Ev's hebben fijnstofprobleem

Zo slecht zijn onze dieseltjes nog niet.

ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

Ev's hebben fijnstofprobleem

· 
Posted: 22.12.2020 - 14:41  ·  #1
joebar
Forumlid.
Geslacht: n/a
Subject:

Re: Ev's hebben fijnstofprobleem

· 
Posted: 22.12.2020 - 15:16  ·  #2
maar ik vraag me dan af HOEVEEL dat is...
Als EV voertuigen straks geen uitstoot meer hebben, daalt de totale uitstoot, en dan blijft er een resthoeveelheid over, HOEVEEL is die resthoeveelheid, daar moet je een waarde aangeven, anders zegt dat helemaal niets
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 38
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 15:40  ·  #3
Ik mis een beetje waarom EV's nou meer uitstoot produceren, de schrijver van het artikel komt alleen met dit stukje:
Volgens de Oeso gaat het hierbij om uitstoot van deeltjes die ontstaan door de slijtage van remmen, koppelingen, banden en wegdekken.

Waarom is dat? En hoezo koppelingen, welke koppelingen?
ohz274
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Leeftijd: 58
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 15:42  ·  #4
Ev zijn fors zwaarder door hun batterijpakket. Daardoor meer slijtage.
[-Tom-]
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: fs1forum.com
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 16:20  ·  #5
Maar ik kan mij niet voorstellen dat remmen daar een groot aandeel in hebben. Ik geloof dat de grootste/meeste vertraging bij een EV uit regeneratief remmen bestaat. Je ziet het zelfs bij een Prius, remblokken en schijven die nauwelijks slijten.
bartk
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Leeftijd: 54
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 17:32  ·  #6
Quote door [-Tom-]

Maar ik kan mij niet voorstellen dat remmen daar een groot aandeel in hebben. Ik geloof dat de grootste/meeste vertraging bij een EV uit regeneratief remmen bestaat. Je ziet het zelfs bij een Prius, remblokken en schijven die nauwelijks slijten.

Remmen bij een Tesla slijten bijna niet ( ik ben op gehouden te lezen toen het artikel over remmen begon ), en dat komt door het regenereren van de kinetisch energie. Iedere elektrisch auto doet dit omdat de motor die gebruikt wordt ook eenvoudig gebruikt kan worden als generator. Het enige waar ze echt de remmen nog nodig hebben zijn bij een nood stop, omdat daar zoveel energie bij vrij komt dat dit niet in de accus gestopt mag worden. Je kunt de auto bijna volledig tot stilstand krijgen met de elektro motor , redeneren kan dan dan niet, maar door de fases korte sluiten zal je kunnen remmen tot bijna stilstand. En je wilt op een heling wel blijven staan en dat kan niet op een electromotor. hij zal altijd iets verlopen. En daarom zitten er nog remmen op maar die slijten amper. Ik heb gehoord dat ze zelfs remblokken na 150dkm nog niet vervangen hebben

Ben geen fan van elektrisch rijden, maar als mensen onzin verkopen moet dat wel gezegt worden
Jeroen
VolvoV70forum verslaafde
Geslacht:
Homepage: o550.nl
Subject:

· 
Posted: 22.12.2020 - 19:44  ·  #7
Quote door bartk
Ben geen fan van elektrisch rijden, maar als mensen onzin verkopen moet dat wel gezegt worden

Precies, dat is gewoon een eerlijke reactie. Als je gaat zoeken kan je bij auto's met ICE ook van alles vinden.
En zoals gezegd, Tesla's die tonnen gereden hebben en nog steeds aan de eerste set remschijven en blokken zitten.
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 26.12.2020 - 08:09  ·  #8
Als ik een paar regels van het artikel lees dan komt het hier op neer.
Een EV voorkomt 99,9999% van de fijnstof uitstoot. Die 0,0001% die over blijft komt voir het overgrote deel van de banden en de remmen.....

Doe mijn maar een occasionetje full-electric met 600km range en opladen binnen een uur.

Geen ellende meer aan distiebutieriem, EGR, klepstoters, olie, verstuivers, koppeling, koppakkingen, compressieverlies....
Wel regeneratie bij afremmen en max torq ongeacht het toerental....
V70R^2
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 37
Subject:

· 
Posted: 26.12.2020 - 10:58  ·  #9
Correct, hier ook met de Polestar 2, de remmen gebruik je nooit, letterlijk nooit. Behalve om van stapvoets rijden tot stilstand te komen bij rood licht of een kruising bijv.
Bij voldoende defensief rijgedrag is regenereren ook voldoende vertraging voor welke onvoorspelbare situatie dan ook.

Helemaal eens met bovenstaande, begint iemand over meer fijnstof doordat de remmen zwaarder belast worden omdat een elektrische auto zo zwaar is, dan kan dat artikel gelijk de prullenbak in.
olaf
VolvoV70forum core member
Geslacht:
Subject:

· 
Posted: 26.12.2020 - 11:37  ·  #10
Vogel
Supporting Member
Geslacht:
Leeftijd: 46
Subject:

· 
Posted: 26.12.2020 - 17:55  ·  #11
Zij die zeggen dat het probleem nu opgelost is die liegen.
Echter in de NL steden en NL euro2000 gebieden zal je geen neerdaling van fijnstof of NOx hebben .
Een goed begin, nu de mijnbouw, scheepvaart, instrie nog...

Selected quotes for multi-quoting:   0