -7 en +7 graden deels kunnen verklaren.
Je zou eens kunnen proberen om de auto meermaals op contact (stand 2) te zetten als het koud is, dat zou wellicht meermaals voorgloeien moeten triggeren (maar ik ben niet zeker of dat zo werkt bij de Volvo's). Als die dan wel goed start, heeft het met de gloeiers te maken.
Gloeispiralen kan je doormeten met een multimeter.
Als je vida hebt kan je volgens mij de gloeiers uitlezen. Ik zou denken dat iets van 'misfires' ook wel uit te lezen zou moeten zijn, maar dat weet ik niet.
Winterdiesel zou ook nog een rol kunnen spelen.
Compressie zou ik me niet direct zorgen over maken, komt niet vaak voor bij deze motoren en dan zou je dat ook wel merken onder andere omstandigheden.
Als je dieselfilter een jaar oud is (ondanks de cleaner) lijkt mij dat niet het probleem, tenzij je heel veel gereden hebt. Filter hoeft normaalgesproken maar eens in de 60.000km te worden vervangen oid?
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 09.03.2022 - 12:43  ·  #3
probeer de contacten door temeten voordat je start(mss corrosie in de stekkers al gekeken?)
zo kan je uitsluiten als er ergens geen spanning op staat
mooiste is 5 meters elke cilinder 1 meten met starten
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 09.03.2022 - 13:41  ·  #4
Merci Bolbo en Marcel voor de antwoorden.

Ondertussen heb ik nog twee testjes kunnen doen. Lang leve thuiswerk met flexibele werkuren :-) .

-De brandstoffilter zag er nog heel proper uit en is dus niet verstropt.

-Bij 8°C helpt tien keren het heel korte voorgloeien misschien een beetje maar de start was nog zeker niet goed. Het gloeispiraal-icoon brandde telkens een seconde dus ik denk wel dat er werd gegloeid.

Hopelijk kan ik morgenavond de gloeibougies testen op weerstand, spanning en als het lukt met VIDA.
Ik ga vloeken met de uiteenvallende stekkers op de gloeibougies....
Toch vrees ik dat ze niet het probleem zijn omdat de auto super startte bij -7°C.


Maarten
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4357
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 09.03.2022 - 15:43  ·  #5
Een brainwave: Zou je niet het beruchte issue hebben met de koelvloeistoftemperatuursensor? Deze gaat vaak kapot, hier is een topic over op dit forum over preventief vervangen hiervan. Als de motor koud is maar de ECU denkt dat hij warm is (door fout signaal kvs sensor) dan zal hij te weinig diesel krijgen.
Dat zou wel het verschil in gedrag tussen -7 en +7 kunnen verklaren.
Dat kan je zien in VIDA (je ziet dan welke temperatuur wordt aangegeven door de sensor, en die kan je vergelijken met de buitentemperatuur als de motor koud is), en in dat preventieve topic kan je ook een grafiekje vinden bij welke temperatuur welke weerstand zou moeten worden gegeven mocht je de sensor via die weg willen testen. Maar gezien zijn beruchtheid is vervanging wel aan te raden (liefst door een OEM sensor, er zijn ook al gevallen bekend van aftermarket sensoren die wel werken maar waarop de software toch niet goed reageert, waarschijnlijk net een ander weerstandsverloop).

Ik vind het ook niet heel waarschijnlijk, maar kou + diesel doet je wel als eerste aan de gloeiers denken (maar daarbij is het natuurlijk geheel onlogisch dat de motor wel goed start als het dik vriest).

Als de motor rot start, maar je geeft direct na de start heel ietsjes gas bij (net boven normaal stationair), gaat hij dan wel mooi lopen? Dan zou je toch eerder denken aan onvoldoende diesel bij de start. Een diesel heeft wat meer brandstof nodig als hij koud is. Wellicht is er een koudloop/stationairloop klep oid die dat regelt, ik weet niet precies hoe dat zit bij de diesel (staat wellicht in VIDA - daarin is ook veel info te vinden qua fault finding en oplossing).
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 12.03.2022 - 21:11  ·  #6
De afgelopen dagen heb ik weer wat kunnen testen. Het probleem is jammer genoeg niet opgelost.

-Koelvloeistoftemperatuursensor:
Goede opmerking Bolbo!
Ik heb de weerstand gemeten: 3,8KOhm wat volgens de tabel uit Vida iets kouder dan 10°C wil zeggen. Die temperatuur kwam ongeveer overeen met de buitentemperatuur gemeten door de auto (11°C) en mijn gevoel. Met de OBD-lezer kon ik ook zien dat de auto als koelvloeistoftemperatuur 9°C aangaf.
Dit lijkt dus in orde en niet het probleem.

