Haperingen bij warme motor.

 
 
 
 
 
KoosJansen
Forumlid.
Avatar
Geslacht: n/a
Berichten: 2
Geregistreerd: 04 / 2019
Subject:

Haperingen bij warme motor.

 · 
Posted: 18.07.2022 - 13:19  ·  #1
Sinds enige tijd merk ik dat de motor in mijn V70 2.4T Automaat uit 2001, 200 pk wanneer hij warm is gelopen hapert. Dit vertoond hij wanneer ik gas terugneem of stilsta. Vreemd is dat hij dit niet elke keer doet. Wanneer ik een tijd (cruise control) eenzelfde snelheid aanhoudt en ik moet langzamer gaan rijden, dit optreedt, tot ik weer gas bijgeef en hij als het ware weer 'pakt'. Bij stilstaan voel ik dan een trilling alsof hij op mindere cilinders loopt, wat weer overgaat tot ik gas geef op optrek. Bij mijn gaage is onlangs wel geconstateerd dat mijn Turbo wat lekt en fluit. Dat zou volgens hem nog geen probleem zijn. Een kennis van me opperde de suggestie of de automaat niet geflushed moet worden, maar dat ik in het voorjaar al gebeurd. Vooral het feit dat dit gedrag optreed bij een warme motor en ook niet altijd is opvallend. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Alvast mijn hartelijke dank voor enige suggesties!
Grote groet,
Koos
hermanusb
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Apeldoorn
Leeftijd: 62
Berichten: 4832
Geregistreerd: 02 / 2015
Subject:

Re: Haperingen bij warme motor.

 · 
Posted: 18.07.2022 - 13:50  ·  #2
Hoe oud zijn de bobines.
Die van mij waren van 2001 en dat gaat problemen geven.
Datum van productie staat op de bovenkant,
Jaartal en week.
Bolbo
Supporting Member
Avatar
Geslacht:
Locatie: Spanje (Oviedo)
Berichten: 4364
Geregistreerd: 09 / 2016
Subject:

Re: Haperingen bij warme motor.

 · 
Posted: 18.07.2022 - 14:04  ·  #3
Turbo heeft volgens mij geen invloed als de motor stationair draait.

Ik denk zelf inderdaad aan ontsteking (bij warme motor is het mengsel armer dan bij koude motor, meer kans op 'misfire'), of evt. gasklephuis.
De bobines ook goed bekijken aan de zijkanten, als je er eentje ziet die gebarsten is of een soort bliksemtekening heeft op de zijkant, is het waarschijnlijk dat er spanning overslaat naar het blok die dus niet in de bougie terechtkomt. Vervangen is dan de oplossing.
Als je kan uitlezen kan je dat ook nog doen, wellicht wordt er een misfire geregistreerd op een bepaalde cilinder. Daar kan je best wel Volvo vida software voor gebruiken, evt bij een medeforumlid (zie lijstje via link in signature onder). Bij twijfel over die bobine kan je dan evt. nog testen door de bobine om te wisselen met een van een andere cylinder, als de fout dan verspringt dan weet je dat die mis is. Maar als het niet continu misgaat is dat wellicht moeilijk testen.
 
Selected quotes for multi-quoting:   0