-Gloeibougies:
Alle gloeibougies hadden een weerstand van ongeveer 0,6Ohm. (Gemeten tussen de gemonteerde gloeibougie en het frame.) Ik vind geen normale waarden voor de euro4 D5, enkel dat die van de euro3 0,685Ohm zouden zijn bij 20°C. Aangezien alle weerstanden hetzelfde waren en in de buurt van de vorige generatie ga ik ervan uit dat de gloeibougies in orde zijn.

Ik heb de voedingsspanning over de gloeibougies gemeten door de auto te laten voorgloeien met de multimeter tussen de gloeibougie en zijn stekker. Er werd maar kort voorgegloeid bij deze temperatuur. Alle gloeibougies waren ontkoppeld en enkel degene die ik testte kreeg dus spanning.
De voeding was een veranderende waarde die te snel ging voor de multimeter. Maar ik zag bij alle gloeibougies in twee seconden iets van 10,5V tot 3V dalen en dan 0V.
Aangezien alle spanningen ongeveer hetzelfde verloop hadden en een vrij logische waarde, denk ik dat de voeding van de gloeibougies in orde is.

Alle connectoren van de gloeibougies vielen uit elkaar en heb ik met krimpkousen gerepareerd.

Na de testen met losgekoppelde gloeibougies had ik uiteraard foutcodes over kapotte gloeibougies maar die bleven na het wissen weg. Ik denk dus dat het voorgloeien correct werkt en ook niet het probleem is.

Op het moment gedraagt de motor zich iets anders. Hij stottert minder maar valt vaak stil direct na het starten. De tweede keer start hij dan normaal.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 12.03.2022 - 21:22  ·  #7
Uitlezen met VIDA:
De auto heeft momenteel herhaalbaar de volgende foutcodes
ECM-2670 Injector vermogen per trap, cil. 1 - signaal te hoog
ECM-2680 Injector vermogen per trap, cil. 2 - signaal te hoog
ECM-2690 Injector vermogen per trap, cil. 3 - signaal te hoog
ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 4 - signaal te hoog

Twee daarvan had ik al maandenlang, twee zijn nieuw.


Op het internet lees ik dat dit meestal een kwestie van beschadigde elektrische verbindingen naar de injectors zou zijn. Dit zou dan een slechte motorloop veroorzaken. Mogelijk is toch dit mij probleem.
De beschrijving van VIDA vind ik niet zo verhelderend:
Toestand: De motorregeleenheid (ECM) regelt de injectoren met behulp van interne vermogenstrappen. Als de ECM een storing in deregeling van de injectoren detecteert, wordt de storingscode gevormd. De storingscode akn worden vastgesteld bij lopende motor.
Vervangende waarde: geen
Mogelijke oorzaak: Signaal te hoog- interne storing in de ECM, signaal te laag- inerne storing in de ECM.
Storingsbeeld: Bericht in informatiedisplay.


Herkent iemand dit?

Ik denk morgen VIDA de injectoren te laten controleren en de kabels te inspecteren.
Misschien wordt het ook tijd om de lokale volvo-garage hiernaar te vragen.

Maarten
Marcel classic v70
VolvoV70forum fan
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 324
Geregistreerd: 01 / 2022
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 13.03.2022 - 10:40  ·  #8
Lijkt erop dat hij zn druk niet behoud
Waardoor hij uitvalt
Mss de dieselpomp die te weinig druk geeft
Vogel
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Breda
Leeftijd: 46
Berichten: 1517
Geregistreerd: 06 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 14.03.2022 - 01:13  ·  #9
Bij mijn weten wordt NIET voorgegloeid bij temperaturen boven de 2C.
Klaasw
VolvoV70forum core member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Wilemsoord
Berichten: 1083
Geregistreerd: 07 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 14.03.2022 - 06:43  ·  #10
Als ik het goed lees start de auto wél goed als het koud is. Lijkt mij sterk dat de oorzaak dan in het voorgloeien zit.
martijn-a
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Beesd
Leeftijd: 49
Berichten: 1780
Geregistreerd: 06 / 2014
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 14.03.2022 - 07:42  ·  #11
Quote door MaartenS

Uitlezen met VIDA:
De auto heeft momenteel herhaalbaar de volgende foutcodes
ECM-2670 Injector vermogen per trap, cil. 1 - signaal te hoog
ECM-2680 Injector vermogen per trap, cil. 2 - signaal te hoog
ECM-2690 Injector vermogen per trap, cil. 3 - signaal te hoog
ECM-26A0 Injector vermogen per trap, cil. 4 - signaal te hoog

Twee daarvan had ik al maandenlang, twee zijn nieuw.


Op het internet lees ik dat dit meestal een kwestie van beschadigde elektrische verbindingen naar de injectors zou zijn. Dit zou dan een slechte motorloop veroorzaken. Mogelijk is toch dit mij probleem.
De beschrijving van VIDA vind ik niet zo verhelderend:
Toestand: De motorregeleenheid (ECM) regelt de injectoren met behulp van interne vermogenstrappen. Als de ECM een storing in deregeling van de injectoren detecteert, wordt de storingscode gevormd. De storingscode akn worden vastgesteld bij lopende motor.
Vervangende waarde: geen
Mogelijke oorzaak: Signaal te hoog- interne storing in de ECM, signaal te laag- inerne storing in de ECM.
Storingsbeeld: Bericht in informatiedisplay.


Herkent iemand dit?

Ik denk morgen VIDA de injectoren te laten controleren en de kabels te inspecteren.
Misschien wordt het ook tijd om de lokale volvo-garage hiernaar te vragen.

Maarten


Ik zou het harnas van de kabelboom losmaken en kijken naar knelplekken of beschadigingen. De codes geven elektrische storingen aan waarbij de spanning te hoog is. Een enkele verstuiver zou een kapotte injector kunnen zijn, alle 4 is niet erg reeel en denk ik dus aan de kabelboom.
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 15.03.2022 - 06:46  ·  #12
Het lijkt inderdaad wat op iets met brandstofdruk. Misschien moet ik die ook controleren op de een of andere manier. Maar hoe weet ik nog niet.

Mijn D5 gloeit wel degelijk voor bij 10°C, zij het heel kort. Het icoontje op het dashboard licht ook op.
Maar ik ben er nu wel van overtuigd dat het probleem niet bij voorgloeien zit door de goede vrieskoude start en de tests van de componenten.

Voorlopig ga ik verder op zoek naar de oorzaak van de vier injector foutcodes aangezien die een goede leidraad zijn, hopelijk zijn ze ook de oorzaak van het slechte starten.

Ik heb ondertussen:
-De verbrandingstest van VIDA gedaan. De toerentallen van de cilinders lagen binnen tolerantie.
-De injectortest van VIDA gedaan. De correctiewaarden van de injectors lagen binnen tolerantie. Er was geen verband tussen de waarden van de injectors met de foutcodes.
-Begonnen met het toegankelijk maken van de injectorbekabeling.

Zou een fysieke injectorretourmeting nog zin hebben of is die test van VIDA hetzelfde? Mijn slangetjes pasten niet goed op de injectors dus die test heb ik nog niet kunnen doen.


Wordt vervolgd....
Maarten
MaartenS
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Antwerpen
Leeftijd: 28
Berichten: 227
Geregistreerd: 06 / 2021
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 18.03.2022 - 20:25  ·  #13
Weer wat voortgang zonder resultaat:

Ik heb net de injectorbekabeling bekeken, zonder de bescherming eraf te halen.
De kabels zien er nog goed uit.
Daarna heb ik contactspray op de stekkers gebruikt hoewel ze niet gecorrodeerd waren.

Nadien startte de motor nog even slecht. :'(

Ik vrees dat ik een garage ga inschakelen want dit begint te lang te duren.

Maarten.
Blade
Forumsponsor
Avatar
Geslacht:
Locatie: Het Groene Hart
Leeftijd: 35
Homepage: autobedrijfpolter.…
Berichten: 5197
Geregistreerd: 09 / 2017
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 18.03.2022 - 21:28  ·  #14
Ik zou beginnen met de stekkers te vernieuwen voor originele bosch stekkers. Ik heb evt een set liggen voor je. De klemspanning in de stekkertjes nemen soms na een x aantal jaar af.

Mochten de storingen/klachten dan nog aanhouden, dan vrees ik toch voor de verstuivers. Een retour test is dan de volgende stap voor vervangen.
Volvofiel2
Forumlid.
Avatar
Geslacht:
Locatie: Nijmegen
Berichten: 124
Geregistreerd: 11 / 2019
Subject:

Re: haperende koude start tenzij het vriest

 · 
Posted: 19.03.2022 - 07:31  ·  #15
Even voor alle zekerheid: als het alleen slecht lopen is kort na de start, heb je dit topic al eens bekeken?
topic.php?t=13828&page=1
 
Selected quotes for multi-quoting:   0